اخباراخبار جمعیتویژه

دهمین نشست هیئت اندیشه‌ورز میز مبارزه با دخانیات برگزار شد

روز سه شنبه ۳۰ مردادماه سال جاری،دهمین نشست هیئت اندیشه‌ ورز میز کنترل و مبارزه با دخانیات با حضور دکترامید عبدالهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی ، دکتر نظر منصوری وآقای عصاره از معاونت فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عبدالرحیم رستمیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت، محمد علی اشعری مدیرکل پایش فضای مجازی ساترا، دکتر قاسم کاظمی مدیر هماهنگی طرح و برنامه مرکز طرح و برنامه سیما، مرجان صومی مشاور ارشد دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، دکتر علیرضا شغلی مدرس و پژوهشگر دانشکده علوم پزشکی زنجان گروه پزشکی اجتماعی، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت و رئیس میز کنترل دخانیات در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی «جمعیت»در این نشست ابتدا تشریح جزئیات بسته‌های سیاستی پیوست فرهنگی اجتماعی دخانیات در حوزه آثار دیداری و شنیداری و فضای مجازی توسط دکتر شغلی صورت گرفت.

در این نشست معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد که روند افزایشی مصرف دخانیات به‌ویژه در نوجوانان، دختران نگران‌کننده است و دلیل ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از بروز آسیب‌های اجتماعی است.
عبداللهی عنوان کرد که رسانه و فضای مجازی دو حوزه بسیار تاثیر گذار هستند و باید علاوه بر رویکرد سلبی بر رویکرد ایجابی در این بسته های سیاستی توجه شود.

مدیرکل پایش فضای مجازی ساترا با بیان اینکه سواد رسانه ای در حوزه دخانیات مغفول مانده است تاکید کرد که باید افزایش سواد رسانه ای در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی به عنوان یک امر مهم مورد توجه قرار گیرد.
اشعری همچنین بر نظارت هرچه بیشتر بر محتوای در حال انتشار در شبکه های اجتماعی، لزوم برخوردهای قانونی با متخلفین و پررنگ تر کردن نقش نهاد خانواده در این بسته های سیاستی تاکید کرد.

مدیر هماهنگی طرح و برنامه مرکز طرح و برنامه سیما بیان کرد که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه حوزه مقابله با مصرف دخانیات باید تولیدات بیشتری صورت پذیرد.

مشاور ارشد دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این نشست بر لزوم نظارت و شفافیت منابع مالی و اسپانسرهای بخش نمایش خانگی، تقویت تشکل های مردمی حوزه مبارزه با دخانیات در سطح دانش آموزی، دانشجویی، زنان و …، و تقویت فعالیت رسانه ای این تشکل ها با استفاده از حمایت دستگاههای متولی مانند ساترا و استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و انجمن های مدارس در راستای آگاهسازی از مضرات دخانیات در فضای رسانه ای تاکید کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت بر اهمیت اخذ مالیات دخانیات تأکید کرد و افزود: منابع حاصل از اخذ مالیات دخانیات می‌تواند برای حوزه پیشگیری از آسیب ها به ویژه توسعه اماکن ورزشی و فرهنگی موثر واقع شود.رستمیان گفت که مهمترین عامل قابل پیشگیری در بیماری های غیر واگیر مصرف دخانیات است.

رئیس میز کنترل دخانیات نیز در این نشست با بیان این که ورود به عرصه مواد مخدر از دخانیات است، تصریح کرد تبلیغات استعمال دخانیات توسط هنرمندان به ویژه در فیلم ها و آثار تولید شده در بخش نمایش خانگی بسیار وحشتناک است و از دستگاههای متولی همانند ساترا و صداو سیما انتظار می رود نظارت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.
وی با اشاره به اجرای طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) در مدارس عنوان کرد: باگذشت هشت سال از اجرای این طرح در مدارس ورامین، پاد نزدیک به دوسال است که در شهرستان رباط کریم و سپس در هشت مدرسه تهران نیز اجرایی شده و مقالات پژوهشی نیز در خصوص این طرح تهیه شده است.

تقویت لازم بر رویکرد ایجابی در کنار رویکرد سلبی در این بسته های سیاستی، توجه به نهاد خانواده و تشکل های مردمی در بسته های سیاستی مذکور ، راه اندازی پویش هایی در حوزه رسانه، افزایش سواد رسانه ای در حوزه فضای مجازی ( در حوزه مبارزه با دخانیات)،نظارت هرچه بیشتر بر شبکه های اجتماعی و… از جمله مصوبات این نشست بود.

همچنین مقرر شد؛این بسته های سیاستی برای دستگاههای ذی نفع توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی  ارسال شود تا در یک بازه زمانی ۱۰ روزه جمع‌بندی شود و نهایی سازی سایر بسته‌ها به‌منظور طرح در جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز انجام پذیرد .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟