شما اینجا هستید
اخبار » علل افزایش مصرف دخانیات در زنان

مهندس بهزاد ولی‌زاده درباره آمار مصرف دخانیات در زنان گفت: طبق آخرین آمار سال ۹۵، حدود ۰.۸ درصد زنان بالای ۱۸ سال، مصرف کننده روزانه سیگار هستند که در مقایسه با سال ۹۰، این آمار حدود ۰.۱ افزایش یافته است. همچنین میزان مصرف کل دخانیات در مردان ۲۴ درصد و این میزان درمیان زنان بالای ۱۸ سال، حدود ۳.۸ درصد (متوسط روزانه ۰.۶ درصد) می‌باشد. آمارها حاکی از این است که افزایش نسبی مصرف دخانیات را در بین زنان داشته‌ایم. همچنین مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال در دختران نسبت به پسران افزایش بیشتری داشته است. سازمان جهانی بهداشت نیز در مطالعات خود ثابت نموده است که مصرف دخانیات در زنان، عوارض و خطرات بیشتری نسبت به مردان دارد
مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه صنایع دخانی برای افزایش مصرف دخانیات در گروه سنی پایین و زنان، ترفندهایی خاص را به کار می‌برند، گفت: در کشورهای در حال توسعه یا در کشورهایی به خاطر ارزش‌های فرهنگی‌شان نرخ شیوع مصرف دخانیات در بین زنان پایین می‌باشد، تلاش صنایع دخانی چنین کشورهایی بر این است که بر افزایش میزان مصرف دخانیات در زنان به عنوان یک بازار بکر، سرمایه‌گذاری کنند و بیشترین سود را بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد میزان مصرف دخانیات در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و به همین میزان این کشورها تولید محصولات دخانی را دارند. همچنین کشورهای پیشرفته به دلیل فرار از مالیات ناشی از تولید محصولات دخانی و سودآوری بیشتر، تمرکز خود را برای تامین محصولات دخانی کشورهای در حال توسعه گذاشته‌اند.
مهندس ولی‌زاده درباره اقدامات صنایع دخانی برای افزایش مصرف دخانیات در بین جوانان و زنان گفت: یکی از اقدامات صنایع دخانی برای افزایش شیوع مصرف دخانیات، عطر و طعم دادن به محصولات دخانی است. با این کار جذابیت مصرف دخانیات را در قشرهای جوان و زنان ایجاد می‌کند. استفاده از تنباکوهای معطر در بسیاری از کشورهای جهان بسیار رایج شده است. حدود ۷۰ ماده سرطان‌زا در سیگار شناسایی شده است که تنباکوهای معطر به مراتب مواد سرطان‌زای بیشتری دارند.
وی افزود: در همین راستا برای پیشگیری از تولید مواد دخانی معطر، از وزارت صنعت درخواست کردیم که تولید و واردات این نوع از محصولات را متوقف کنند. زمانی که تولید مواد دخانی معطر متوقف شود، گروهی (زنان و جوانان) که از این محصولات استفاده می‌کردند، به اجبار به تنباکوهای بدون طعم و عطر روی می‌آورند. به این ترتیب به مرور زمان، قشر مصرف‌کننده محصولات دخانی به دلیل خاصیت تنباکوهای بدون طعم، میانسالان و افراد مسن می‌شوند.
به گفته وی، یکی دیگر از ترفندهای صنایع دخانی تنوع در محصولات دخانی (مانند تنباکوها) و تهیه بسته‌بندی‌های جذاب برای آن‌هاست. برای مثال یکی از این اقدامات تولید سیگارهای باریک با نام «اسلیم» است که علاوه بر جذابیت، این تصور گمراه‌کننده را به مصرف‌کننده تحمیل می‌نماید که مصرف سیگارهای باریک ضرر کمتری دارد.
مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درباره مصرف قلیان و افزایش روند آن نیز گفت: در ایران در سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۴۰ درصد افزایش مصرف قلیان را شاهد بوده‌ایم، همۀ این موارد نشان می‌دهد صنایع دخانی تمام تمرکز خود را برای افزایش مصرف دخانیات و وابستگی به نیکوتین خصوصا قلیان در زنان و قشر جوان گذاشته‌اند. در حال حاضر مصرف قلیان یک معضل برای کشور ما و کشورهای مشابه است؛ چراکه این وسیله در بسیاری از تفریحات مانند جمع‌های خانوادگی یا دورهمی‌ها استفاده می‌شود. طبیعتا مصرف قلیان در یک دوره زمانی منجر به مصرف سیگار و سایر محصولات دخانی می‌شود.
در ادامه تاکید کرد: حدود هشت درصد زنان و ۲۲ درصد از مردان در محیط‌های کاری اعم از اماکن عمومی یا ادارات مواجهه با دود دخانیات دارند. علی رغم این‌که ممنوعیت استعمال دخانیات را در اماکن عمومی تصویب کردیم، همچنان در اماکن عمومی مواجهه با دود استعمال دخانیات زیاد است.
وی در پایان گفت: بنا بر آمار سال ۹۵ در محیط‌های منازل هم حدود ۲۵ درصد از زنان در معرض دود دخانیات هستند. این آمار نگرانی بیشتری را به وجود می‌آورد و نشانگر این است که آگاهی‌های لازم از خطرات استعمال دخانیات و دود ناشی از آن وجود ندارد.  همچنین خطر ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌ها در سیگاری‌های تحمیلی یعنی کسانی که در معرض دود سیگار هستند نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید همراه با فرهنگ‌سازی، آگاهی و آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران | Iranian Anti Tobacco Association