اخباراخبار جمعیتویژه

ضرورت اجرای برنامه‌های راهبردی برای افزایش مشارکت خیرین در حوزه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار شد:

روز هشتم آذرماه اولین نشست هم‌اندیشی و تعامل سه‌جانبه بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رابط خیرین، واحدهای تابعه، سمن‌های حوزه سلامت، گروه‌های جهادی و داوطلبانه، گروه‌های داوطلب و خیرین حوزه سلامت در تالار امام خمینی (ره) این دانشگاه و جمعی از مسئولان حوزه خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در این نشست اقدامات گروه‌های داوطلب و خیرین حوزه سلامت را از اثربخش‌ترین فعالیت‌ها در حوزه اجتماعی کشور دانست.

وی سرمایه اجتماعی را مؤثرترین عنصر اثربخش در مداخلات اجتماعی دانست و گفت: اگر بهترین برنامه‌های راهبردی عاری از سرمایه اجتماعی باشند، اثربخشی خود را از دست می‌دهند.

وی ضمن ارزیابی وضعیت سلامت در عرصه‌ جهانی، بومی و ملی، اثر‌بخشی فعالیت‌های خیرین و فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد را تشریح کرد.

رئیس دانشگاه چالش فراسوی حوزه سلامت را تغییر در الگوی زندگی عنوان کرد و گفت: دور شدن از سنت‌ها و گرایش به شهرنشینی موجب شده الگوهای زندگی فعلی از منظر سلامت، مخالف با استاندارهای زندگی  سالم و هم‌راستا با سبک زندگی پرمخاطره باشد.

دکتر زالی عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای گذر از دوران سنتی به مدرن را از مهم‌ترین دلایل تهدیدکننده سلامت افراد دانست و توضیح داد: به‌طور مثال امروز رنجی که به سیستم سلامت برای درمان یک بیمار مبتلابه فشارخون یا سندرم متابولیک وارد می‌شود به دلیل سبک غلط زندگی به‌مراتب از گذشته بیشتر و زمان‌برتر است.

به گفته این رئیس دانشگاه، حوزه سلامت حوزه‌ای چندوجهی است که بدون توجه به مسائل اقتصادی ارائه راهکار منطقی  برای آن غیرممکن است.

وی پدیده حاشیه‌نشینی و کاهش پوشش‌های بهداشتی، درمان و بسته‌های پیشگیری را آفت دیگر حوزه سلامت عنوان کرد.

زالی بروز بیماری‌های نوپدید و بازپدید را از دیگر مشکلات تهدیدکننده سلامت عنوان کرد و بحران کرونا را مثال ملموسی در شیوع بیماری‌های نوپدید دانست که دنیا را متحول کرد.

وی بابیان این‌که افزایش هزینه‌های درمانی به‌خصوص داروهای شیمی‌درمانی یکی دیگر از مشکلاتی است که دنیا با آن روبه‌رو است ادامه داد: امروزه داروهای درمان سرطان در همه دنیا ۵ تا ۱۰ برابر نسبت به سال‌های گذشته گران‌تر شده و این موضوع درمان را خصوصاً در کشورهای فقیرتر با چالش روبه‌رو کرده است.

وی با تأکید بر این‌که دولت‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند چالش‌های حوزه سلامت را از پیشرو بردارند، به فرهنگ کمک به همنوع، ایثارگری و زودون آلام دردها در ایران به‌عنوان فرهنگی پسندیده اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  گفت: تجربه‌های تاریخی ایرانیان مملو از همدلی مردم در بحران‌ها است، در کرونا هر فردی با هر بضاعتی که داشت برای کاهش درد و رنج هم‌وطنان تلاش کرد.

تقویت سرمایه اجتماعی؛ راهبرد حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی

وی تأکید کرد: تقویت سرمایه اجتماعی مهم‌ترین راهبرد در حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور است.

به گفته رئیس دانشگاه بازسازی و تقویت سرمایه اجتماعی، واگذاری مسئولیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مردمی میانبر مناسبی برای افزایش مشارکت اجتماعی است.

وی بابیان این‌که از ظرفیت سمن‌ها با نگاه حداکثری باید بهره ببریم خاطرنشان کرد: سمن‌ها و گروه‌های جهادی در بین مردم از وجاهت کافی و لازم برخوردارند، دولت‌ها باید برای این مجموعه‌ها به‌عنوان واحدهای مردمی اصالت قائل باشند.

رئیس دانشگاه با اشاره به این‌که جذب مشارکت مردمی بدون ترسیم نقشه راه ممکن نیست ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزشیابی مدنی و توسعه‌یافتگی مشارکت سمن‌هاست.

دکتر زالی در خاتمه استفاده و جذب حمایت‌های خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد را برای پیشبرد اهداف متعالی سلامت‌محور کشور و دانشگاه مورد تأکید قرارداد.

دکتر محمود خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به این‌که سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد همواره در تمام بحران‌ها و با حداکثر توان خدمت‌رسانی در بخش دولتی و دستگاه‌های اجرایی را تسهیل کرده‌اند، تلاش‌های این افراد را ستودنی توصیف کرد.

وی با اشاره به این‌که تأمین سلامت در دنیا از اولین اولویت‌های کاری دولت است خاطرنشان کرد: دستیابی صددرصدی به اهداف نظام سلامت بدون همراهی آحاد مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد امری غیرممکن است.

محمدجواد حیدری پور- مدیرکل خیرین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست ضمن ارزیابی مثبت فعالیت گروه‌های جهادی در حوزه سلامت به  اپیدمی کرونا و چالش‌هایی که این بیماری برای نظام سلامت ایجاد کرد اشاره کرد و گفت: حضور مؤثر و حمایت‌های همه‌جانبه خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار دولت و مردم، از نمونه‌های بارز تبلور فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی است.

دکتر علیرضا  اسدی مدیر سازمان‌های مردم‌نهاد و امور خیرین سلامت نیز در این جلسه به مشارکت‌های خیرین در حوزه‌های مختلف خصوصاً سلامت اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های داوطلبانه  خیرین فارغ از هر نگاهی، انسان‌دوستی وتو جه به همنوع  را سرفصل اقدامات خود می‌داند.

وی اجرای سیاست‌های راهبردی برای دستیابی به درک مشترک از نیازهای حوزه سلامت را موردتوجه قرارداد و گفت: خیرین و گروه‌های فعال داوطلب در نظام سلامت با تمام توان برای ارتقای خدمات سلامت‌محور تلاش می‌کنند.

دکتر اعظم پناهی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز در این نشست با اشاره به این‌که برگزاری این همایش آغازی برای ارتباط مؤثر بین دانشگاه، معاونت‌ها و سمن‌ها است اظهار کرد: گروه‌های مردمی و داوطلبان نمونه بارز روحیه ایثارگری در کشور هستند.

وی به تلاش‌های گروه‌های داوطلب و سمن‌ها در کرونا اشاره کرد و افزایش فرهنگ ایثارگری در بحران‌ها را موردتوجه قرارداد.

دکتر صلاح‌الدین دلشاد مدیر موسسه انجمن خیریه محکم نیز در این مراسم به تلاش‌های این انجمن در راستای شناسایی بیماری‌های بدو تولد اشاره کرد و توضیحاتی درباره تنوع خدمات سازمان‎های مردم‌نهاد و داوطلب ارائه داد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟