اخبارویژه

رابطه مصرف دخانیات و بیماری COVID-19

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» بر اساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت، دخانیات سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در جهان به کام مرگ فرو می‌برد، که حدود ۷ میلیون نفر از این مرگ‌ومیرها ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و حدود ۱.۲ میلیون نفر از آنها افراد غیر سیگاری هستند که در معرض دود دخانیات قرار دارند.

استعمال دخانیات یک عامل خطرناک است که در ایجاد بسیاری از عفونت‌های تنفسی و شدت آنها دخیل است. با مرور مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان بهداشت عمومی سازمان جهانی بهداشت WHO که در ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ انجام شد، مشخص گردید که افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری، با احتمال بیشتری به گونه شدید بیماری COVID-19 مبتلا می‌شوند.

این بیماری یک بیماری عفونی است که در ابتدا به ریه‌ها آسیب می‌رساند. استعمال دخانیات باعث اختلال در عملکرد ریه شده و توان بدن را برای مقابله با بیماری کووید COVID-19 و سایر بیماری‌ها کاهش می‌دهد. دخانیات عاملی اصلی برای بیماری‌های غیرواگیر‌ مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و دیابت است که می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری COVID-19 را افزایش دهد. تحقیقات در دسترس گویای آن است که افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به گونه شدید بیماری و مرگ قرار دارند.

سازمان جهانی بهداشت WHO، دائماً به ارزیابی تحقیقات جدید و ازجمله تحقیقات در خصوص بررسی ارتباط بین مصرف دخانیات و بیماری COVID-19 می‌پردازد. سازمان جهانی بهداشت به دانشمندان، محققان و رسانه‌ها توصیه می‌کند که در مورد تأیید ادعاهای اثبات نشده مبنی بر کاهش خطر بیماری COVID-19 توسط دخانیات محتاط باشند. در حال حاضر اطلاعات کافی برای هرگونه ارتباط میان دخانیات یا نیکوتین در پیشگیری یا درمان بیماری covid-19 وجود ندارد.

روش‌های درمانی جایگزین‌سازی نیکوتین مانند آدامس و برچسب به منظور کمک به مصرف‌کنندگان سیگار برای ترک دخانیات طراحی شده است. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که افراد سیگاری با استفاده از روش‌های اثبات‌شده مانند استفاده از خط رایگان ترک، برنامه‌های مبتنی بر پیامک و روش‌های درمانی جایگزین‌سازی نیکوتین، اقدامات لازم برای ترک سریع را انجام دهند.

طی ۲۰ دقیقه پس از ترک افزایش ضربان قلب و فشارخون کاهش می‌یابد. پس از ۱۲ ساعت سطح مونوکسید‌کربن در جریان خون به حالت عادی بازمی‌گردد. طی ۲ تا ۱۲ هفته گردش خون بهبود یافته و عملکرد ریه افزایش می‌یابد. پس از ۱ تا ۹ ماه سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد.

ترجمه شده توسط: مرکز تحقیقات کنترل دخانیات «جمعیت»

لینک وب سایت مرکز تحقیقات کنترل دخانیات «جمعیت”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟