اخباراخبار جمعیتاخبار زنان و دخانیاتزنان و دخانیاتویژه

فرهنگ سازی در خصوص جلوگیری از مصرف دخانیات باید از مدارس آغاز شود

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

روز دوشنبه ۲۱ خردادماه سال جاری، نشست هم‌اندیشی بررسی مسائل و آسیب‌های مصرف دخانیات در زنان و کودکان با حضور دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده،دکتر عاطفه مدبرنژاددر امور زنان و خانواده، دکتر زینب اختری مشاور امور زنان و خانواده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ،دکتر افسانه توسلی عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت، دکتر فاطمه متین خواه مدیر واحد نفس پاک و زهرا صدر مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، فاطمه عظیم بیگ مسئول  مرکز تحقیقات کنترل دخانیات و دکتر طاهره محسن زاده دبیر علمی طرح پاد در رباط‌کریم و سایر مدعوین در محل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی«جمعیت»به نقل از معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده؛ در این نشست دکتر انسیه خزعلی به لزوم فرهنگ‌سازی و ارتقاء سواد سلامت در خصوص مساله دخانیات از مدارس و دانش آموزان اشاره کرد.
وی استفاده از ظرفیت‌های ایجادشده توسط طرح‌های در حال اجرای معاونت مانند خانواده و سلامت و سبک زندگی را به‌عنوان محلی که می‌توان این آموزش‌ها را در آن گنجاند نام برد.
دکتر خزعلی در ادامه ضمن اشاره به وجود قوانین بازدارنده به لزوم اصلاح و یا تشدید قوانین حاکم بر پخش فیلم ها و سریال‌ها، شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی تأکید کرد و تعیین متولی مشخص را در جلوگیری و یا کاهش مصرف دخانیات مؤثر دانست.

دبیر کل جمعیت در این نشست بابیان این‌که استعمال دخانیات، عامل خطر اصلی بروز بیش از ۵۰ بیماری غیر واگیر و ۲۰-۱۸ نوع سرطان است، گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی مربوط به دخانیات است.سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار مورد سرطان در کشور حادث می‌شود که با کنترل استعمال دخانیات از یک‌سوم موارد سرطان جلوگیری می‌شود.

این فوق تخصص ریه در ارتباط با وضعیت مصرف دخانیات بیان کرد: شیوع مصرف دخانیات طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال افزایش زیادی داشته که این افزایش به خصوص در زنان بیشتر بوده است. مصرف روزانه سیگار در زنان گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال، ۱۹۰ درصد افزایش داشته است.

مسجدی با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مصرف دخانیات در نوجوانان و دختران اظهار کرد:۳.۴ درصد از نوجوانان ۱۵-۱۳ ساله در سال ۱۳۹۶ مصرف‌کننده سیگار بودند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ ، بیش از ۱۳ درصد  در نوجوانان و در دختران ۱۳۳ درصد افزایش داشته است.

وی گفت:بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت صمت، تولید سیگار در سال ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۷۰.۵ میلیارد نخ است که ۳۸ میلیارد نخ توسط شرکت جی تی آی (ژاپن توباکو اینترنشنال) و ۱۳ میلیارد نخ توسط شرکت بی تی ای (بریتیش امریکن توباکو)بوده است و تاکنون تعداد واحدهای تولیدی سیگار از ۶ واحد ب ۳۸ واحد رسیده است که هشداری است که باعث افزایش مصرف دخانیات در کشور های در حال توسعه و کاهش مصرف در کشور های توسعه یافته   است و از انجاییکه جامعه هدف دختران مادران اینده و زنان می باشند، باید تعمق بیشتری در این خصوص انجام شود.

در این نشست ضمن اشاره به آمارهای مجامع بین‌المللی و افزایش میزان مصرف دخانیات در بین زنان ایرانی به تبیین نتایج پژوهش‌هایی ازجمله تأثیر دود سیگار بر جنین همچنین تحلیل محتوایی بازنمایی مصرف دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌ها در صداوسیما، شبکه‌های نمایش خانگی و مقایسه آن با برخی سریال‌های خارجی پرداخته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟