اخباراخبار جمعیتمرکز تحقیقاتویژه

ارتباط آسیب پوست و قرار گرفتن در معرض دود دست سوم سیگارهای الکترونیکی

اخیراً مطالعه‌ای انجام‌شده است که نشان می‌دهد، قرار گرفتن پوست در معرض غلظت نیکوتین موجود در دود دست سوم و ذرات سیگار الکترونیکی، ممکن است به پوست آسیب برساند.

به گزارش مرکز تحقیقات کنترل دخانیات و به نقل از ساینس دیلی، مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید نشان داد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین موجود در دود دست سوم و ذرات سیگارهای الکترونیکی ممکن است به پوست آسیب برساند.

دود دست سوم دخانیات که نیکوتین جزء اصلی آن است، زمانی ایجاد می‌شود که دود بازدمی و دود ناشی از مواد دخانی، بر روی سطوحی مانند لباس، مو، مبلمان و اتومبیل بنشیند. دود دست سوم، به باقی‌مانده‌های ناشی از مواد دخانی، اشاره دارد. نشت مایعات الکترونیکی، ممکن است در اثر انتشار محصولات دخانی الکترونیکی یا زمانی که مصرف‌کنندگان و فروشندگان، مایعات الکترونیکی را برای سیگارهای الکترونیکی قابل شارژ، مخلوط می‌کنند، رخ دهد.

نتایج این طرح نشان داد که تماس پوستی با نیکوتین ممکن است ترمیم زخم را مختل کند، حساسیت به عفونت‌های پوستی را به دلیل کاهش پاسخ ایمنی افزایش دهد و باعث ایجاد اکسیداتیو در سلول‌های پوست شود.

همچنین، کودکان نوپا و نوزادانی که تمایل به تماس  سطوح آلوده با تماس مکرر با سطوح داخلی دارند، در معرض قرار گرفتن پوست با دود دست سوم هستند. افرادی که در محیط‌های به‌شدت آلوده به دود دست سوم دخانیات کار می‌کنند، مانند مکان‌هایی که در آن استعمال دخانیات مجاز است، می‌توانند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها در معرض این دود مضر قرار بگیرند.

ترجمه: مرکز تحقیقات کنترل دخانیات

http://tcrc.iata.org.ir/1068/human-skin-can-be-damaged-by-exposure-to-third-hand-smoke-and-electronic-cigarette-spills/

این مطلب ترجمه‌ای است از:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/06/220608091413.htm

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟