اخباراخبار زنان و دخانیاتواحد آموزشویژه

ردپای دخانیات در ابتلا به هپاتیت

به مناسبت هفته هپاتیت منتشر شد؛

استعمال دخانیات احتمال ابتلا به بیماری های واگیر مانند  هپاتیت را افزایش می‏دهد به همین دلیل تصحیح عادات زندگی شامل ترک اعتیاد ، قطع سیگار و قلیان و رژیم غذایی سالم، از توصیه‌های ضروری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت است.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت» به نقل از واحد زنان، هفته اول آبان ماه بنام هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت نامگذاری شده که به منظور آگاهی مردم، تقویت برنامه‌های پیشگیرانه، غربالگری و کنترل هپاتیت‌ است.

هپاتیت بوسیله یکسری ویروس به نامهای هپاتیت  A، هپاتیت B، هپاتیت C و هپاتیت D ایجاد می شود. این بیماری مربوط به کبد است و منجر به التهاب و تورم کبد می‌شود. کبد یکی از اعضای مهم بدن است که نقش آن تصفیه و پالایش مواد زائد است.تصفیه همه چیزهایی که می‌خوریم، می‌نوشیم، تنفس می‌کنیم یا حتی با پوست ما در تماس هستند برعهده کبد است.کبد با تولید صفرا، وظیفه هضم غذا را برعهده دارد و می‌تواند آلاینده‌های هوا، بوی دود سیگار، الکل، مواد مخدر و تمامی داروهای مصرفی را تصفیه کند. بنابراین آسیب به این عضو بدن می تواند خطرات جدی برای انسان به همراه داشته باشد.

ویروس هپاتیت B می تواند از افراد بدون علامت که به صورت مزمن و طولانی ویروس را در خون خود حمل می کنند، به افراد سالم انتفال یابد.علائم بیماری هپاتیت B مشابه سایر هپاتیت های ویروسی است؛ با این تفاوت که سیر شدیدی دارد و گاهی سبب تخریب کامل کبد،گاهی باعث ایجاد سرطان کبد و مرگ می شود.

از آنجایی که در قرن حاضر ایدز و هپاتیت B دو بیماری لاعلاج هستند توجه بیشتر به آنها ضروری است. قابل ذکر است که ویروس ایدز در خارج از بدن تنها ۳۰ ثانیه اما ویروس هپاتیت Bدر خارج از بدن ۲ الی ۳ ساعت زنده می‌ماند، از این رو احتمال آلودگی به این ویروس بیشتر خواهد بود. متاسفانه درمانی برای این دو بیماری وجود ندارد اما برای بیماری هپاتیت B واکسنهایی وجود دارد که در سه نوبت تزریق می‌شود که انسان را از این بیماری خطرناک مصون نگه می‌دارد.
یکی از انواع دیگر هپاتیت که هپاتیت C نام دارد غالبا در گیرندگان خون و فراورده های خونی و معتادان تزریقی از راه تزریق و همچنین از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود.

به نقل از ایسنا با توجه به پژوهشی که توسط دکتر ناصر دریانی و همکاران با هدف تعیین ارتباط مصرف سیگار  با شدت درگیری کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت C بر روی ۴۶ بیمار دارای هپاتیت C انجام گرفته، مشخص شده در بین عوامل محیطی تأثیرگذار بر شدت آسیب کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت C الکل نقش شناخته شده‌ای دارد. همچنین  یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد مصرف سیگار، میزان فیبروز کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت C را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان مصرف سیگار را از عوامل پیش‌بینی‌کننده در پیشرفت بیماری کبدی در این عفونت (فیبروز) برشمرد. در انتهای این پژوهش محققان توصیه کردند برای کاهش عفونت فیبروز که باعث سیروز کبدی می شود افراد مصرف دخانیات را ترک و یا آن را کاهش دهند.

موارد مربوط به تصحیح عادات زندگی شامل ترک اعتیاد و مصرف الکل ، قطع سیگار و قلیان و رژیم غذایی سالم، احتیاط هنگام اهداء خون و اعضاء، پرهیز از استفاده مشترک وسایل شخصی و تزریقات و عدم مصرف دارو اعم از شیمیایی یا گیاهی بدون نظر پزشک معالج و آگاهی دادن به افراد ارائه دهنده خدمات پزشکی و دندانپزشکی در مورد آلودگی، از توصیه‌های ضروری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت می‌باشد.

امید است با رعایت اصول بهداشتی و بالابردن آگاهی در مورد این بیماری، میزان شیوع آن بین افراد کاهش یابد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟