آموزشمرکز تحقیقاتمقالاتویژه

ارتباط بین مصرف دخانیات و سلامت روان

روز جهانی بهداشت روان در سال ۲۰۲۳ فرصتی برای مردم و جوامع است تا حول موضوع «سلامت روان یک حق جهانی برای بشر»، متحد شوند تا دانش را بهبود بخشند، آگاهی را افزایش دهند و اقداماتی را انجام دهند که سلامت روان همه را به عنوان یک حقوق جهانی ارتقا و محافظت می‌کند. هر فرد در هر کجا که باشد، حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی از سلامت روان را دارد. این حق شامل حق محافظت در برابر خطرات سلامت روان، مراقبت‌های قابل دسترس، ، قابل قبول و با کیفیت خوب در جامعه است. سازمان جهانی بهداشت به همکاری با شرکای خود ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل نماید که سلامت روان، ارزش‌گذاری، ارتقاء و محافظت می‌شود و اقداماتی ضروری انجام می‌گردد تا همه بتوانند از حقوق انسانی خود استفاده کنند و به مراقبت‌های بهداشت روان با کیفیت و موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.

تنباکو یک ماده حاوی نیکوتین و اعتیاد‌آور است که به سرعت جذب جریان خون می‌شود. نیکوتین به نوبه خود تولید دوپامین را تحریک می‌کند. افراد سیگاری‌ به سرعت الگوهای سیگار کشیدن منظمی را ایجاد می‌کنند که باعث آزاد شدن جریان ثابت دوپامین می‌شود. هنگامی که میزان نیکوتین در خون آنها به کمتر از حد معینی می‌رسد، سیگاری‌ها هوس سیگار می‌کنند. این ولع باعث ایجاد احساس استرس می‌شود تا زمانی که این ولع از بین برود. در نهایت، افراد سیگاری برای داشتن احساس طبیعی نیاز به افزایش سطوح نیکوتین دارند.

برای سیگاری‌هایی که از وضعیت سلامت روانی رنج می‌برند، ارتباط بین سیگار کشیدن و احساس آرامش بارزتر است. معمولاً اعتقاد بر این است که افراد مبتلا به بیماری روانی برای خوددرمانی از دخانیات استفاده می‌کنند و در درازمدت ادامه دادن مصرف سیگار می‌تواند مشکلات را تشدید کند و هر چه تعداد سیگارهای مصرف شده در روز بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری روانی بیشتر می‌شود.

ترجمه: فاطمه عظیم‌بیگ، مرکز تحقیقات کنترل دخانیات

منبع:

https://www.who.int/campaigns/world-mental-health-day/2023

https://ash.org.uk/resources/view/smoking-and-mental-health

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟