اخباراخبار جمعیتواحد ارتباط با حوزه‌های علمیهویژه

اولین جلسه ستاد راهبردی مبارزه با دخانیات برگزار شد

همکاری همه جانبه حوزه های علمیه برای ریشه کن کردن دخانیات


اولین جلسه ستاد راهبردی مبارزه با دخانیات، با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، در راستای تفاهم‌نامه همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و حوزه، در تاریخ دوم تیرماه ۱۴۰۱ با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رجایی نیا رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام سید حسن معین شیرازی ریاست هیئت‌ مدیره جمعیت، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت، دکتر محمد حسن تبرائیان عضو هیئت امنای جمعیت، دکتر سید حسن عادلی رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم و عضو هیئت‌امنای جمعیت و سایر اعضای ستاد حوزه‌های علمیه و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی جمعیت تهران و قم و همچنین همکاران شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، به‌منظور بررسی سند راهبردی و آغاز به کار این ستاد، در سالن جلسات جمعیت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» دکتر محمدرضا مسجدی، دبیر کل این موسسه در این جلسه اظهار داشت: ۸۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ریه در دنیا مربوط به استعمال دخانیات است به‌طوری‌ که ۸۰ درصد این افراد مصرف‌کننده مستقیم دخانیات و ۱۲ درصد در معرض دود ناشی از استعمال آن قرارگرفته اند.

موضوع کنترل دخانیات بسیار جدی است

دکتر مسجدی ضمن مهم دانستن موضوع دخانیات افزود: با کنترل و پیشگیری از مصرف دخانیات، می توان از ابتلا به یک‌سوم انواع سرطان ها در کشور پیشگیری کرد، وی میزان ابتلا به سرطان را در کشور سالانه حدود ۱۵۰ هزار نفر عنوان کرد، مسجدی در ادامه گفت: در ایران سالیانه حداقل ۶۰ هزار نفر در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و متأسفانه ادامه این روند افزایشی است و درصورت پیشگیری نکردن تا ۲۰۰ هزار نفر در سال نیز خواهد رسید.

آمار مرگ‌ومیر ناشی از دخانیات

وی بیان کرد: آخرین رقم ناشی از مرگ‌ومیر کرونا در دنیا تاکنون بیش ۶.۴ میلیون نفر بوده است درحالی‌که طبق آمار سازمان جهانی بهداشت با اعلام سالانه ۸.۲ میلیون مرگ منتسب به دخانیات، در مدت شیوع کرونا، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر به علت بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات در دنیا جان خود را از دست داده اند که از این تعداد حدود ۳میلیون نفر به علت قرار گرفتن در معرض دود دست دوم جان خود را از دست می‌دهند که علت آن وجود صنعت مرگبار و مافیای دخانیات است که بیشترین سود حاصل از آن را آمریکایی‌ها به جیب می‌زنند درحالی‌که سخت‌گیرانه‌ترین قوانین ایالتی کنترل و مصرف دخانیات را در کشور خود دارند.

کاهش سن مصرف دخانیات در کشور

وی تصریح کرد: در حال حاضر سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۲ سال رسیده است. مسجدی اظهار داشت: در دنیا سالانه ۶۵ هزار کودک (سنین زیر ۶ تا ۱۴ سال) به علت قرارگرفتن در معرض دود دست‌دوم دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

ترغیب و تشویق کشاورزان برای کشت توتون

وی با اشاره به خبری مبنی بر این‌که ونزوئلا باهدف کشت فرا سرزمینی یک‌میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانیان قرار داده است، گفت: با انجام این کار محصولات استراتژیک مانند گندم، جو؛ نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی در ونزوئلا کشت می‌شود اما در ایران شرکت دخانیات در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، خوزستان و… با اعطای مشوق‌هایی در قالب وام، کشاورزان را به کشت تنباکو در زمین‌های حاصلخیز ترغیب می‌کند که ما برای جلوگیری از این کار مکاتبات و مطالبه گری با کمیسیون بهداشت مجلس و سایر نهادهای مربوطه داشته ایم.

مسجدی با اشاره به کمترین مالیات دخانیات در ایران نسبت به سایر کشورها گفت: سالانه بالغ‌بر ۳ میلیارد پاکت سیگار در کشور مصرف می‌شود که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در ازای آن دولت‌ها هم مجبورند ۲ تا ۳ برابر این مبلغ (بیش از ۱۲۰ الی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان) بابت درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات هزینه کنند.

حجت‌الاسلام رجایی نیا در خصوص زیان‌های اقتصادی ناشی از دخانیات و همچنین اخذ صحیح مالیات دخانیات گفت: باید طی جلسات متعدد با سازمان برنامه‌وبودجه و بررسی عمیق‌تر این موضوع نسبت به تصحیح مالیات دخانیات در برنامه بودجه آتی اقدام نمود تا از زیان‌های اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی دخانیات پیشگیری کرد.

منع هرگونه تبلیغ دخانیات

دبیر کل جمعیت گفت: بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم محصولات دخانی ممنوع است. این در حالی است که هنرمندان عرصه صداوسیما از طریق رسانه قلیان و سیگار را به خانه‌های مردم می‌برند؛ وی همچنین با اشاره به همکاری شرکت دخانیات و فدراسیون کشتی در حوزه تجهیزات ورزشی، آن را نص صریح قانون دخانیات و معاهده FCTC کنترل دخانیات دانست و بر جلوگیری از آن تأکید کرد.

دکتر سید حسن عادلی نیز مطالبه گری از وزیر ارشاد را در این زمینه خواستار شد و بر منع تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم محصولات دخانی تأکید کرد.

لزوم قرارگیری مطالب ضد دخانی در دروس دانش آموزان

وی همچنین یکی از وظایف مهم در کمیته آموزش ستاد راهبری مبارزه با دخانیات را برقراری ارتباط با کمیته تدوین وزارت آموزش‌وپرورش دانست و خواستار گنجاندن مطالب ضد دخانی در متون درسی دانش آموزان شد.

حجت‌الاسلام معین شیرازی، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت در راستای وظایف این ستاد گفت: همکاران ما از ابتدا درصدد فتوای تحریم دخانیات بودند که این مهم با تأثیرگذاری بسیاری همراه بود که از اثرات آن می توان به جمع‌آوری زیرسیگاری‌های موجود در مساجد و حسینیه‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات دانش آموزان) گفت: اگر طرح پاد در آموزش‌وپرورش پیاده‌سازی و اجرا شود و همچنین از فتوای مراجع در خصوص تحریم مصرف دخانیات استفاده شود، می‌توان نسبت به آینده بدون دخانیات کشور امیدوارتر بود.

حجت‌الاسلام رباطیان، مدیر واحد حوزه جمعیت نیز در این جلسه بابیان این‌که این ستاد طبق دستور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است گفت: در ستاد راهبری مبارزه با دخانیات، یک برنامه پنج‌ساله و یک برنامه کوتاه‌مدت یک‌ساله تعریف‌شده است و با تشکیل گروه هدف متشکل از فارغ‌التحصیلان و مبلغین حوزه به‌صورت مویرگی می‌توان در راستای فرهنگ‌سازی ضد دخانی در جامعه اقدام کرد.

اعلا آمادگی نهادهای مختلف عضو ستاد برای کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات

در پایان نماینده نهاد رهبری در دانشگاه ها ضمن اعلام آمادگی برای همکاری گفت: این نهاد برای این مهم از تمام ظرفیت های خود برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی می کند. وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این ستاد از آمار مصرف دخانیات در دانشجویان نیز کاسته شود. همچنین نماینده سازمان تبلیغات نیز در این خصوص اعلام آمادگی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟