شما اینجا هستید
اخبار » افزایش فروش در تیرماه، با وجود رکود در بازار مصرف

اجتناب ناپذیری تغییرات مدیران استانی درصورت عدم همراهی با سیاست های کلان شرکت

افضلی معاون بازرگانی و اقتصادی شرکت دخانیات ایران در گفتگویی به بیان دیدگاه ها و برنامه ریزی های صورت گرفته حوزه بازرگانی شرکت پرداخت.

با سلام. جناب آقای مهندس افضلی اهداف شرکت دخانیات از تولید سیگارت بهمن کتابی چه بوده است؟

با سلام و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران عزیز در این ماه مبارک و ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار دادید .سیگارت بهمن کتابی از برندهای نسبتاً موفق شرکت دخانیات بوده است. این محصول پیش از این در خودِ شرکت تولید نشده و صرفاً بابتِ آن “حق برند” دریافت می کردیم: فقط در مقطعی توسط یک شرکت خارجی در داخل کشور تولید شده است که از یک سال و نیم پیش،مهلت قراردادِ تولید این محصول به پایان رسیده بود و در این اواخر با پیگیری های معاونت بازرگانی و اقتصادی و اعلام موافقت معاونت تولید مبنی بر توانایی و ظرفیتِ خودِ شرکت دخانیات برای تولید آن، کارها ومقدمات لازم انجام گرفت. باید صادقانه عرض کنم که این مهم میسر نشد مگر به لطفِ همراهی و حمایت مدیرعامل و هیئت مدیرهمحترم، و تلاش های ارزندهمعاونت تولید و مدیریت تحقیقات و پژوهش.

از اهداف مهم در تولیدِ این محصول جدید، مدِ نظر قرار دادنِ این نکته بسیار حیاتی بوده که بر حسبِ سیاستهای کلی شرکت حرکت کنیم. یعنی تولید این سیگارت مبتنی بر نیازسنجیِ از بازار و پاسخگویی به نیازی مشخص بوده و نه اقدامی باری به هر جهت. به واقع، اقدام جسورانه (و تاکنون موفقِ) سطوح عالیِ شرکت دخانیات در قیمت گذاریِ رقابتی و خلاقانه محصولات، سبب شده بتوانیم خلاء های موجود در بازار را شناسایی و متناسب با آن محصولی خاص را تولید کنیم. در کل، تولید سیگارت بهمن کتابی، دست کم، دو نکته را بر ما روشن کرد: اول این که با همراهی و همیاری همه سطوح مدیریتی می توان ایده های نو و متناسب با شرایط خاصِ بازار را عملی کرد و دوم آن که، این مهم را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به سرانجام رساند.

 تولید انبوه این محصول از چه زمانی آغاز می شود؟

 تولید آن از هفته پیش شروع شده و در مرداد ماه جزو سبد محصولات شرکت قرار خواهد گرفت. این محصولِ جدید از دو طریق توزیع خواهد شد: از طریق (شرکای تجاریِ متعهد به شرکت) عاملین وفادار به شرکت و دوم به روش توزیع مویرگی.

مزیت توزیع مویرگی چیست؟ کمی بیشتر توضیح بدهید.

این روش هم اکنون در شرکت های بزرگ و موفق، روشی متداول و معمول است. توزیع مویرگی از یک سو قدرت نظارت بر توزیع محصولات و اطلاع دقیقِ شرکت از وضعیت بازار را افزایش می دهد و از سوی دیگر با ایجادِ مسیری مستقیم برای عرضه محصولات هم موجب معرفی شان به بازار می شود و هم با حذفِ واسطه های کاذب در چرخه توزیع (و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت ها) قیمتِ نهایی را برای مصرف کنندگان کاهش می دهد. اجرای این طرح به صورت آزمایشی از پانزدهم تیرماه امسال، در استان‌های تهران، البرز و چهار محال و بختیاری شروع شده و استقبال خوبی که در همین مدتِ کوتاه از آن به عمل آمده، ما را به آینده این طرح بسیار امیدوار کرده است.

در واقع توزیع مویرگی، سیاستی است همبسته دیگر سیاست های عمده شرکت، که سعی میکنم پیوستگی و ارتباط درونی شان را به اختصار بیان کنم. همسویی مدیرعامل و هیئت مدیره محترم و دیگر سطوح مدیریتی، امکانِ نوعی سیاستگذاری کلان را فراهم آورده است. هدف عمده شرکت، تولید هدفمند وافزایش سهم محصولات مان از بازار مصرف است. شکی نیست که به سبب افزایش رقابت در بازار فعلی و نبود انحصار، تحقق این هدف کلان، مستلزم سیاست های مکمل دیگری نیز هست. احیای امر مبارزه با قاچاق یکی از این موارد است. مورد دیگر قیمت گذاری مناسب و رقابتی محصولات است. با بررسی شرایط بازار و شناسایی خلاءهای قیمتی، قیمت محصولاتمان را به نحوی تعیین کرده ایم که هم محصولاتِ رقابتیِ جدیدِ متناسب با بازار تولید کنیم و هم از این راه ضمنِ ایجاد جذابیت برای محصول داخلی، تا حدی زمینه را برای کالای قاچاق از بین ببریم. مدیریت صحیح به واقع چیزی جز هماهنگ سازی سیاست های ریز و درشت نیست بنحوی که هر یک بر سایر سیاست ها تاثیری مثبت داشته باشد. از منظری دیگر، هماهنگی کامل بخش تولید و بازاریابی و فروش از مهمترین الزامات هر شرکت موفق است. یعنی باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت دخانیات ایران، چه در سطح مدیریت، چه در سطح سیاستهای کلی و چه در اجرای این سیاست ها، همچون کلی منسجم و یکپارچه عمل کند و همه این اجزا به نحوی یکدیگر را تقویت کنند. در غیر این صورت نه فقط از پیش بینی نیازهای آتی بازار عاجز می شویم، حتی قادر به تامین نیازهای حداقلی بازار نیز نخواهیم بود. خوشبختانه این یکپارچگی به لطف مدیرعامل و هیئت مدیره محترم تا حد قابل قبولی محقق شده است. در ماه های اخیر به مدد این همراهی و دیگر عوامل ذکرشده (قیمت گذاری رقابتی محصولات، توزیع مویرگی و توجه به نیازهای بازار…) شاهد تغییر نسبی شرایط و خروج از رکود بوده ایم. تا حدی که با اجرای این سیاست، در تیر ماه سال جاری، علی رغم کسادی نسبی بازار به دلیل ماه مبارک رمضان، شاهد فروش چشمگیری بوده و نسبت به فروش ماه گذشته روندی افزایش دارد، بنحوی که حتی رقبای ما نیز به موفقیت نسبی سیاست های شرکت معترف بوده اند. در کنار این موارد ذکر این نکته هم ضروری است که این مهم به لطف تلاش شبانه روزی نمایندگی استانی ما عملی شده است. البته متاسفانه شمار اندکی از مدیریت های  استانی هنوز با برنامه ها و سیاستهای کلان شرکت همراه نشده اند و از همین فرصت استفاده کرده و همه آنها را به تحقق اهداف عالی شرکت دعوت می کنم،تردیدی نیست که در غیر این صورت تغییرات فوری، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در پایان اگر صحبت دیگری هست بفرمایید.

واقعیت تلخی است که اقداماتِ صورت گرفته در این چند ماه اخیر هنوز هم برای رساندن شرکت دخانیات به نقطه ی ثبات، کافی نیست. این ها حداقل هایی بوده اند که البته محقق کردن شان هرگز سهل و ساده نبوده است.حجم نابسامانی های به ارث رسیده، چنان نظرگیر است که هر ادعایی مبتنی بر موفقیت باید این حقیقت را از نظر دور ندارد که در مرحله ی کنونی، توفیق چیزی نبوده مگر به سامان رساندن امور داخلی شرکت، برداشتن بار اضافی از دوش دولت محترم و کمک هایی هرچند کوچک برای رفع مشکلاتِ اقتصادیِ کلان تر دولت و نکته آخر این که ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است برای اندیشیدن به یکی از توصیه های امیرمومنان حضرت علی(ع) در خصوص مسئولیت پذیری.هر انسان آزاده و متدینی باید مسئولیت کارهایش را بپذیرد و بدون هیچ فرافکنی ای عواقب عملکردهایش را قبول کند. این امر در سیره حضرت امیر و توصیه های ایشان به منسوبین خود بسیار تاکیدشده است. فرار به جلو و انکار مسئولیت گذشته، بدترین راه ممکن برای مبرا جلوه دادن خود است. همگان از جمله خودِ من از این امر مستثنی نیستیم و قدم اول برای بهبود امور، چیزی نخواهد بود مگر قبول اشتباهات گذشته و آنگاه تلاش برای برگرداندن امور به مسیر درست و اصلاح سیاست های نادرست.

منبع: http://www.irtobacco.com/Portal/newsite/module/News/Shownews/page-3401.aspx?NewsId=5359

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران | Iranian Anti Tobacco Association