اخبار جمعیتمقالاتواحد آموزشویژه

سیگار با کلیه چه می کند؟

چند دهه است که پزشکان و پژوهشگران به شهروندان ایالات متحده به شهروندان آمریکایی در مورد اثرات نامطلوب سیگار هشدار می‌دهند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن آسیب می رساند. بنابراین، تعجب آور نیست که بفهمیم سیگار نیز در پیشرفت بیماری مزمن کلیوی (CKD) نقش دارد. اولین مطالعه ای که ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری کلیوی را نشان داد در سال ۱۹۷۸ انجام شد. از آن زمان مطالعات بسیاری صحت این یافته را مورد تایید قرار می‌دهند.

کارآزمایی مداخله در خصوص عوامل خطر چندگانه (MRFIT) نشان داد استعمال دخانیات  یکی از عوامل خطر اصلی ابتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی (ESRD) است.

چگونه سیگار می تواند به کلیه ها آسیب برساند؟

در اینجا برخی از راه های احتمالی که تصور می شود استعمال دخانیات باعث بروز بیماری کلیوی می‌شود ذکر شده است:

  • فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد
  • جریان خون در کلیه ها را کاهش می دهد
  • تولید آنژیوتانسین II (هورمونی که در کلیه تولید می شود) را افزایش می دهد.
  • رگ های خونی کلیه ها را باریک می کند
  • آسیب به شریان ها (شاخه های شریان ها) بیشتر می‌شود.
  • تصلب شرایین (ضخیم شدن و سخت شدن) شریان های کلیوی را تسریع می‌کند.

به این شکل فرد سیگاری بیش از دیگران در معرض بیماری کلیوی قرار دارند.

سیگار علاوه بر تنباکو، سموم دیگری را وارد بدن می کند. مطالعه‌ای که انجمن بیماران کلیوی آمریکا (AAKP) ترتیب داده است، نشان داد سیگار کشیدن برای کلیه ها مضر است و می تواند باعث پیشرفت بیماری کلیوی شود. دخانیات به طور ویژه  خطر ابتلا به پروتئینوری (مقدار بیش از حد پروتئین در ادرار) را افزایش می‌دهد.

دیابت، فشار خون بالا و بیماری مزمن کلیوی

دیابت و فشار خون بالا دو عامل اصلی  ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی ( CKD ) هستند. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت و یا فشار خون بالا که مصرف کننده محصولات دخانی هستند، خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در آن‌ها بالاتر است. در هر دو گروه سیگار کشیدن احتمال ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش خواهد داد. سیگار بروز بیماری های کلیوی را تسریع می کند. مطالعات نشان می‌دهد ترک سیگار به فرد کمک می کند تا عملکرد کلیه را بهبود بخشد.

استعمال دخانیات و بیماری قلبی

افراد مبتلا به بیماری کلیوی که سیگار می کشند، بزرگ‌ترین خدمتی که  می توانند در حق خود انجام دهند، این است که برای کاهش پیشرفت نارسایی کلیوی و قلبی، هر چه سریع‌تر مصرف سیگار را ترک کنند.

برای افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند و سیگار را ترک نکرده اند، شانس زنده ماندن آنها به دلیل خطر مشکلات قلبی عروقی کاهش می یابد. بهترین راه برای یک نتیجه موفقیت آمیز پیوند، ترک سیگار است.

سیگار حتی به کلیه‌های سالم نیز رحم نمی‌کند

بر اساس اطلاعات به دست آمده از کارآزمایی مداخله در خصوص عوامل خطر چندگانه (MRFIT)، مردانی  که به بیماری کلیوی مبتلا نیستند، در صورت سیگاری بودن بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری مرحله نهایی کلیوی هستند. این خطر برای افرادی که بیشتر سیگار می‌کشند، حتی بیشتر هم می شود. سیگار کشیدن به عنوان قابل پیشگیری ترین عامل خطر برای حفظ سلامت نامیده می شود. مطالعات نشان می‌دهد که علاوه بر بیماری قلبی، سرطان و سایر بیماری‌های منتسب به دخانیات، در نارسایی کلیوی در بین افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی نیستند نیز نقش داشته است.

تکنیک‌هایی جهت ترک سیگار

از آنجایی که تعداد سیگارهای مصرف شده خطر نارسایی کلیوی را افزایش می دهد، کاهش مصرف سیگار می‌تواند مفید باشد. با این حال، در حالت ایده آل، ترک بهترین گزینه خواهد بود. با این وجود به دلیل  اعتیادی که  نیکوتین دارد شاید ترک کردن دشوار باشد، اما مراحلی وجود دارد که به شما کمک می کند تا در ترک سیگار موفق شوید. گاهی اوقات برای ترک کامل سیگار نیاز به طی چندین مرحله است، انجام این مراحل شاید آسان نباشد اما ارزش رهایی از سیگار را دارد.

با پزشک خود در مورد درمان های جایگزین نیکوتین مانند لثه ها و چسب ها و همچنین داروهایی مانند Zyban صحبت کنید تا به شما کمک کند.

به خودتان تاریخ ترک بدهید و تمام محصولات دخانی را دور بریزید.

این استراتژی‌ها می‌تواند به شما کمک  کند تا  بر هوس خود غلبه کنید:

آدامس بجوید، آب نبات سفت بمکید، میان وعده های کم کالری در طول روز بخورید یا فاصله بین وعده های غذایی خود را طولانی تر کنید.

انجمن‌ها یا کلینیک‌های ترک دخانیات را در محل زندگی خود پیدا کنید و به این موسسات مراجعه داشته باشید. همچنین می‌توانید برای پشتیبانی روی کمک دوستان و اعضای خانواده خود حساب کنید.

سعی کنید تنفس عمیق یا مدیتیشن را انجام دهید تا زمانی که میل شما از بین برود.

به برنامه ترک سیگار بپیوندید.

به تلاش خود ادامه دهید تا زمانی که کاملا موفق به ترک شوید.

مترجم: صالح کمپانی- کارشناس شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر

https://www.davita.com/education/ckd-life/lifestyle-changes/smoking-and-chronic-kidney-disease

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟