مرکز تحقیقاتمقالاتویژه

تمرکز بر رشد محصولات غذایی پایدار به جای کشت تنباکو

تاکید روز جهانی بدون دخانیات در سال 2023 :

بحران جهانی غذا به دلیل درگیری‌ها، تغییرات آب و هوایی، تاثیرات همه‌گیری کووید-۱۹ و همچنین اثرات جنگ در اوکراین باعث افزایش قیمت موادغذایی، سوخت و کود در حال رشد است. کشت و تولید تنباکو منجر به آسیب‌های زیست‌محیطی طولانی مدت جهانی و تغییرات آب و هوایی می‌شود و نقش مهمی در تعیین آینده کشاورزی و امنیت غذایی ایفا می‌کند. با اعلام سازمان جهانی بهداشت، کمپین جهانی سال ۲۰۲۳ برای روز جهانی بدون دخانیات، با تمرکز بر رشد محصولات غذایی پایدار به جای کشت تنباکو خواهد بود.

این کمپین دولت‌ها را تشویق می‌کند تا به یارانه‌های کشت تنباکو پایان داده و از پس‌انداز برای برنامه‌های جایگزینی محصولاتی که امنیت غذایی را بهبود می‌بخشد، استفاده کنند. این کمپین همچنین به دنبال افزایش آگاهی در مورد روش‌هایی که صنعت دخانیات در تلاش برای جایگزینی کشت تنباکو به کار می‌گیرد و در نتیجه به بحران جهانی غذا کمک می‌کند، خواهد بود.

در حال حاضر، تنباکو در بیش از ۱۲۵ کشور در مساحتی حدود ۴ میلیون هکتار، کشت می‌شود. اثرات مضر کشت این محصول بر محیط‌زیست به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط آشکار است.

روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۳ به عنوان فرصتی برای همکاری دولت‌ها و سیاست‌گذاران، به منظور حمایت از کشاورزان برای روی‌آوردن به محصولات پایدار از طریق ایجاد اکوسیستم‌های بازار برای محصولات جایگزین و تشویق حداقل ۱۰۰۰۰ کشاورز در سراسر جهان برای متعهدشدن و دوری از کشت تنباکو است.

برای کشت تنباکو، زمین‌های زراعی کمیاب و آب زیادی استفاده می‌شود و هزاران هکتار از چوب‌ها از بین می‌روند تا فضایی برای تولید آن ایجاد شود. بنابراین زمین‌های حاصلخیز در حال نابودی است و نمی‌توان از آن برای رشد محصولات غذایی موردنیاز استفاده کرد.

به گفته دکتر رودیگر کرچ: صنعت دخانیات با ایجاد گروه‌های مافیا برای لابی کردن علیه تغییرات سیاستی با هدف کاهش تقاضا برای تنباکو از معیشت کشاورزان استفاده می‌کند. خانواده‌ها، نه تنها از آسیب‌های ناشی از کشت دخانیات، بلکه به دلیل بهره‌برداری از معیشت آنها توسط صنعت دخانیات آسیب خواهند دید.

کشاورزان اغلب، تحت ترتیبات قراردادی با صنعت دخانیات هستند و در یک دور باطل بدهی گرفتار می‌شوند. در بیشتر کشورها، صنعت دخانیات، بذر و سایر مواد موردنیاز برای کشت تنباکو را برای کشاورزان فراهم می‌کند و سپس هزینه‌ها را از درآمد حذف می‌کند، که دورشدن از تنباکو را از دیدگاه کشاورز بسیار دشوار می‌کند. اما صنعت دخانیات اغلب نمی‌تواند به کشاورزان قیمت عادلانه‌ای برای محصول خود بدهد و کشاورزان اغلب وام را به طور کامل بازپرداخت نمی‌کنند.

این کمپین جهانی با شرکای خود آگاهی را در مورد فرصت‌های تولید و بازاریابی محصولات جایگزین برای کشاورزان تنباکو افزایش می دهد و آنها را تشویق می‌کند تا محصولات پایدار و مغذی را پرورش دهند. این محصولات به خانواده‌هایشان و میلیون‌ها نفر دیگر در مقیاس جهانی غذا می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا از چرخه باطل ناشی از بدهی کشت تنباکو رها شوند و به طور کلی از محیط‌زیست سالم‌تری حمایت کنند. این کمپین از دولت‌ها در توسعه سیاست‌ها، استراتژی‌های مناسب و ایجاد شرایط بازار برای کشاورزان تولیدکننده تنباکو و روی آوردن به کشت محصولات غذایی حمایت می‌کند.

ترجمه: فاطمه عظیم‌بیگ، مرکز تحقیقات کنترل دخانیات

این مطلب ترجمه‌ای است از:

https://www.who.int/news/item/07-11-2022-we-need-food–not-tobacco—focus-of-the-world-no-tobacco-day-2023

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟