اخباراخبار جمعیتویژه

استعمال دخانیات، دروازه ورود به مواد مخدر

5 تیرماه؛ روزجهانی مبارزه با مواد مخدر

اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی عوارض جسمی و روانی بسیاری دارد و از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی به شمار می‌رود. عوارض ناشی از اعتیاد باعث رکود اجتماعی در زمینه‌‏های مختلف می‌شود و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است.مصرف دخانيات می تواند نیز به عنوان يک عامل زمينه ساز در جهت اعتياد به مواد مخدر شناخته شود که اين امر ‏لزوم اجراي صحيح و دقيق قوانين کنترل دخانيات و اقدامات پيش گيرانه و ضرورت ترک مصرف دخانيات در سنين پايين را ‏يادآور می‏‏ نمايد.

تاریخچه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد. کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس سندی به نام C.M.O را تصویب کردند که خط مشی همه جانبه اقدامات لازم جهت کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را به طور جدی انجام دهند. این سند در چهار فصل تنظیم شد و در آن حدود ۳۵ مورد از اقدامات عملی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و کنترل اعتیاد در جوامع ذکر شد.

این موارد شامل ارزیابی میزان مصرف، ریشه کنی مزارع غیر مجاز خشخاش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر، پیشگیری از طریق آموزش، همکاری‌های حقوقی کشورها است. از آنجا که این سند در روز ۲۶ ژوئن برابر با با کسب اکثریت آرا کشورهای شرکت کننده در کنفرانس تصویب شد، این روز را به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری کردند.

هدف روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

این روز با هدف کنترل مواد مخدر و ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با آن، تقویت همکاری و اقدام جهانی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و آشنایی قشر جوان با آسیب‌های اعتیاد به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شد.

هرسال به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر، شعار ویژه‌ای از سوی سازمان ملل انتخاب می‌شود و پیرو آن شعار، اقدامات و فعالیت‌های لازم برای مقابله با موادمخدر و اعتیاد در سال پیش رو برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌شود. «پرداختن به چالش‌های موادمخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری» برای سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) انتخاب ‌شده است.

در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در تمامی جوامع بین‌المللی مراسم‌ مختلفی با هدف مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از اعتیاد، درمان افراد گرفتارشده به بیماری اعتیاد و توانمندسازی و نگهداری افراد بهبودیافته برگزار و در ایران نیز این مراسم امسال با عنوان «کرامت انسان- همکاری‌های بین‌المللی – نه به اعتیاد» با حضور مسئولان سازمان‌های فعال در عرصه کنترل موادمخدر، نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل متحد و جوامع بین‌الملل و سمن‌های فعال در این حوزه برگزار می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟