اخبارویژه

به دخانیات به عنوان یک« نه بزرگ اجتماعی» توجه شود

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، جلسه هماهنگی «هفته ملی بدون دخانیات» در ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ریاست دکتر جعفر جندقی رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

به گزارش  روابط عمومی « جمعیت»، جندقی در این نشست با تاکید بر اینکه باید با بسیج اطلاع رسانی در هفته ملی مبارزه با دخانیات، کاهش مصرف دخانیات در کشور را رقم بزنیم، گفت: ازهمه کسانی که دلسوز سلامت  جامعه و جوانان کشور هستند دعوت می کنیم که در این مسیر ما را یاری کنند.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وظیفه ما آگاه سازی مردم عوارض و خطرات دخانیات است، تصریح کرد: استعمال دخانیات ۴ هزار ماده شیمیایی و ۴۰۰ ماده سرطان زا را وارد بدن می کند که بسیار خطرناک است و باید مردم را نسبت به مضرات آن آگاه سازی کرد و راههای مقابله با آن را برای والدین جوانان بازگو کرد بنابراین موضوع آموزش مهارت های زندگی در این حوزه حایز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای پیشرو در تدوین قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات است، خاطرنشان کرد: باید قوانین را به سمتی ببریم که در کاهش دسترسی فیزیکی افراد به سیگار موثرتر واقع شود.

دکتر جندقی ضمن انتقاد از صحنه های استعمال دخانیات در برخی از فیلم های سینمایی به ویژه فیلم های شبکه های خانگی، گفت: برخی از فیلم هایی که در شبکه‌های خانگی پخش می‌شود سراسر تبلیغ دخانیات است.

وی در مورد فیلم ها سینمایی و شبکه های خانگی گفت: سکانس هایی که در فیلم ها به نمایش گذاشته می شود، تاثیر مخربی بر روح و روان نوجوانان و ترغیب آنان برای استعمال دخانیات برجای  می گذارد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باعث تاسف است که اعلام کنیم برخی از همین فیلم های سینمایی و فیلم های سینمایی نمایش خانگی حتی روش استعمال دخانیات و مواد مخدر را هم به جوانان و نوجوانان آموزش می دهند.از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم که مجدانه به محتوای این فیلم ها ورود کند و جلوی تبلیغ و اشاعه آن را در محصولات فرهنگی بگیرد.


جندقی، همچنین به فروش مواد دخانی در سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها اشاره و تصریح کرد: استندهای شکیل دخانیات در فروشگاه ها تحریک تقاضاست و در یک اقدام عاجل باید فروش سیگار به صورت نخی در فروشگاه ها ممنوع شود.

جندقی گفت: باید به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به مبارزه و کنترل مصرف دخانیات در جامعه نگاه کنیم و صرفا یک وظیفه اداری نیست. حتی باید آموزش ها را از سنین خردسال آغاز کرد و بارها دیده شده که حتی پدربزرگ ها به دلیل توصیه نوه های خود سیگار  را ترک کردند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آموزش، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و نفوذ اجتماعی را چهار راهکار بسیار مهم در جلوگیری از استعمال دخانیات عنوان کرد و گفت: اگر در مواردی با مصرف سیگارتوسط افرادی مواجه شدیم با رفتار خود تنفر نسبت به استعمال سیگار را نشان دهیم .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟