اخباراخبار جمعیتواحد ارتباط با حوزه‌های علمیهویژه

فرهنگ سازی ضد دخانی با همکاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

تفاهم نامه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

آغاز همکاری های جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برای  توسعه فعالیت‌های فرهنگی ضد دخانی

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، در جلسه ای که یکم آذرماه ۱۴۰۰با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد علی اکبری ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل «جمعیت»، علی طاهری مدیر اجرایی و حجت الاسلام و المسلمین علیرضا رباطیان مدیر واحد ارتباط با حوزه های علمیه، ائمه جمعه و جماعات، در محل دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد، موضوع همکاریهای دو مجموعه در خصوص کاهش و کنترل مصرف دخانیات مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه حجت الاسلام علی اکبری با استقبال از همکاری «جمعیت» و دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، آن را مثبت قلمداد کرد و افزود: باید با طراحی یک نقشه راهبردی بین این دو مجموعه و هدف‌گذاری مشخص در یک طرح جامع و قابل اجرا، سیاست های کاری هر مجموعه مشخص شود و این سیاستها در مناطق مختلف کشور اجرا و اعمال گردد؛تا همکاری این دو مجموعه تاثیر و نتیجه مثبتی در جامعه داشته باشد.

دبیر کل «جمعیت» نیز با اشاره به مصرف دخانیات در چهار دهه گذشته در کشور، نقش آمریکا را در شیوع مصرف دخانیات در ایران را بسیار پررنگ قلمداد کرد و در ادامه افزود: مصرف سیگار در آمریکا در سال۱۹۶۵ حدود ۴۵درصد بوده است، که در سال ۲۰۱۸  توانسته آن را به ۱۴ درصد کاهش دهد. و این در حالی است که با رشد دادن و شیوع مصرف سیگار در کشورهای جهان سوم و کشورهایی مانند ایران، باعث رشد بی سابقه دخانیات در میان قشر جوان و پایین آمدن سن شیوع مصرف شود و از سود مالی آن بهره گیرد.

دکتر مسجدی با تاکید بر تحریم همه جانبه امریکا علیه ایران، گفت: در ۱۰ سال گذشته دخانیات تنها صنعتی است که هیچگاه از طرف آمریکا تحریم نشده و از رشد بالایی نیز برخوردار بوده به گونه ای که واحد های تولید دخانیات از ۷ به بیش از ۲۷ واحد رسیده و شیوع مصرف نیز در بین جوانان به شکل وحشتناکی افزایش پیدا کرده است. با وجود این تحریم ها کشوری مثل ژاپن به جای تولید خودرو در ایران کارخانه تولید سیگار راه اندازی می‌کند  و این بسیار دردناک است. دکتر مسجدی این موضوع را بعنوان زنگ خطری برای مسئولین مربوطه اعلام کرد.

دبیرکل «جمعیت»، شروع مبارزه با دخانیات را روحانیت شیعه مرتبط دانست و عنوان کرد: با توجه به اهمیت و تاثیر ائمه جمعه و روحانیت در آگاه کردن مردم خصوصا جوانان، از جامعه روحانیت بعنوان نیروی‌های خط مقدم فرهنگ سازی در جامعه یاد کردند.

حجت‌الاسلام رباطیان مدیر واحد ارتباط با حوزه های علمیه «جمعیت»، با ارائه پیشنهاد تشکیل کار گروه علمی میان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در خصوص اشتراک و انتقال اطلاعات آکادمیک و علمی، آن را گامی جدید در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی به جامعه در خصوص مضرات دخانیات دانست.

حجت‌الاسلام علی اکبری با استقبال از پیشنهاد همکاری گفت: با معرفی طرحی با عنوان طرح اعتلاء،  با تعداد ۲۰ هزار نخبه از نخبگان ملی سراسر کشور، طرف مشورت شورای سیاستگذاری است که با بهره گیری از این ظرفیت و بررسی و نظرات این افراد که هر کدام در منطقه و شهر خود شناخت فرهنگی کافی دارند،اقدام کرد و راهکارهای لازم برای مبارزه با استعمال دخانیات را مشخص و عملیاتی کرد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، از تشکیل سامانه به روز دسترسی ائمه جمعه به مطالب روز خبر داد که «جمعیت» نیز می‌تواند از همین طریق اطلاعات لازم در خصوص مضرات دخانیات را در اختیار ائمه جمعه و جماعات قرار دهد.وی همچین افزود: تمام علماء ائمه جمعه کشور متصل به فضای مجازی بومی هستند و حدود ۹۰۰امام جمعه کشور در سامانه بر خط حاضر می باشند و نمایندگان می توانند در وبینارهای ماهیانه و فصلی  شرکت کرده و مسئله دخانیات را عنوان نموده و با علما در ارتباط باشند.

حجت‌الاسلام علی اکبر ی در پایان؛ پیشنهاد همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کنترل مصرف دخانیات را مطرح کرد. وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی ˛ زیر مجموعه وزارت ارشاد اسلامی است گفت: برقراری ارتباط مستقیم «جمعیت» و این شورا که ریاست آن نیز زیر نظر نماینده مستقیم ولایت فقیه است، بعنوان رکن اصلی فرهنگ سازی در هر استان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ که یکی از مسولیت های آن ترویج فرهنگ عمومی است.

شایان ذکر است در این دیدار مقرر گردید که تفاهم نامه همکاری بین «جمعیت» و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تنظیم و به امضای طرفین برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟