گزارش وبینار دفتر منطقۀ مدیترانۀ شرقی سازمان جهانی بهداشت(EMRO) با موضوع بازاریابی دیجیتال دخانیات

ششم تا هشتم مرداد ماه ۱۴۰۴ وبیناری با شرکت کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در منطقۀ مدیترانۀ شرقی با موضوع بازاریابی دیجیتال دخانیات برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، اهداف این وبینار عبارت بودند از:
- ارزیابی وضعیت فعلی و تأثیر بازاریابی دیجیتال محصولات دخانی و نیکوتین در سطح کشورهای عضو
- به اشتراک گذاشتن تجربیات منطقهای و بینالمللی، بهترین شیوهها و چالشهای موجود در رسیدگی و محدود کردن بازاریابی دیجیتال دخانیات
- بررسی فرصتها برای تقویت همکاری چندبخشی و ظرفیت نظارتی برای مقابله با تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال
- بحث و توافق در مورد گامهای عملی برای تبدیل مفاد FCTC سازمان بهداشت جهانی به اقدامات ملی مؤثر برای تنظیم بازاریابی دیجیتال.
نتایج مورد انتظار این وبینار شامل:
- بهبود آگاهی موقعیتی و درک فنی در میان کشورهای شرکتکننده از چشمانداز فعلی، تأثیر و چالشهای نظارتی بازاریابی دیجیتال محصولات دخانی و نیکوتین.
- تبادل تجربیات عملی و راهحلهای سیاستی، از جمله بهترین شیوههای منطقهای و بینالمللی، برای اطلاعرسانی در مورد رویکردهای خاص هر کشور برای محدود کردن بازاریابی دیجیتال مطابق با مواد ۱۳ و ۵.۳ کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی.
- توافق بر سر یک مسیر پیش رو، شامل پیشنویس نقشه راه یا برنامه عملیاتی برای کشورهای شرکتکننده که مراحل بعدی، جدول زمانی و زمینههای بالقوه برای همکاری چندبخشی و ظرفیتسازی برای تقویت واکنشهای ملی را مشخص میکند.
این وبینار با سخنرانی دکتر حنان بلخی مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت آغاز شد و در ادامه کارشناسان منطقهای و بینالمللی، واحد حقوقی دفتر مرکزی سازمان بهداشت جهانی، دبیرخانه FCTC سازمان بهداشت جهانی، مدیر و کارشناسان مرتبط در منطقۀ EMRO، مرکز مدیریت بیماری های خلیج فارس و نمایندگان منتخب از چند کشور سخنرانی کردند.
سخنرانان در مورد وضعیت بازاریابی دخانیات در فضای مجازی و روش ها و تاکتیک های بازاریابی در پلتفرم های مختلف شامل، اینستاگرام، یوتیوب، فیس بوک، تیک تاک، تلگرام، شبکۀ ایکس(توئیتر) بحث و گفتگو کردند.یکی از مهمترین نکات مطرح شده تعداد چند میلیارد بازدید انجام شده و وجود ۴۰ درصد از مخاطبین زیر ۲۵ سال در بین بازدید کنندگان بود.معرفی انواع دخانیات جدید به صورت بسیار فریبنده و جذاب توسط شرکت های بزرگ تولید کنندۀ دخانیات از نکات مهم این بازاریابی هاست.هدف گیری و تمرکز بازاریابی و تبلیغات دخانیات بیشتر بر روی نوجوانان دختر و پسر و بانوان است.تبلیغ کنندگان نیز در غالب موارد بانوان جوان هستند.
از سایر نکات قابل توجه در این وبینار تشریح مفاد معاهدۀ جهانی کنترل دخانیات (FCTC) و تفسیر مصادیق آن در بازاریابی دیجیتال است. در اکثر کشورهای منطقه ضمن پذیرش تأثیر بازاریابی دیجیتال و عرضۀ دخانیات در فضای مجازی؛ ضمن بر شمردن برخی از موفقیت ها در کشورهای مختلف به کنترل و نظارت ناکافی و ضعف مقررات محدود کنندۀ بازار فوق اذعان داشتند و در پایان وبینار به موارد زیر تأکید شد:
- ارزیابی وضعیت بازاریابی دیجیتال در فضای مجازی کشورها
- ارزیابی وضعیت مقررات موجود برای کنترل این تبلیغات در فضای مجازی
- ایجاد هماهنگی های بیشتر برای اعمال نظارت و اجرای قوانین و مقررات کنترل کنندۀ بازاریابی دیجیتال
- به مشارکت گذاشتن اقدامات و موفقیت های بدست آمده در کشورهای عضو بین سایر اعضا برای تدوین برنامۀ عملیاتی کنترل بازاریابی دیجیتال دخانیات
گزارش تهیه شده توسط دکتر شریف ترکمن نژاد-مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات و شرکت کننده در این وبینار