اخباراخبار جمعیت

مصوب می‌شود اجرا نمی‌شود

با گذشت ۳سال از مصوبه دهم ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت مورخ ۱۶/۳/۱۳۹۵ با استناد به بند ۱ این مصوبه؛« کلیه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی کشور ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت آموزش‌وپرورش و دیگر سازمان‌ها با همکاری سازمان صداوسیما از آموزش سلامت همگانی درزمینهٔ پیشگیری و کنترل دخانیات، با اجرای پویش‌های ملی نظیر “قلیان‌ها را گلدان کنیم” و سایر اقدامات فرهنگی اطلاع‌رسانی در این زمینه، ازجمله از طریق برگزاری جلسات منظم و تعاملی با مدیران مسئولین و سردبیران رسانه‌ها، اعلام آگهی فراخوان برای طراحی نمادهای مبتنی بر الگوهای بومی و داخلی جهت استفاده در طرح‌ها و آثار فرهنگی باهدف کاهش و کنترل دخانیات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع زندگی سالم و خود مراقبتی با دوری از دخانیات، تولید، توزیع و نصب پوسترهای محیطی مؤثر و مرتبط با موضوع پیشگیری، کاهش و کنترل دخانیات حمایت همه‌جانبه نمایند».

باوجوداینکه این بند از مصوبه به امضای اعضای ستاد شامل ؛ چهار وزیر و چند سازمان مربوطه  و همچنین ریاست جمهوری رسیده است تاکنون نه حمایت دیدیم نه اجرا؟!

در راستای اجرایی شدن این بند از مصوبه تاکنون هیچ جلسه‌ای با حضور مسئولان یا نمایندگان وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های ذیربط تشکیل نشده و نه‌تنها قلیانها گلدان نشدند بلکه، آمار گرایش و استعمال به قلیان روزبه‌روز افزایش‌یافته و به تعداد کارخانجات تولید سیگار در داخل نیز افزوده شد؛ و سودجویان درصدد تبدیل قهوه‌خانه‌ها از اماکن عمومی به خصوصی هستند.

این در حالی است که شاهد کاهش سن شروع مصرف دخانیات به ۱۳ سال، افزایش دو برابری مصرف دخانیات در بین دانش آموزان و همچنین روند افزایشی گرایش به مصرف دخانیات در بین زنان در چند سال اخیر هستیم.

چه اتفاقی باید بیافتد تا مسئولین مربوطه وظایف قانونی محوله را اجرا کنند، در تمام سطح شهر جز تعداد انگشت‌شماری خبر از تابلوهای هشداردهنده و منع مصرف دخانیات نیست، فقط در چند روز اول مصوب شدن این بند فعالیت‌های مختصری به مدت محدود انجام و بلافاصله به فراموشی سپرده شد.

جان مک‌کین، سناتور آمریکایی، نامزد ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ که آرزوی بمباران ایران را با خود به گور برد، در لابی صهیونیست‌ها به‌صراحت اعلام کرد: “ایرانی‌ها را با سیگار می‌کشیم”. ظاهراً مسئولین درصدد برآورده کردن آرزوی دوم مک‌کین هستند.

دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بارها در جلسات و نشست‌های خبری اخیر به تحریم نشدن دخانیات اشاره کردند و خبر از هزینه روزانه ۲۰ و سالانه ۱۰۰ هزارمیلیاردی کشور برای دخانیات دادند، به گفته ایشان سیگار تنها مشکل بخش سلامت نیست بلکه مشکل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که نیاز به حمایت همه جانبه مسئولین در عمل دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟