اخباراخبار جمعیتمرکز تحقیقاتویژه

اولین دستور العمل درمان بالینی ترک دخانیات منتشر شد

از سوی سازمان جهانی بهداشت؛

اولین دستورالعمل درمان بالینی ترک دخانیات از سوی سازمان جهانی بهداشت به منظور حمایت از افرادی که خواهان رهایی از مواد دخانی هستند منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، سازمان جهانی بهداشت با انتشار مجموعه‌ای جامع از مداخلات مرتبط با ترک دخانیات از جمله حمایت رفتاری ارائه شده توسط مراقبان بهداشتی، مداخلات ترک دیجیتالی و درمان‌های دارویی اولین دستورالعمل جامع درمان ترک دخانیات را منتشر کرد.

این دستورالعمل به منظور کمک به بیش از ۷۵۰ میلیون مصرف کننده انواع دخانیات است که خواهان ترک هستند. هستند. این دستورالعمل‌ها برای همه بزرگسالانی که به دنبال ترک محصولات تنباکوی مختلف هستند، از جمله سیگار، قلیان، محصولات تنباکوی بدون دود، سیگار برگ، تنباکوی رول شده و محصولات تنباکوی گرم شده (HTPs) قابل استفاده است.

تدروس آدهانوم ، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، این دستورالعمل را نقطه عطفی در نبرد جهانی علیه این محصولات خطرناک و بیماری های مرتبط با آن دانست.

بر اساس اعلام سازمان جهان بهداشت بیش از ۶۰ درصد از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مصرف کننده دخانیات خواهان ترک محصولات دخانی هستند اما ۷۰ درصد این افراد به خدمات مؤثر ترک دسترسی ندارند. این شکاف دسترسی به دلیل چالش‌های پیش‌روی سیستم‌های بهداشتی از جمله محدودیت در منابع است.

درمان‌های مؤثر برای ترک دخانیات

در این دستورالعمل ترکیب دارودرمانی با مداخلات رفتاری میزان موفقیت ترک را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین کشورها تشویق می‌شوند تا این درمان‌ها را بدون هزینه یا با کاهش آن برای بهبود دسترسی، به ویژه در  جوامع با درآمد کم و متوسط، ارائه دهند.

سازمان جهانی بهداشت وارنیکلین، درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، بوپروپیون و سیتیزین را به عنوان درمان‌های موثر برای ترک دخانیات توصیه می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، سازمان جهانی بهداشت یک روش پیش تأیید صلاحیت شده برای محصولات دارویی در برابر اختلالات ناشی از مصرف دخانیات را برای بهبود دسترسی جهانی به داروهای توصیه شده ترک دخانیات آغاز کرد. در آوریل ۲۰۲۴، هم آدامس و پچ نیکوتین Kenvue به اولین محصولات NRT دارای تایید مقدماتی سازمان جهانی بهداشت تبدیل شدند.

سازمان جهانی بهداشت مداخلات رفتاری، از جمله مشاوره مختصر کارکنان بهداشتی (۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه) را به همراه با حمایت رفتاری بیشتر (مشاوره فردی، گروهی یا تلفنی) توصیه می‌کند که به طور معمول در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌شود،. علاوه بر این، مداخلات دیجیتالی مانند پیام‌های متنی، برنامه‌های تلفن هوشمند و برنامه‌های اینترنتی  هم می‌توانند به عنوان ابزارهای کمکی یا خود مدیریتی مورد استفاده قرار گیرند.

فایل دستور العملWHO_Clinical_Treatment_Guideline_for_Tobacco_Cessation_in_Adults (1) (4)

  • تهیه شده در مرکز تحقیقات کنترل دخانیات

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟