شما اینجا هستید
اخبار » گفتگوی صمیمانه ی جمعیت با برگزیدگان فراخوان « قصه غصه شهر»

علیرضا ترافشلو : نگاه جشنواره‌ای به موضوعاتی مانند استعمال دخانیات، جواب نمی‌دهد؛ فرهنگ‌سازی، نگاه مستمر  و نه تک‌مرحله‌ای می‌طلبد. این موضوعاتِ مردمی را مستقیما به میان خود مردم ببریم و بازتاب و بازخوردش را از لحاظ فرهنگ عمومی و سبک زندگی ببینیم. در رابطه با هنرِ فرهنگ‌ساز، تولید، قسمتی از آن است و عرضه _در اماکن عمومی و بوستان‌ها_ بخشِ مهم‌تر می‌باشد که طی آن فرهنگ‌سازی و اصلاحِ سبکِ زندگی، اتفاق می‌افتد.

ساحل اسماعیلی (گوینده): در فرهنگسراها پیش از فیلمِ بلند، می‌توانند کارهای ارزشمند کوتاه را نمایش بدهند. استفاده از فضای مجازی برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان و نه فقط بزرگسالان ضرورت دارد؛ یعنی همان کودکان و خردسالانی که با دیدن یک سکانس ممکن است به سمت وسوی سیگار و نخستین تجربه‌اش تشویق شوند، باید در معرض این نمایش‌های فرهنگی قرار گیرند.

علی‌عطاء طاهری (مدیریت اجرایی جمعیت): سمت و سوی ما نیز به طرف توانمندسازی کودکان و نوجوانان است تا با کمک آموزش و پرورش، نه تنها به سمت مصرف گرایش پیدا نکنند، به طرف مقابله با استعمال دخانیات نیز پیش روند.

محسن قیصر: یکی از ایده‌های کاربردی ممنوعیت و محدودیت استعمال دخانیات می‌تواند به راه انداختن کارناوال مبارزه با استعمال دخانیات در بهار یا تابستان باشد؛ با اِلِمان‌های مخصوص خودش از جمله فرشتگان مرگ و آدم‌هایی که بر اثر استعمال دخانیات، روحشان بالاست.. و خودرویی به شکل سیگار.. اکثریت مخاطبان فضای مجازی، بزرگسالان است و کودکی که پدر یا پدربزرگش سیگار یا قلیان مصرف می‌کند، این موارد را نمی‌بیند..

علی‌عطاء طاهری:  سه سال پیش، روی ایده‌ی راه‌اندازی کارناوال فرهنگ‌سازی مبارزه با دخانیات کار کردیم. گرچه طرح هزینه‌ی گزافی داشت، شهرداری موافقت کرد که یک  اتوبوس شکیل جذاب در اختیارمان قرار دهد ولی توافق‌شان فقط برای فعالیت داخل شهری تهران بود و طرح را مختصّ تهران نمی‌خواستیم. در نهایت چون باور هیأت امنا بر این بود که تبعیض است و باید کشوری کار کنیم، اجرایی و عملیاتی نشد.

علیرضا محرابیان:  اگر این جشنواره چارچوب فعلی را نداشته باشد و به‌جای نماهنگ‌سازی با متنِ از قبل موجود، فیلم کوتاهی با ایده و دیالوگ‌های خودمان مناسب‌تر است و بیشتر جواب می‌دهد. مشارکتمان در این جشنواره از آن لحاظ خوب بود که تا پیش از این، نوعِ نگاهی نسبت به ممنوعیت یا محدودیت استعمال دخانیات و فرهنگ‌سازی در این زمینه نداشتیم.

علی‌عطاء طاهری: هدف ما بهره‌مندی از ظرفیت افراد و هنرمندان است و با ایجاد این آگاهی، به نوعی دغدغه‌مندی و داشتنِ حساسیت روی این موارد را مد نظر داریم.

عرفان چگینی: در مورد دخانیات، فیلم و صوت خیلی ارائه شده است، در حالی‌که اثرگذاری چندان عمیقی نداشته است. یک دلیلش این است که دید و بینش کافی را در مورد آینده‌ی بدون دخانیات ارائه نداده‌اند. این نوع نگاه، به مرور ایجاد می‌شود و یک مدل نگرش و فرهنگ‌سازی نوین ارائه می‌دهد که پر از راه و ایده است.

زهرا صادقی: مردم با تبلیغات گسترده‌تر، عمیق‌تر و بیشتر جذب این فرهنگ می‌شوند. آشنایی با جمعیت می‌تواند برایشان مفید باشد.

سهیلا لطیفی: این جشنواره پتانسیلش را دارد که با گسترده‌سازی‌اش، مقوله‌ی طنز را نیز در خود بگنجاند. کار ترکیبی طنز، اثرگذاری مناسب‌تری روی مخاطب دارد..

صفورا کاظم‌پور: با یاد دادن ایده‌های اولیه به کودکان، خودِ کودکان ایده‌ها را بسط و گسترش داده‌اند و در زمینه‌ی مدیریتِ ابتدایی بحران‌ها، خودشان پیشرو بوده‌اند ؛ متون آموزشی نمایشی مرتبط با موضوعات فرهنگ‌سازی را  می‌نوشتند و همان‌ها را در مورد مبارزه با استعمال دخانیات بازی می‌کردند. بچه‌ها هستند که می‌توانند سیگار را از دستِ والدین‌شان بگیرند و مانع کشیدنِ قلیان بشوند.

علی‌عطاء طاهری: ما نیزسال‌هاست در مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس، اجرای آموزشی فرهنگی داریم و با گروه هدف قرار دادنِ پنجاه هزار دانش‌آموز در قالب طرح فرآموز، فرهنگ‌سازی و پیشگیر کودکان را در اولویت قرار دادیم. پس تمرکز جمعیت ما نیز اول بر کودکان و سپس نوجوانان است چرا که آموزش و پرورش و فرهنگ‌سازی، بر نسل جوان‌تر اثرگذاری بیشتری دارد.

اهدای جوایز توسط مدیریت اجرایی جمعیت و عکس یادگاری، مرحله‌ی خاطره‌انگیز این اختتامیه بود.

علی‌عطاء طاهری: در نهایت بازدید از واحد فرآموز را داریم که با تجربه‌ی ۹ ساله‌مان در عرصه‌ی خردسالان و نوجوانان، کودکان ۵ تا ۱۲ سال را در زمینه‌ی مبارزه و کنترل دخانیات در جامعه و خانواده‌هایشان آموزش می‌دهیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران | Iranian Anti Tobacco Association