اخباراخبار جمعیتویژه

کاهش اعتیاد به مواد مخدر با پیشگیری از استعمال دخانیات

 

در جلسه ای که با حضور سردار مومنی  و اعضای هیئت‌مدیره  جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران  در دفتر ستاد مبارزه  با مواد مخدر ۹ دی برگزار شد، هر دو طرف اعلام آمادگی خود را در بحث کاهش و کنترل استعمال دخانیات، اعلام کردند.

زمینه همکاری با «جمعیت»  در قالب طرح مشترک پاد و یاری­ گران

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»،  در این دیدار سردار مؤمنی ضمن موافقت با افزایش مالیات بر دخانیات گفت: برای کنترل و کاهش استعمال دخانیات، باید مالیات سیگار تولید داخل افزایش یابد و مصرف آن نباید فقط به بازار داخلی متکی باشد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با استقبال از طرح پاد( پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس) افزود: با توجه به اینکه مواد دخانی دروازه ورود به مواد مخدر هستند.  باید حساسیت به مصرف آن در خانواده­ ها ایجاد شده و علاوه بر آن مدارس و دانشگاه‌ها نیز به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: طرح پاد یک نمونه موفق در این زمینه است . همچنین طرح یاری گران  که در زمینه  پیشگیری از اعتیاد کار می‌کند می‌تواند با همکاری  و هم‌اندیشی با طرح پاد به صورت یک طرح مشترک  با هدف آگاهی بخشی به جوانان و خانواده‌ها جهت پیشگیری از استعمال دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر را کاهش دهد.

سردار مؤمنی گفت: رسانه باید به مسئله استعمال دخانیات پرداخته و حساسیت لازم را برای خانواده‌ها ایجاد کند. همچنین طرح پاد و یاری­ گران با همکاری مشترک می‌توانند با تمرکز بر گروه هدف که نوجوانان سیگاری هستند از آمار اعتیاد بکاهند.

در ادامه نیز دبیر کل «جمعیت» درباره طرح پاد گفت: طرح پاد از سال ۹۵ در ورامین به صورت پایلوت در چند  دبیرستان به اجرا درآمد و در حال حاضر بیش از ۶ هزار دانش‌آموز و ۶۵ مدرسه را تحت پوشش دارد. ما قصد داریم این طرح را در تهران و در مراحل بعد به عنوان یک  طرح ملی در سراسر کشور اجر کنیم.

محمدرضا مسجدی با اشاره به بحث مالیات بر دخانیات افزود: ما مخالف تولید نیستیم و اگر قرار است تولید افزایش داشته باشد می‌توان آن را صادر کرد. ما به دنبال کاهش مصرف هستیم و بحث قاچاق سیگار راهکار خاص خود را می‌طلبد  و نباید بهانه‌ای برای تولید بیشتر شود. ضمن اینکه آمار مصرف سیگار در کشور پایین‌تر از رقم اعلام‌شده است و این بهانه‌ای برای گسترش فعالیت‌ شرکت‌های دخانی است . این در حالی است که  در اکثر کالاهای ضروری حتی دارو و تجهیزات پزشکی تحریم هستیم اما کارخانه‌ها خارجی تولید دخانیات، به راحتی در ایران فعالیت می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟