اخباراخبار جمعیتاخبار زنان و دخانیاتزنان و دخانیاتویژه

گردهمایی  “بانوان حامی زندگی بدون دخانیات” برگزار شد

گردهمایی “بانوان حامی زندگی بدون دخانیات” در راستای طرح توانمندسازی زنان جهت پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات با رویکرد مداخله‌ی‌‌‌ آموزشی، در سرای محله‌ی جهاد منطقه ۶ تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، «گردهمایی بانوان حامی زندگی بدون دخانیات» روز چهار شنبه ۱۸ خرداد ماه سال جاری با همکاری واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات،اداره کل بانوان شهرداری تهران، شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان جمهوری اسلامی ایران، امور بانوان شهرداری منطقه ۶، سرای محله جهاد و کنشگران فعال محله در حوزه زنان و خانواده برگزار شد.

در این گردهمایی مسئولین سرای محله‌ی جهاد و حدود ۵۰ نفر از زنان و دختران سرای محله شرکت داشتند.

در ابتدای این رویداد، دکتر میرباقری، مدیر امور بانوان شهرداری منطقه ۶ تهران ضمن خوش‌‌‌‌آمدگویی به مدعوین توضیحاتی در مورد هدف از این گردهمایی و نقش موثر زنان سرای محلات در آگاهی دادن به اطرافیانشان برای ارتقای سلامت و مبارزه با استعمال دخانیات ارائه کرد.

در ادامه دکتر اسماعیلی، مدیر اداره سلامت منطقه ۶ شهرداری به ابعاد جسمی و اجتماعی سلامت پرداخت و با اشاره به این که بیماری‌های غیرواگیر ناشی از مصرف دخانیات به‌مرور مشکلات جسمی برای افراد ایجاد می‌کند گفت: با کمک بانوان سرای محله به‌عنوان سفیران کانون پیشگیری از مصرف دخانیات می‌توان گام‌های موثری در این زمینه برداشت.

پس از آن زهرا صدر، مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ضمن توضیحاتی در مورد طرح و اهداف ان بیان کرد: این طرح با عنوان(توانمند سازی زنان جهت پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات با رویکرد مداخله اموزشی در سرای محله جهاد منطقه ۶) با  همکاری اداره کل امور بانوان شهرداری تهران و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ( واحدِ زنان ) برگزار شد.

از سوی دیگر این طرح ابتدا به صورت گرد همایی باهمکاری سرای محله جهاد باهدف انتخاب چندین نفر به عنوان اموزش گیرنده و سپس آموزش دهنده به زنان و خانواده های حوالی محله جهاد منطقه ۶به صورت آبشاری داده می‌شود ، لازم به ذکر است در مراحل اموزش مربیان، همچنان واحد زنان این مرکز در کنار مربیان خواهد بود . مجری طرح زهرا صدر، گزارش عملکرد کنشگران فعال اجتماعی را جهت ثمربخشی فعالیت‌ها و مستمر بودن فعالیت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت لازم این مربیان حمایت می‌شوند.

سپس وی با طرح چند سوال در رابطه با مضرات دخانیات به بحث و گفتگو درمورد علل و عوامل گرایش به مواد دخانی پرداخت و عنوان کرد: طبق پژوهش های انجام شده در چند دهه اخیر، با افزایش رشد صعودی مصرف دخانیات و کاهش سن مصرف در جوانان عمدتا دختران که (مادران آینده) می باشند ، مواجه هستیم . طبق گزارش وزارت بهداشت ، در سال ۱۴۰۱ مصرف قلیان نسبت به سیگار ۲۸ درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است .

در این گردهمایی چند مورد از مضرات مواد دخانی از قبیل  مضرات دود تحمیلی و اثرات آن بر زنان باردار و جنین، دخانیات یکی از ۵ عامل خطر افرین در ایجاد بیماریهای غیر واگیر ( قلبی ،ریوی ،دیابت و سرطان ) و اثرات فیلتر یا ته سیگار بر محیط زیست  اشاره شد. همچنین  شعار هرگز سیگار نکشیم و اگر مصرف می شود، ته سیگار یا فیلتر آن  در محیط زیست رها نشود ،نیز مورد توجه قرار گرفت .

در پایان، مسابقه‌ای با پخش چند پرسش در رابطه با دخانیات جهت جذب مدعوین حاضر، برگزار و به برندگان جوایزی اهدا شد و در انتهای این گرد همایی از بانوان فعال سرای محله جهاد و شرکت‌کنندگان درخواست شد با توجه به شاخص های تعریف شده و علاقه مندی تعدادی  به‌عنوان (گروه هدف)یا مربی جهت اموزش انتخاب  و پس از مصاحبه و مشاهدات و توانمندی‌هایشان تعداد مورد نظر انتخاب شوند.

 

 

 

 


 

                                             

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟