اخباراخبار جمعیتاخبار فرآموزفرآموز نفس پاکواحد آموزشویژه

دانستنی هایی درباره سیگار الکترونیکی برای والدین و نوجوانان

آنچه والدین از سیگار الکترونیکی( ویپ) باید بدانند و انچه در مورد نوجوانان لازم است انجام دهند:ویپ­ کشیدن(مصرف دخانیات غیر تدخینی)، استنشاق بخاری است که توسط یک سیگار الکترونیکی (سیگار الکترونیکی) ایجاد می­شود و در بین نوجوانان  و جوانان رایج شده است.

والدین با یادگیری در مورد مصرف سیگار الکترونیکی می توانند:

با فرزندانشان در مورد خطرات سلامتی آن صحبت کنند.

تشخیص دهند که آیا فرزندشان ممکن است سیگار الکترونیکی مصرف کند یا خیر.

برای بچه هایی که سیگار الکترونیکی مصرف می کنند کمک بگیرید.

سیگار الکترونیکی  چگونه کار می کند؟ سیگارهای الکترونیکی (یا «قلم‌های بخار») مایعی را حرارت می‌دهند تا تبدیل به بخار شود و بخار آن استنشاق می‌شود، این مایع (به نام e-liquid یا “ویپ آبمیوه”) می تواند حاوی نیکوتین یا روغن ماری جوانا باشد. سیگارهای الکترونیکی را می توان دوباره پر کرد یا با کارتریج های حاوی مایع الکترونیکی از قبل پر کرد. سیگارهای الکترونیکی از پیش پر شده (به نام  “Puff Bars” )برای یک بار استفاده طراحی شده­اند وپس از گرفتن تعداد معینی “پک”، کاربر دستگاه را دور می اندازد.

خطرات سلامتی سیگار الکترونیکی  چیست؟ خطرات سلامتی ناشی از مصرف بخار ویپ عبارتند از:

  • اعتیاد: سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند، دارویی که بسیار اعتیادآور است و برای معتاد شدن لازم نیست هر روز سیگار بکشید.

در حالی که نیکوتین تنها ۰.۳ تا ۲ درصد از یک ویپ است، ولی ماده شیمیایی است که این محصولات را به طور خطرناکی اعتیاد آور می کند. یک فرد سیگاری معمولاً بین ۱ میلی گرم نیکوتین را از یک سیگار جذب می کند. برخی از پرقدرت ترین ویپ های یکبار مصرف موجود در بازار، حاوی ۲۰ میلی گرم در میلی لیتر نیکوتین هستند. تمام کردن ویپ – حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ پک – تقریباً مانند کشیدن دو بسته ۲۰ سیگاری است.

  • اضطراب و افسردگی: نیکوتین اضطراب و افسردگی را بدتر می کند. همچنین بر حافظه، تمرکز، خودکنترلی و توجه تأثیر می گذارد، به ویژه در مغزهای در حال رشد
  • سیگاری شدن: افراد جوانی که ویپ مصرف می کنند احتمال بیشتری دارد که سیگارهای معمولی (تنباکو) را شروع کنند و ممکن است در آینده به اعتیادهای دیگری مبتلا شوند.
  • بر اساس یک بررسی احتمال شروع سیگار کشیدن در افراد ۱۵ تا ۲۷ سال که سیگار الکترونیکی می کشیدند در سال آینده هفت برابر بیشتر از افراد غیر مصرف کننده ویپ است.
  • ناتوانی جنسی: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویپ می‌تواند باعث اختلال عملکرد جنسی در مردان شود.
  • مشکلات خواب
  • قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا، برونشیت مزمن و آسیب ریه :
  • بر اساس نظر محققان یکی از خطراتی که ویپ برای هر کسی، از کودکان گرفته تا بزرگسالان ایجاد می‌کند، این است که مواد شیمیایی موجود در آن‌ها می‌توانند یک واکنش خودایمنی قدرتمند را در ریه‌ها آغاز کنند و در طول زمان باعث آسیب شوند.
  • مصرف کنندگان سیگار الکترونیک۲ تا ۲.۵ برابر بیشتر از افرادی که از آنها استفاده نمی‌کنند در معرض ابتلا به سرطان دهان هستند و این خطر احتمالاً در جمعیت‌های جوان‌تر با قرار گرفتن در معرض طولانی‌مدت بخار افزایش می‌یابد.
  • دندان‌پزشکان افزایش مشکلات بافت لثه را در مصرف کنندگان گزارش می‌کنند، زیرا نیکوتین رگ‌های خونی از جمله رگ‌های موجود در حفره دهان را منقبض می‌کند ومی‌توان فرض کرد که این اتفاق در سایر نواحی بدن نیز رخ می‌دهد، که نشان می‌دهد جوانانی که از این محصولات استفاده می‌کنند در معرض خطر حملات قلبی، سکته مغزی، سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها در مراحل اولیه زندگی خود هستند.
  • حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کارتریج ، ترکیبی از این دو ماده شیمیایی ،گلیسیرین گیاهی و پروپیلن گلیکول است.پروپیلن گلیکول به عنوان یک افزودنی رایج غذایی و همچنین جزء محصولاتی از ضد یخ گرفته تا دود مصنوعی در دستگاه های مه در کنسرت های پاپ مورد استفاده است.در حالی که گلیسیرین گیاهی و پروپیلن گلیکول هر دو برای مصرف در غذاها بی خطر هستند ولی خوردن  و استنشاق آن ها فرآیندهای بسیار متفاوتی هستند و کارشناسان می گویند که ریه ها در مقایسه با معده محیطی شکننده تر و حساس تر هستند.ریه‌ها مانند محیط اسیدی معده یک سد محافظ ندارند و ما نمی توانیم بر این فرض تکیه کنیم که این مواد در هنگام استنشاق به اندازه بخار بی ضرر هستند.
  • همچنین نشان داده شده است که فرآیند گرم کردن گلیسیرین گیاهی و پروپیلن گلیکول، که هنگام فعال شدن ویپ رخ می‌دهد، منجر به تشکیل فرمالدئید و حتی بنزن می‌شود – یک ماده شیمیایی که معمولاً در دود اگزوز خودرو یافت می‌شود – که هر دو سرطان‌زا هستند.
  • محققان طیف وسیعی از ردپای فلزات سنگین را در ویپ های مختلف از جمله نیکل، قلع، سرب و کادمیوم شناسایی کرده اند.به گفته محقیقن، این فلزات علاوه بر میکروپلاستیک‌ها از باتری و اجزای الکتریکی داخل ویپ نیز تولید می‌شوند.استنشاق مکرر بخار حاوی این ترکیبات ممکن است منجر به التهاب ریه شود که برای سال‌ها ادامه دارد.

استفاده از ویپ مدت زیادی نیست که وجود دارد، بنابراین خطرات سلامتی آن هنوز هم به طور کامل شناخته شده نیستند.

چگونه متوجه شوم که آیا فرزندم سیگار الکترونیکی مصرف می کند؟ با این سوال شروع کنید:

از فرزندتان بدون قضاوت و نگرانی بپرسید که آیا سیگار الکترونیکی را مصرف کرده است یا نه ،در ذهن داشته باشید  شما می خواهید تلاش کنید تا گفتگو را تشویق کنید، نه اینکه آن را تعطیل نمایید.

حتی اگر فکر نمی‌کنید نوجوانانتان سیگار الکترونیکی مصرف کند، به هر حال در مورد آن با آنها صحبت کنید تا بدانند که موضع شماچیست و از ناسالم بودن از قبل بدانند.

اگر فرزندم ویپ  مصرف کرد چه باید بکنم؟

فرزند شما برای ترک سیگارالکترونیکی به کمک و حمایت شما نیاز دارد. به آن‌ها کمک کنید انگیزه‌ای برای ترک آن پیدا کنند. شاید بخواهید در مورد این موارد با او صحبت کنید که:

می خواهید او بهترین و سالم ترین نسخه خود باشد، نمیخواهید معتاد به چیزی شود، دوری کردن او از اثرات مخرب سلامتی از جمله ناتوانی جنسی ، کاهش عملکرد ورزشی، عدم تمایل به افزایش اضطراب یا افسردگی، پس انداز پول در مسیر سلامتی بدن و مخالفت خود رانشان دادن با تبلیغاتی که جوانان را هدف قرار می دهد و تنها به فکر سود آوری بیشتر برای خود هستند نه سلامتی افراد جامعه.

برخی از افراد و نوجوانان برای کاهش اشتهای خود از ویپ استفاده می کنند، اما تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر کمک به کاهش وزن توسط آن وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید به همین دلیل است که فرزندتان ویپ مصرف می‌کند، با او در مورد راه‌های سالم‌تر برای حفظ وزن سالم یا کاهش وزن صحبت کنید.

چگونه کودکان و نوجوانان می توانند از مصرف سیگار الکترونیکی دست بکشند؟ برای کسانی که می خواهند ترک کنند، می توانید به موارد زیر به آنها کمک کنید تصمیم بگیرند که چرا می خواهند ترک کنند و آن را یادداشت کنند یا در تلفن خود بنویسند. آنها می توانند وقتی میل به بخار کردن دارند به دلیل های خود نگاه کنند.

روزی را برای توقف استفاده از ویپ انتخاب کنند و  در تقویم خود بنویسند و به دوستان و خانواده حامی خود بگویند که در آن روز سیگارالکترونیکی را ترک می کنند

. برای برخی از افراد، جویدن آدامس بدون قند یا آب نبات چوبی می تواند به منحرف کردن حواس آنها از هوس کمک کند.

از شر تمام وسایل مربوط به سیگار الکترونیک خلاص شوند.

بدانند که عقب نشینی از اعتیاد به نیکوتین در ابتدا منجر به میل شدید به نیکوتین می شود، به ویژه در چند روز اول پس از ترک. همچنین می تواند منجر به سردرد، احساس خستگی، بداخلاقی، عصبانیت یا افسردگی؛ مشکل در تمرکز یا خواب؛ گرسنگی؛ و بی قراری شود ولی همگی این مشکلات طی روزها و هفته های بعد بهتر می شوند.

چه چیز دیگری را به عنوان والد باید بدانم؟ در حالی که نوجوانتان تلاش می کند سیگار را ترک کند، از او حمایت کنید. با مراقبت از سلامتی خود الگوی خوبی برای او باشید. خانه و زندگی خود را عاری از دود و بخار کنید. اگر سیگار یا قلیان می کشید، متعهد شوید که آن را خودتان نیز ترک میکنید. و این قدم بزرگی برای سلامتی خود وخانواده تان است.

ترجمه واحد فرآموز نفس پاک

برگرفته شده از : https://kidshealth.org/en/parents/e-cigarettes.html

و https://www.telegraph.co.uk

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟