اخباراخبار جمعیتویژه

هشتمین نشست هیئت اندیشه‌ورز میز مبارزه با دخانیات برگزار شد

روز یکشنبه ۲۴ تیرماه سال جاری، هشتمین نشست هیئت اندیشه‌ورز میز مبارزه با دخانیات با حضور دکتر امید عبدالهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی   دکتر نظر منصوری، دکتر عبدالرحیم رستمیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت، نادر کریمی بیرانوند مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش، عاطفه مدبر نژاد مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش حجت‌الاسلام جواد طاهری مدیر تبلیغ تخصصی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت و رئیس میز کنترل دخانیات و دکتر شریف ترکمن نژاد دبیر علمی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در سالن جلسات شهید مهاجر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، در این نشست دکتر ترکمن نژاد در ابتدا به توضیحاتی در خصوص بسته سیاستی پیوست فرهنگی اجتماعی دخانیات در حوزه آموزش‌وپرورش پرداخت.

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: روند افزایشی مصرف دخانیات به‌ویژه در نوجوانان، دختران نگران‌کننده است و دلیل ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از بروز آسیب‌های اجتماعی است.

عبداللهی عنوان کرد :بسته سیاستی پیوست فرهنگی اجتماعی دخانیات که توسط جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تهیه‌شده اقدام شایسته‌ای است زیرا در آن نسبت به حوزه مدارس، دود دست‌دوم، رسانه و فضای مجازی توجه شده لذا تمرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی در بسته آموزش‌وپرورش بر پیشگیری فرهنگی و اجتماعی است و باید عمده برنامه‌ریزی‌ها در این بخش معطوف به حوزه مدارس باشد.

وی تأکید کرد:این بسته سیاستی در اختیار سایر اعضا قرار گیرد و انتظار می‌رود دستگاه‌ها از حوزه ساختار سازمانی و مأموریتی خود در تدوین این بسته همکاری کنند و بحث پیشگیری از مصرف دخانیات به‌ویژه در حوزه مدارس مورد اهمیت قرار گیرد.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: معاونت پرورشی، مسئول بحث آسیب‌های اجتماعی در وزارت آموزش‌وپرورش است. مطالعه پژوهشی در حوزه معاونت پرورشی توسط آقای توانا در خصوص بررسی آسیب‌های اجتماعی در کلیه مدارس قم انجام‌شده است که می‌توان از نتایج آن در حوزه دخانیات در این بسته استفاده کرد.

کریمی گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مدارس حاشیه‌ای آسیب‌پذیرتر هستند و در این قسمت اعتباری وجود ندارد و مشارکت خانواده‌ها در کمک به مدارس نیز اندک است، منابع حاصل از اخذ مالیات دخانیات می‌تواند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا به این مدارس اختصاص پیدا کند و درازای پرداخت اعتبارات این بخش، فعالیت‌ها و اقداماتی نیز باید در این مدارس برای دانش آموزان ارائه و گزارش آن اعلام شود.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت دبیران غیر پرورشی که می‌توانند در حوزه آموزشی و تربیتی تأثیرگذار باشند، در مدارس حاشیه‌ای اعلام آمادگی  و بیان کرد : اعمال جریمه دکه‌های فروش و عرضه دخانیات در مجاورت مدارس می‌تواند به‌عنوان راهکاری در جلوگیری از مصرف دخانیات دانش آموزان تلقی شود.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش ضمن استقبال از این بسته سیاستی بابیان این‌که نقش خانواده در پیشگیری از آسیب‌ها برکسی پوشیده نیست، گفت: در ماده ۴ این بسته سیاستی بر مشاوره رایگان و ترک دخانیات دانش آموزان و کارکنان اشاره‌شده است، درحالی‌که یکی از عوامل مؤثر در گرایش دانش‌آموز به مصرف مواد دخانی، بحث والدین مصرف‌کننده است؛ مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده تحت عنوان «پیوند» می‌تواند برای ترک دخانیات والدین خانواده‌ها و خدمات رایگان در این بسته سیاستی اشاره شود.

مدبر نژاد عنوان کرد: در تبصره یک ماده ۴ بسته سیاستی به رئیس انجمن اولیا و مربیان به‌عنوان نماینده والدین دانش آموزان در کنار مربیان پرورشی و بهداشت اشاره شود چراکه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش یکی از اهداف مهم افزایش میزان مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های آموزشی مدارس است که این بسته سیاستی نیز به‌عنوان یک فعالیت تربیتی محسوب می‌شود.

وی به بستر قانونی در آموزش‌وپرورش تحت عنوان مدرسان آموزش خانواده و آموزش‌هایی که برای خانواده‌ها در طول سال تحصیلی انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: به‌منظور ورود به بحث آسیب‌های اجتماعی در حوزه دخانیات، متخصصانی در این حوزه از بین معلمان علاقه‌مند و اعضای هیئت‌علمی در حال انتخاب هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت بر اهمیت اخذ مالیات دخانیات تأکید کرد و افزود: منابع حاصل از اخذ مالیات دخانیات برای سه حوزه از قبیل پیشگیری (نظام سلامت)، تربیت‌بدنی (ایجاد اماکن ورزشی رایگان) و آموزش‌وپرورش پیش‌بینی‌شده است که از محل منابع حاصل از مالیات دخانیات برای وزارت آموزش‌وپرورش می‌توان برای تأمین منابع عملیاتی کردن بسته سیاستی پیوست فرهنگی اجتماعی دخانیات استفاده کرد. آموزش‌وپرورش می‌تواند نسبت به بررسی موضوع دخانیات در مدارس رتبه‌بندی و ارزشیابی سالانه را انجام دهد.

مدیر تبلیغ تخصصی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور گفت: موارد ایجابی و فرهنگی باید در این بسته افزایش یابد و بر تشویق خانواده‌هایی که والدین آن‌ها سیگاری نیستند تأکید شود چراکه فرهنگ‌سازی این مساله در کاهش مصرف مواد دخانی در افراد مؤثر خواهد بود.

طاهری به استفاده از ظرفیت ۱۴ هزار مبلغ حوزه علمیه با آموزش‌وپرورش در مدارس امین، همکاری مبلغین در حوزه تولید محتوا از قبیل تهیه نشریات تبلیغی آموزشی برای والدین، دانش آموزان و مبلغان اشاره کرد و افزود: دربسته‌های تبلیغی می‌توان روش‌های ترک دخانیات را به کاربرد.

وی بر استفاده از طرح‌هایی همانند طرح معراج (برنامه‌های اجرایی در راستای تقویت مبانی دینی و اعتقادی دانش‌آموزان در مدارس سراسر کشور) در این بسته اشاره کرد.

رئیس میز کنترل دخانیات با اشاره به اجرای طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) در مدارس عنوان کرد: باگذشت هشت سال از اجرای این طرح در مدارس ورامین، می‌توان گفت که نه‌تنها این طرح به مدرسه محدود نشده است بلکه منزل، محله و مسجد درگیر اجرای آن هستند.

وی گفت: نظرات مطرح‌شده در خصوص این بسته سیاستی اعمال و مراحل تکمیلی آن انجام می‌شود تا به‌عنوان مصوبه به ستاد معین شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و ابلاغ شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟