زنان و دخانیاتمقالاتویژه

کرونا و دخانیات

 

کرونا و دخانیات

 

مطالب آموزشی مرتبط با کرونا و دخانیات  و عوارض و آسیب های ناشی از ویروس کرونا و ارتباط آن با دخانیات

  1. احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دود ناشی از دخانیات فرد مبتلا به سایرین
  2. بیشتر بودن تعداد مرگ مردان نسبت به زنان در چین به دلیل سیگاری بودن مردان
  3. شدیدتر بودن عوارض بیماری کووید-۱۹ در افراد سیگاری به دلایلی نظیر افزایش سطح آنزیم ACE۲ در ریه‌ها
  4. ترک سیگار و درنتیجه بهبود وضعیت ریه افراد سیگاری از آسیب‌هایی ناشی از سیگار، نظیر کاهش التهاب ریه
  5. ترک سیگار و درنتیجه کاهش حملات قلبی که یکی از دلایل مرگ در موارد حاد کووید ۱۹ است
  6. ترک سیگار و افزایش قدرت سیستم ایمنی
  7. قانون نهایی CDC برای خروج از قرنطینه خانگی
  8. شیوع کرونا و رشد مصرف سیگار به سه دلیل: ۱. استرس حاصل از بحران سلامت و اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا ۲. افراد دورکار راحت‌تر از گذشته که در محیط‌های اداری کار می‌کردند، می‌توانند سیگار بکشند. ۳. ذخیره سیگار؛ با وجود باز بودن مغازه‌های فروش سیگار در بسیاری از کشورهای تحت قرنطینه
  9. تشخیص کرونا از روی صدای سرفه در دانشگاه تهران
  10. درسهایی که کرونا به ما آموخت

 

پیوست ۱- شرح موارد ذکرشده در مطالب آموزشی سایت‌ها

 

آیا کرونا از دود سیگار افراد مبتلا به سایرین منتقل می‌شود؟

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران:

?هنگام مصرف مواد دخانی مانند سیگار و قلیان، تعداد زیادی ذرات معلق در هوا تولید می‌شود که ممکن است در صورت مبتلا بودن فرد مصرف‌کننده به کرونا، این ویروس در هوا منتشر و بیماری به اطرافیان منتقل شود.

?گفته می‌شود که ویروس کرونا از طریق این قطرات ریز در هوا حدود سه ساعت حالت عفونی خود را حفظ می‌کند.

منبع: ایرنا

 

مرکز تحقیقات آموزش و کنترل دخانیات دانشگاه کالیفرنیا:

توقف استفاده از انواع دخانیات و اجتناب از دود دست دوم آن باید در لیست اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا قرار گیرد.

تحلیل مرگ‌های ناشی از کرونا در چین نشان می‌دهد که تعداد مردان فوت‌شده بیشتر از زنان است. آنچه با این واقعیت ارتباط دارد این است که مردان چینی بیشتر از زنان سیگار مصرف می‌کنند. در میان بیماران چینی که مبتلا به کووید ۱۹ هستند، التهاب ریه تشخیص داده شده است. در میان افراد سیگاری پیشرفت بیماری (ازجمله پیشروی به سمت مرگ) چندین برابر افرادی است که سیگار نمی‌کشند. این عامل قوی‌ترین عامل خطر در بین موارد آزمایش شده ‌است.

ریه‌های یک فرد سیگاری اگر در معرض آنفولانزا یا سایر عفونت‌ها قرار بگیرد، آسیب جدی‌تری خواهد دید.‌ مصرف سیگار در افرادی که دارای عفونت شدید، مشکلات غیرتنفسی (عفونت‌های خونی) یا ترومای آشکار هستند، باعث پیشرفت زیاد مشکلات تنفسی می‌شود. افرادی که حتی در پایین‌ترین سطح، در معرض دود دست دوم هستند،‌ با خطر قابل‌توجهی از نارسایی حاد تنفسی مواجه خواهند شد.

عوارض تنفسی مصرف سیگارهای الکترونیکی

خلاصه‌ای از شواهد اخیر درباره تأثیرات تنفسی خاصه سیگارهای الکترونیکی، نشان داده است که این سیگارها به چندین روش می‌توانند توانایی ریه‌ها برای مقابله با عفونت را مختل کنند.

تأثیرات بر ایمنی

گزارش مشکلات تنفسی مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی نشان می‌دهد این افراد دچار حساسیت بالا و یا تأخیر در بهبود عفونت‌های تنفسی هستند. در معرض دود دست دوم بودن ممکن است توانایی‌های ذاتی مهم سیستم ایمنی را سرکوب کند. نمونه‌برداری از بینی افراد غیرسیگاری، سیگاری‌ها و افرادی که مصرف‌کننده سیگارهای الکترونیکی هستند نشان‌دهنده سرکوب سیستم ایمنی در سطوح ژن مصرف‌کنندگان است. همچنین عملکرد گلبول‌های سفید در مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی مختل می‌شود و میزان ابتلا به علائم مزمن برونشیت افزایش می‌یابد.

مطالعات بر روی حیوانات منجر به تقویت و کمک به توضیح این اثرات انسانی می‌شود: دو هفته قرار گرفتن در معرض ذرات سیگار الکترونیکی در موش‌ها، کاهش بقا و افزایش بیماری همراه با ذات‌الریه استرپتوکوک یا آنفولانزا که دو دلیل اصلی التهاب ریه در انسان هستند را موجب شد. علی‌رغم اینکه به مطالعات بیشتری نیاز است، اما داده‌های حیوانات نشان می‌دهند که ذرات سیگار الکترونیک منجر به افزایش حساسیت به عفونت می‌شود.

نتایج این تحقیقات گواه آن است که تمامی سازمان‌های سلامت و افرادی که فراخوانده شدند تا به مردم آموزش دهند چطور می‌توان خطر ابتلا به عوارض جدی ناشی از کووید ۱۹ را کاهش داد، باید عدم مصرف سیگار، سیگارهای الکترونیکی و جلوگیری از مواجهه با دود دست دوم را به لیست اقدامات پیشگیرانه خود بیفزایند.

این مسئله می‌تواند فرصت خوبی برای شهرها، کارفرمایان خصوصی و حتی خانواده‌ها باشد تا قوانین و سیاست‌های فضای بدون دخانیات را تقویت کنند و از افراد غیر سیگاری در برابر دود دست دوم محافظت کرده و محیطی ایجاد کنند که به ترک افراد سیگاری کمک می‌کند.

منبع: مرکز تحقیقات، آموزش و کنترل دخانیات دانشگاه کالیفرنیا،‌ سانفرانسیسکو

https://tobacco.ucsf.edu/reduce-your-risk-serious-lung-disease-caused-corona-virus-quitting-smoking

 

?عوارض بیماری کووید-۱۹ در افراد سیگاری شدیدتر است

?طبق تحقیقات انجام‌شده خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در افراد سیگاری بیشتر است و این بیماری در این افراد با عوارض شدیدتری همراه است.

?مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا (ECDC)، افراد سیگاری را در بین کسانی که در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر هستند، قرارداد.

?این مرکز اعلام کرده است که سیگار کشیدن سطح آنزیمی به نام ACE۲ را در ریه‌ها بالا می‌برد که خطر ابتلا به موارد شدید کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد.

منبع: بهداشت نیوز https://behdasht.news

 

 مواد مخدر باعث آسیب‌پذیری بیشتر افراد نسبت به کرونا می‌شود/ کرونا در تعقیب مصرف‌کنندگان مواد مخدر

دکتر هومن شریفی ادیکتولوژیست بیمارستان مسیح دانشوری:

? با توجه به این‌که ویروس کرونا به‌طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند، استعمال کنندگان دخانیات، سیگارهای الکترونیک و ماری‌جوانا به‌شدت در معرض خطر قرار دارند.

? استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیکی موجب از بین رفتن بافت ریه، التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت‌ها می‌شود.

? هایپوکسی ناشی از مصرف تریاک و فرآورده‌های آن، نه‌تنها به ریه‌ها آسیب می‌زند، بر سیستم قلبی عروقی و عروق مغزی نیز تأثیر می‌گذارد. شاید اپیوئیدها بسیاری از علائم مثل آبریزش بینی یا حتی سرفه‌ها را کاهش دهند ولی درنهایت با این اثرات کاذب فرد متوجه وخیم‌تر شدن شرایط خود نمی‌شود.

? مصرف متامفتامین با انقباض عروق ریه باعث ایجاد پرفشاری خون ریوی، مشکلات قلبی عروقی (کاردیومیوپاتی) و التهاب ریوی می‌شود. خطر مهم دیگری که افراد معتاد را تهدید می‌کند افزایش خطر آلودگی این افراد به ویروس کرونا با پارافرنالیا یا آلات و ادوات دودکشی است.

منبع: جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی

 

چرا باید در دوران همه‌گیری کرونا هر چه سریعتر سیگار را ترک کنید؟

در شرایطی که ویروس کرونا در حالت همه‌گیری قرار دارد، به نظر می‌رسد بهتر است هر چه سریعتر سیگار را ترک کنید. این موضوع به‌شدت برای سلامتی شما حائز اهمیت است چراکه بدن شما برای مبارزه با کرونا به قدرت بالای سیستم ایمنی بدن نیاز دارد. اگرچه هنوز هم ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا ریه‌های سیگاری‌ها از آسیب‌های ناشی از سیگار کشیدن طولانی مدت بهبود یابد، اما سلامت شما می‌تواند در روز‌ها و هفته‌های پس از ترک به طرز چشمگیری بهبود یابد.

به نقل از سی ان ان، اگرچه شما نمی‌توانید جای زخم‌های ناشی از استعمال بلندمدت سیگار را به سرعت بهبود ببخشید، اما می‌توانید قدرت ریه‌های خود را تا حدی ارتقاء دهید. طبق اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، روش‌هایی برای حفاظت از ریه شما در کوتاه مدت وجود دارد.

دکتر برایان کریستمن، سخنگوی انجمن ریه آمریکا و استاد پزشکی در دانشگاه وندربیلت، به سی ان ان گفت: «هر پزشک ریه در آمریکا اصرار می‌کند که همه باید سیگار را ترک کنند. درحالی‌که این پیام جدید نیست، اما از هر زمان دیگر مهمتر است.» ویروس کرونا یک فوریت مهم است و اکنون دلایل کافی برای این باور وجود دارد که ترک سیگار در طول همه‌گیری می‌تواند شانس شما را در مبارزه با ویروس کرونا افزایش دهد.

اگر تصمیم به ترک دارید باید بدانید اکنون بهترین زمان است چراکه ریه‌های شما یکی از اولین قسمت‌های بدن است که باید بهبود یابد. ریه‌های شما در مقابله با سرماخوردگی و عفونت به بدنتان کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین به پاک‌سازی مخاط کمک می‌کنند، بنابراین اگر عملکرد درستی نداشته باشد، مخاط نیز می‌تواند در ریه‌ها اختلال ایجاد کنند.

تمایل بدن شما به سرفه در هنگام عفونت، باعث فعال شدن روند پاک‌سازی مخاط می‌شود. این موضوع برای مبارزه با شرایط ابتلا به Covid-۱۹ بسیار مهم است. کریستمن گفت: «افراد مسن در معرض خطر ایجاد مایعات بیش از حد در ریه هستند که اغلب در اثر بیماری کرونا رخ می‌دهد و مشکلات تنفسی حادی را ایجاد می‌کند. علت این موضوع این است که افراد کهنسال قدرت کافی قوی برای پاک کردن ریه‌های خود را ندارند.»

بسیاری از افراد سیگاری دچار التهاب مداوم ریه می‌شوند که این امر می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به Covid-۱۹ کند. ترک کردن سیگار می‌تواند التهاب ریه را کاهش دهد. کریستمن گفت: «اگر سیگار را ترک کنید، التهاب مزمن بعد از چند هفته از بین می‌رود.»

کریستمن معتقد است که بیماران کووید ۱۹ غالباً دچار صدمه حاد ریه می‌شوند که می‌تواند باعث بروز نشتی در غشا‌های مخاطی شود و منجر به آن شود که به سندرم دیسترس حاد تنفسی گرفتار شوند. حتی اگر شما در منطقه‌ای زندگی نمی‌کنید که موارد حاد و بی‌شمار کرونا دارد، تصمیم شما برای ترک سیگار ممکن است برای ماه‌های آتی مفید باشد چراکه مقامات بهداشت عمومی پیش‌بینی کرده‌اند که در ۱۸ ماه آینده تعداد زیادی از موارد ابتلا را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: «این یک سرمایه‌گذاری برای آینده است. ممکن است کرونا در گردش باشد و هر کشوری را چندین بار درگیر بیماری کند و فراموش نکنیم که نارسایی تنفسی یک علت شایع در مرگ است.» وضعیت فعلی یا سابق استعمال دخانیات جزء فهرست‌های کوتاه عوامل خطر ابتلا به کرونا است. شایع‌ترین شرایط زمینه‌ای ابتلا به بیماری شامل بیماری قلبی عروقی، دیابت، انسداد مزمن ریه، چاقی و شرایط نقص ایمنی است.

علاوه بر مسائل مربوط به ریه، ترک سیگار همچنین می‌تواند مزایای جسمی برای قلب داشته باشد که می‌تواند در جلوگیری از احتمال ایست قلبی کمک کند. حملات قلبی یکی دیگر از دلایل مرگ در موارد حاد کووید ۱۹ است. پس از ترک سیگار، خون شما صاف‌تر می‌شود و احتمال حملات قلبی کمتر است. یکی از دلایلی که این اتفاق می‌افتد این است که سیگاری‌ها مونوکسید کربن را استنشاق می‌کنند و از این طریق ظرفیت حمل اکسیژن را کم می‌کنند.

در کنار ترک سیگار شما باید فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنید، مرتب دستان خود را بشویید و از لمس صورتتان خودداری کنید، اکنون زمان مراقبت از خود است.

منبع: سایت خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir)

 

پروتکل نهایی CDC برای خروج از قرنطینه خانگی

گروه اول – گروه test-based (گروهی که PCR مثبت شده بودند)

در صورت:

۱- نداشتن تب بدون مصرف هرگونه تب بر

۲- رفع علائم تنفسی (سرفه، تنگی نفس و …)

۳- دو تست PCR منفی که در فاصله بیش از ۲۴ ساعت گرفته شده باشند

می‌توانند از قرنطینه خانگی خارج شوند

 

گروه دوم – گروه non test-based (گروهی که تست PCR اولیه ندارند یا بر اساس زمان شروع بیماری محاسبه می‌کنند)

در صورت:

۱- نداشتن تب بدون مصرف هرگونه تب بر به مدت ۷۲ ساعت

۲- حداقل سه روز پس از رفع علائم تنفسی (سرفه، تنگی نفس و …)

۳- گذشت ۷ روز از شروع علائم

می‌توانند از قرنطینه خانگی خارج شوند.

گروه سوم – گروهی که تست PCR آنها مثبت شده است ولی هیچ علامتی نداشته‌اند؛

در صورت گذشت ۷ روز از تست مثبت و نداشتن هیچ علامتی در بدن

می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

منبع: آزمایشگاه ژنتیک پارس ژنوم، https://parsgenomelab.com

“کرونا چگونه مصرف سیگار و بهای سهام تولیدکنندگان دخانیات را افزایش داد؟”:

استعمال دخانیات کشنده است و کشیدن سیگار خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد ولی با این حال مصرف آن با شیوع ویروس کرونا در جهان نه‌تنها کاهش نیافته بلکه تولیدکنندگان آن جزء معدود شرکت‌هایی هستند که این روزها با افزایش قیمت سهام مواجه شده‌اند.

شرکت بریتانیایی «امپریال برندز»(Imperial Brands) که یکی از ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده دخانیات در جهان است، اعلام کرد که روند رو به رشد فروش محصولات این شرکت ازجمله سیگارهای گولواز، ژیتانز و دیویدوف با وجود همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد. خبری که طی سه روز گذشته زمینه رشد ۱۵ درصدی قیمت هر سهم این شرکت را در بورس لندن فراهم کرده است.

همزمان شرکت بی‌ای‌تی (British American Tobacco) بزرگ‌ترین تولیدکننده سیگار در جهان نیز مدعی شد که با ادامه روند فعلی، فروش محصولات آن در سال جاری میلادی ۱۲ درصد رشد خواهد کرد. این شرکت نیز مارک‌هایی همچون پل مل، کنت، لاکی استرایک و وُگ تولید و عرضه می‌کند.

کارشناسان تاکنون سه دلیل عمده را برای توضیح دلایل رشد مصرف سیگار یافته و عنوان کرده‌اند. نخست این‌که استرس حاصل از بحران سلامت و اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا مصرف سیگار در قرنطینه را افزایش داده است. همچنین افراد دورکار راحت‌تر از گذشته که در محیط‌های اداری کار می‌کردند، می‌توانند سیگار بکشند.

گذشته از این دو عامل، با وجود این‌که مغازه‌های فروش سیگار در بسیاری از کشورهای تحت قرنطینه همچنان باز هستند، مردم همان‌گونه که مثلاً دستمال کاغذی و برنج انبار می‌کنند، ذخیره سیگار خود را نیز افزایش داده‌اند.

منبع:

تشخیص کرونا از روی صدای سرفه در دانشگاه تهران

?همگام با دانشگاه آمریکایی و انگلیسی، محققان دانشگاه تهران برای تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا از روی صدای سرفه افراد تلاش می‌کنند.

?چندی پیش دیلی‌میل گزارش کرد که محققان دانشگاه “کمبریج ” برنامه‌ای جدید توسعه داده‌اند که صدای افراد هنگام سرفه کردن و نفس کشیدن را ضبط می‌کند تا به شناسایی افراد مبتلا به “کووید-۱۹” کمک کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا»

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

ب- فراخوان به پژوهشگران حوزه دخانیات جهت تهیه مطالب و کلیپ آموزشی در زمینه کرونا و دخانیات و درج در کانال جمعیت

در این زمینه فهرستی از ایمیل پژوهشگران حوزه دخانیات تهیه و از آنان درخواست شد در زمینه رشته، تخصص و زمینه شغلی خود (روانشناسی، علوم پزشکی، جامعه‌شناسی و…)، هرگونه مطلب یا کلیپ آموزشی که یافتۀ کار خودشان است تهیه و برای ما ارسال کنند تا با نام خودشان در کانال جمعیت ثبت گردد. به دنبال این فراخوان چند نفر از پژوهشگران یافته کار خودشان را ارسال کردند.(عناوین: ۱. بازخوانی کارکردهای تربیتی آزمون‌ها و ابتلائات الهی با رویکردی بر آیات و روایات ۲. مصاحبه‌ای کوتاه با کلام وحی پیرامون ویروس کرونا/ بحران کرونا (سلطان محمدی، حسین))

 

خلاصه مقاله ۱:

بحران کرونا، بازخوانی کارکردهای تربیتی آزمون‌ها و ابتلائات الهی با رویکردی بر آیات و روایات “

حسین سلطان محمدی، دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق، دانشگاه مفید

در این نوشتار «ابتلا جوامع به ویروس کرونا» به عنوان آزمون الهی در نظر گرفته‌شده است و ویژگی‌های آزمایش‌های الهی و نقش آن در تربیت انسان بیان‌شده است:

اختصاصات آزمون‌ها و ابتلائات الهی (ازجمله کرونا)

الف) قابل پیش­بینی نبودن آزمون‌های الهی

ب) عام البلوی بودن ابتلائات الهی (جنبه فراگیری، یعنی آزمایش الهی می­تواند ابعاد گوناگونی را شامل شود و تمام مراحل زندگی انسان را در برمی­گیرد.)

ج) افتراق در مراتب دشواری آزمایش‌های الهی

د) دائمی بودن آزمون‌های الهی و غیر مقطعی بودن آن

ه ) سنخیت ابتلائات و آزمایش‌های الهی با رشد فکری و اجتماعی جوامع (هر یک از اقوام با شرایط اجتماعی و فرهنگی خود مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرند).

نتایج و کارکردهای تربیتی آزمون‌ها و ابتلائات الهی

  1. ایجاد معرفت و خودشناسی
  2. استحکام اراده و تقویت انگیزه
  3. زمینه سازی جهت توبه و بیداری از خواب غفلت
  4. ایجاد روحیه رقابت در انجام اعمال خداپسندانه
  5. شایستگی پاداش و کیفر
  6. تکامل ذات و ارتقاء بشر به یک انسان کامل با صبر و توکل و بردباری

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

از کرونا آموختیم:

  • هر گرۀ کوچکی در مسیر زندگی گامی در جهت تعالی است؛ پس صبور باشیم. صبوری به معنای کاری انجام ندادن نیست بلکه توانایی حفظ یک نگرش مثبت برای درک هدف است. ایمان داشتن صبور بودن و تاب‌آوری بخشی از فرایند رشد شخصی است.
  • نگران بودن، شکایت و شکوه، هیچ‌چیز را عوض نمی‌کند. افرادی که شکایت می‌کنند درنهایت باختند.
  • تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به حرکت خود ادامه دهیم و درس‌های دشوار زندگی ما را از حرکت باز ندارد.
  • اگر دیگران منفی‌نگر و ناراضی هستند ما تحت تأثیر قرار نگیریم، تعامل خود را با این‌گونه افراد کم کرده و راه‌های خوشحالی را پیدا کنیم.
  • هر مطلبی را بدون ذکر منبع پیگیر نباشیم. چراکه استرس ایجادشده از اخبار نادرست باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود.
  • درد و رنج بخشی از فرایند رشد شخصی است، چه‌بسا راه جدید دریچه‌ای را برای ما بگشاید
  • از کرونا درک صحیح بحران را آموختیم، معمولاً در اغلب بحران‌ها خطر را می‌بینیم و فرصت نادیده گرفته می‌شود.
  • هیچ‌چیز در زندگی همیشگی نیست، پس از بارش باران، آفتاب و پس از بیماری سلامتی است.(منبع: مرکز مشاوره دانشگاه تهران)
  • آموختیم که باید هر چه زودتر عادت‌های بد را کنار گذاشته و عادات خوب را جایگزین کنیم. چراکه عادتی نامناسب مثل استعمال دخانیات، می‌تواند تضعیف‌کنندۀ سیستم ایمنی و ایجادکنندۀ بیماری‌های قلبی-ریوی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد و به‌طور منطقی این فرضیه را ایجاد و تقویت می‌کند که به دلیل اثراتی که دخانیات بر سیستم ایمنی و بیماری‌های متعدد دارد، می‌تواند مستعد کنندۀ فرد برای ابتلا به نوع شدیدتر بیماری کووید ۱۹ باشد.

 

 

ج- ترجمه چکیده مقاله بررسی تأثیر مصرف دخانیات بر شدت ابتلا به بیماری کووید ۱۹

سابقه و هدف: شیوع COVID-19 نگرانی عمده‌ای را برای افرادی که در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر هستند ایجاد کرده است. ما این مطالعه را انجام دادیم تا بدانیم مهمترین فاکتورهای خطر برای پنومونی شدید COVID-19 کدم‌اند.

روش کار: در این مطالعه گذشته نگر، اطلاعاتی در مورد ویژگیهای بالینی و اپیدمیولوژیکی ۱۰۵ بیمار مبتلا به پنومونی شدید COVID-19 که در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بودند، جمع‌آوری کردیم. در ابتدا سوابق پزشکی آنها را موردبررسی قراردادیم و سپس بر اساس یک چک‌لیست از پیش آماده‌شده با آنها مصاحبه‌ای انجام دادیم که شامل علائم آنها، تاریخچه پزشکی گذشته، تاریخچه داروهای آنها و همچنین رفتار آنها قبل از بستری در بیمارستان می‌باشد

اکثر بیماران (۱۸ نفر ۱۷ نفر) ۱۷.۱ درصد فشارخون بالا و دیابت داشتند و به دنبال آن فقط دیابت (۱۲/۱۱ نفر = ۴/۱۱ درصد). متفورمین (۳/۳۴٪، ۳۶ نفر) شایع‌ترین داروی مورداستفاده در بیمار موردمطالعه بود.

علاوه بر این، ۲۴ بیمار (۹/۲۲٪) گاهی اوقات مصرف‌کننده قلیان بوده‌اند، بیشتر آنان (۷۵٪) کمتر از ۴۶ سال سن داشتند. سرانجام ۱۹ نفر از بیماران فوت کردند که از این تعداد ۱۱ نفر مبتلا به دیابت و ۱۰ بیمار از متفورمین استفاده کرده بودند.

تفسیر: ظاهراً استعمال قلیان نقش مهمی در گسترش COVID-19 در ایران داشته و افراد جوان را مستعدتر کرده است. به علت اینکه مصرف‌کنندگان از یک لوله مشترک استفاده می‌کنند که زمینه شیوع عفونت ویروسی را افزایش می‌دهد.

بعلاوه در سن بالاتر، اثرات سرکوب‌کننده سیستم ایمنی متفورمین احتمالاً بیماران دیابتی را که دارای اختلال در سیستم ایمنی هستند، نسبت به بهبود پنومونی شدید COVID-19 آسیب‌پذیرتر کرده‌اند. مطالعات بیشتر در مورد سیستم ایمنی بدن افراد آسیب‌پذیر و شناسایی تفاوت‌های آنها می‌تواند راه را برای محافظت از آنها هموار کند.

 

Risk Factors for Severe Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Among Iranian Patients: Who Was More Vulnerable? Seyedreza Mirsoleymani1,, Sayyed mojtaba Nekooghadam2,* 1 Seyedreza Mirsoleymani, MSN, Department of Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. 2 Sayyed mojtaba Nekooghadam, IMS, Assistant Professor of Internal Medicine, Internal Department of Shohadaye Tajrish Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

*Corresponding author: Dr Sayyed mojtaba Nekooghadam

Assistant Professor of Internal Medicine, Internal Department of Shohadaye Tajrish Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Samonemot@gmail.com; Samonemot@sbmu.as.ir Tel: +98-9121364773

* نویسنده مسئول: دکتر سید مجتبی نکوهگدم

استادیار طب داخلی، گروه داخلی بیمارستان شهدای تجریش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. Samonemot@gmail.com؛ Samonemot@sbmu.as.ir

 

تهیه شده در :

واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

گرد آورندگان: زهرا صدر، فاطمه سادات حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟