مقالاتویژه

ورزش چگونه می تواند به ترک سیگار کمک کند

این مقاله در واقع به بررسی ورزش و تاثیرات مختلف ان بر ترک سیگار تاکید دارد که توسط محققان یکی از دانشگاه های معتبر کشور انگلستان انجام شده است.با افزایش فشارهای روزمره و استرس های گوناگون شغلی, اجتماعی و اقتصادی, اعتیاد به انواع دخانیات و درمان آن در سرتاسر دنیا از دغدغه های امروزجوامع مختلف است.

تمرین ورزشی به چه صورت میتواند به شما کمک کند تا سیگار کشیدن را ترک کنید؟

امروز همان روزی که شما با خودتان عهد کرده اید که سیگار کشیدن را کنار بگذارید. اگر اینکار بنظرتان سخت می آید , تلاشتو بیشتر کن! تحقیقات جدید نشان میدهد که ورزش کردن چطور میتواند نشانه های ترک اعتیاد به دخانیات را کاهش دهد.

همه ی ما می دانیم که کشیدن سیگار برای ما مضر است, اما  ترک کردن می تواند سخت و دشوار باشد. نشانه های ترک اعتیاد مانند کج خلقی, مشکل خواب و یا حتی افسردگی از علائم رایج گزارش شده در مورد کسانی است که به نوعی با اعتیاد به دخانیات درگیرند.

علاوه بر سرویس های پشتیبانی تخصصی که میتواند به شما کمک کند تا با این علایم روبرو شوید, مدیتیشن و دوری از سیگار هم روش های مفیدی هستند.

تمرین های ورزشی باعث می شود که علایم ترک اعتیاد نیکوتینی کاهش یابد. مطالعات گذشته نشان داده اند که حتی یک تمرین با شدت متوسط ۱۰ دقیقه ای میتواند تاثیرات سریعی بر کاهش میل به دخانیات داشته باشد. مکانیسم های موجود در این اثر تا مدتها ناشناخته باقی مانده است. اما تحقیقات جاری ما را به درک بیشتر این مکانیسم ها نزدیکتر میکند,زیرا نشان میدهد که درجات مختلف سختی در تمرینات ورزشی چطور روی میل موش ها به مصرف نیکوتین تاثیر میگذارد.

دکتر الکسیس بیلی, سخنران ارشد نوروفارماکولوژی در دانشگاه اس.تی جورج لندن در انگلستان, نویسنده مرتبط با این تحقیق است, و یافته های این مطالعه در مجله انگلیسی فارماکولوژی به چاپ رسیده است.

تمرین های ورزشی چگونه به موش های وابسته به نیکوتین کمک میکند؟

دکتر بیلی و تیم او موش های معتاد به نیکوتین را بمدت ۱۴ روز تحت درمان قرار دادند و سپس آنها را در یکی از ۳ رژیم چرخشی قرار دادند: ۲۴ ساعت در روز, ۲ ساعت در روز, و چرخه آخر بدون هیچ تمرین ورزشی.

روز چهاردهم, محققان علائم ترک اعتیاد این جوندگان را مورد ارزیابی قرار دادند. قسمتهای مغز موش ها هم مورد آنالیز و تحلیل قرار گرفت. از این آزمایش دریافتند که موش های تحت درمان با نیکوتین که دردو چرخه اول (۲ یا ۲۴ ساعت در روز) قرار داده شده بودند, کاهش قابل ملاحظه ای را در شدت علائم ترک اعتیاد در مقایسه با گروه سوم که غیر متحرک بودند, نشان دادند.

علاوه بر این, در موش هایی که تمرین های ورزشی داشتند, محققان توانستند افزایش را در نوعی گیرنده مغزی نیکوتینی با نام آلفا ۷ نیکوتینی استیل کولین مشاهده کنند. این گیرنده در هیپوکامپ قرار گرفته است یعنی ناحیه ای در مغز که مسئوول خلق خاطرات است و منجر به بی نظمی در حالت میشود.

جالب توجه است, ۲ ساعت تمرین ورزشی در روز به همان اندازه برای کم کردن علائم ترک اعتیاد خوب و مفید بنظر می رسد که تمرین مداوم ۲۴ ساعته. این نشان می دهد که اثرات مفید و کارآمد تمرین ورزشی به شدت تمرینها وابستگی ندارد.

به گفته نویسندگان:” این یافته ها از تاثیرات وابسته تمرینات ورزشی که به دنبال ترک سیگار بر ضد رشد وابستگی بدنی انجام میشود,حمایت میکند و این پشتیبانی میتواند به ترک سیگار با کاهش سختی علائم ترک سیگار,یاری برساند”.

همانطور که این تیم تحقیقاتی توضیح میدهد, نتایج ما حتی سودمندی میزان متوسطی از تمرین های ورزشی را در زمان قرار گرفتن در معرض نیکوتین در کاهش علائم ترک اعتیاد اثبات میکند و در این موضوع اشاره میشود به سیستم هیپوکامپال( گیرنده آلفا ۷ نیکوتینی استیل کولین) بعنوان یک مکانیسم بالقوه که این اثر را تحت الشعاع قرار میدهد.

دکتر بیلی و همکارانش اضافه میکنند: ” این یافته ها همچنین ممکن است پیامدهایی برای پیشرفت مداخلات هدف گذاری شده قبل از توقف سیگار داشته باشند که میتواند شانس توقف سیگار را افزایش دهد.”

از نظر نویسندگان, این اولین بار است که چنین تاثیر عمیقی از تمرینات ورزشی روی حیوانات معتاد به نیکوتین در یک تحقیق گنجانده شده است.

شواهد بیان میدارد که تمرین ورزشی علائم ترک اعتیاد را در انسان کاهش می دهد. تحقیق ما این موضوع را روشن کرده است که در واقع چطور تاثیر وابسته ی تمرین ورزشی بر ضد وابستگی نیکوتینی عمل میکند.

با همه ی اینها, نویسندگان این تحقیق همچنین هشدار می دهند که شواهد هنوز برای بیان رابطه علت و معلولی میان افزایش فعالیت گیرنده نیکوتینی هیپوکامپ و تاثیرات مفید تمرین ورزشی , کافی نیست.

منبع
medicalnewstoday
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن