به گزارش سایت خبری جمعیت، برای چشمانداز این کمپین آیندهای بدون مرگ و بیماریهای ناشی از دخانیات تعریف شده که برای حفظ زندگی و ارتقای سیاستهای عمومی در این حوزه تلاش میکنند. از دغدغههای اصلی این کمپین کودکان و نوجوانان هستند. چرا که بر طبق آمارها حدود ۹۰ درصد سیگاریهای بزرگسال از دوران نوجوانی این اعتیاد کشنده را آغاز کردهاند. بنابراین جلوگیری از سیگاری شدن افراد، پیشگیری از دوران کودکی، کمک به سیگاریها برای ترک و حفاظت از همه در مقابل دود ثانویه همگی از اهداف اصلی این کمپین هستند.
برای فعالان این کمپین ماموریتهایی در سه سطح محلی، ملی و بینالمللی تعریف شده که عبارتند از:
- ارتقای سیاستهای عمومی، شامل افزایش مالیات بر دخانیات، قوانین جامعتر در حوزه منع دخانیات، پیشگیری از استعمال دخانیات و برنامههایی برای ترک و توقف استفاده از آن
- تماس و مقابله با تلاشهای صنعت دخانیات برای جذب کودکان
- تقویت فعالیتهای کنترل دخانیات در آمریکا که در سطح جهانی با حمایت و ارائه اطلاعات به شرکا است
- تشویق سازمانها و افراد برای پیوستن به کمپین کنترل دخانیات
- توانمند کردن نسل بدون دخانیات با تشویق جوانان پیشگام
- آگاه کردن عموم مردم و سیاستگذاران و رسانهها درباره اثر مخرب دخانیات و نتایج آن
لازم به ذکر است، این کمپین در حال حاضر دارای ۵۰۱ سازمان غیردولتی است که همگی آنها پذیرفتهاند هیچ کمک مالی از صنعت دخانیات و دولت را قبول نکنند. آنها همچنان متکی بر کمکهای فردی و بشردوستانه و دیگر سازمانهای غیرانتفاعی هستند.
نوجوانان الگوی مناسب برای همسالانشان هستند
کمپین کودکان بدون دخانیات برای اثرگذاری بیشتر، از نوجوانان برای پیامرسانی و آگاه کردن همسالانشان در حوزه خطرات استعمال مواد دخانی بهرهمند میشوند. آنها معتقدند جوانان با استفاده از ابزار صدای قدرتمند و تاثیرگذارشان در کنار سایر فعالیتها، به قانونگذاران وظیفه حمایت از کودکان و نوجوانان را یادآوری میکنند.
اگر نسل جدید با آموزش و برنامهریزی مناسب در رابطه با این گونه رفتارها تربیت شود، به احتمال زیاد مبارزه علیه دخانیات را در سنین بزرگسالی ادامه خواهند داد. لذا هر ساله از نوجوانانی که با بهرهگیری از خلاقیت و پشتکار خود در این حوزه فعالیت دارند، طی مراسمی تقدیر و تشکر میشود.
روز لگد زدن به ته سیگارها، روز ملی آمریکاست
روز لگد زدن به ته سیگارها اکنون به عنوان روزی ملی در آمریکا نام گذاری شده است. این مراسم در مدارس و دیگر مراکز مرتبط هر ساله برگزار میشود. برگزارکنندگان مراسم در این روز از طریق کلیپهای ضد دخانی که بهوسیله خود نوجوانان تهیه شده است، علاوه بر نمایش، انتخاب برترین کلیپ و اعطای جوایز، گروه سنی نوجوانان را برای پایداری فعالیت در این حوزه بیشتر ترغیب میکنند.
نکته جالب در این برنامهها این است که کمپین کودکان بدون دخانیات، از طریق وبسایت خود راهنماییهای لازم را به معلمها، فعالان حوزه نوجوانان و سلامت و تمامی علاقهمندان ارائه و منابع لازم را در اختیار آنها قرار میدهد تا این روز با جدیت بیشتری به رسالت خود که همان ارائه آگاهی به جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان است نزدیکتر شود.
زنده نگه داشتن تاریخ مبارزه با دخانیات
از دیگر فعالیتهای جالب این کمپین، معرفی افراد و زنده نگه داشتن تاریخ مبارزه با دخانیات است. داوطلبان فعال در این حرکت با پخش پوستر و عکس از افرادی که حرکتی در راه کاهش و حذف تبعات منفی دخانیات از جامعه برداشتهاند تشکر و قدردانی کرده و دیگران را نیز به ادامه این مسیر تشویق میکنند.
افشای سیاستهای بین المللی صنعت دخانیات
یکی از مهمترین بخشهای این حرکت اجتماعی، تمرکز بر فعالیتها و تبلیغات صنعت بینالمللی دخانیات و افشای برنامههای این صنعت برای مشتریان بالقوه خود از جمله نوجوانان و زنان است. آنها معتقدند صنعت دخانیات به دلایلی مانند، مرگ و میر جهت استعمال دخانیات، بالا رفتن آگاهی افراد و غیره مشتریان خود را به تدریج از دست میدهند که برای جلوگیری از این زیان به طور مستمر به دنبال بازاریابیهای جدید برای بقای خود هستند. در این میان اولویتهای بالای این کمپین مبارزه با سیگارهای الکترونیک و سیگارهای لایت و طعمدار است. چرا که یکی از شیوههای نوین صنعت دخانیات برای بازاریابی محسوب میشوند.
در بخشی از این حرکت نوجوانان عضو این کمپین با در دست داشتن کاغذهایی که روی آن نوشته شده «من یک جایگزین نیستم» و انتشار عکسهای آن، آگاهی خود را نسبت به سیاستهای منفعتجویانه صنعت دخانیات نشان میدهند.
شعار افزایش مالیات و قیمت سیگار
شعار «افزایش قیمت، کاهش مصرف» شعاری است که این کمپین از ابتدای فعالیت خود پی گرفته است. آنها معتقدند هر چه قیمت افزایش یابد به دنبال آن کاهش مصرف را در پی خواهد داشت. بنابراین افزایش مالیات و قیمت سیگار یکی از ابزارهایی است که میتوان به وسیله آن میتوان استعمال مواد دخانی را تا حد زیادی کنترل کرد.
ممنوعیت استفاده از سیگار در اماکن ورزشی
هم اکنون فعالان این کمپین با همکاری برخی نهادهای مدنی در تلاشند تا مسابقات بیسبال را به عنوان یکی از ۳ ورزش محبوب اصلی شهروندان آمریکایی که در سطوح مختلفی هر ساله در سرتاسر این کشور برگزار میشود به عنوان مسابقات بدون دخانیات اعلام کنند. به عنوان مثال در ماه میسال جاری، سان فرانسیسکو اولین ایالتی بود که استفاده از تمام محصولات دخانی از جمله تنباکوی بدون دود را در تمامی ورزشگاهها ممنوع اعلام کرد. این قانون از ژانویه سال ۲۰۱۶ به مرحله اجرا در خواهد آمد.
- کد خبر 3450
- اخبار , صنعت دخانیات
- 161 بازدید
- بدون نظر
- پرینت