اخباراخبار جمعیتویژه

امام جمعه دماوند: مردم باید در زمینه پیشگیری از آسیب‌های ناشی از دخانیات مطالبه گر باشند

 

مدیران جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران طی دیداری با حجت‌الاسلام­ والمسلمین فتاح دماوندی امام جمعه دماوند ۱۴ بهمن در دفتر امام جمعه این شهرستان به بررسی ظرفیت‌های همکاری ائمه جمعه و «جمعیت» پرداختند.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام ­والمسلمین علیرضا رباطیان مدیر واحد ارتباط با حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه و جماعات، حمیدرضا شاهسون مدیر امور شهرستان‌ها و سایرین برگزار شد، حجت‌الاسلام رباطیان ضمن معرفی «جمعیت» و بیان فعالیت‌های صورت گرفته در رابطه با کاهش و کنترل استعمال دخانیات گفت: این مضرات تنها در بحث سلامت جسمی نیست بلکه آسیب‌های جبران‌ناپذیر جنبه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز مدنظر است. وی افزود: ازآنجاکه در طول تاریخ همواره پیشگامان عرصه مبارزه با فساد در جامعه، علما و روحانیت بوده‌اند، این موسسه با درخواست همکاری از جامعه روحانیت در تلاش است تا مصرف دخانیات که دروازه ورود به اعتیاد و سایر فسادهاست، را کنترل کند.

مدیر واحد ارتباط با حوزه‌های علمیه گفت: با توجه به تحریم‌های همه‌جانبه در زمینه کالاهای اساسی حتی دارویی، دخانیات همچنان تحریم نیست و به راحتی وارد کشور و حتی توسط شرکت‌های خارجی که سرمایه‌داران آن‌ها اکثراً آمریکایی هستند در داخل تولید می‌شود و این نشان از برنامه‌ریزی کشورهای غربی برای هدف قرار دادن سلامت، فرهنگ و اقتصاد کشور دارد.

حجت‌الاسلام رباطیان در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهر ورامین به عنوان “اولین شهر بدون دخانیات” اظهار امیدواری کرد، دامنه این فعالیت‌ها در شهر دماوند نیز بسط و گسترش داده شود.

حمیدرضا شاهسوند مدیر اجرایی شهرستان‌های «جمعیت»، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در شهر ورامین به همکاری فوق‌العاده  امام جمعه ورامین اشاره کرد و افزود: «جمعیت» موفق به اجرای طرح “پاد” (پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس) این شهرستان شد و با همکاری سازمان‌ها و ارگانهای دولتی، تاکنون ۶۵ مدرسه و بیش از ۴۸۰۰ دانش‌آموز را به عضویت درآورده ‌است.

شاهسون در ادامه با اشاره به همکاری هم‌زمان مرکز تحقیقات کنترل دخانیات «جمعیت»، اظهار داشت: طبق بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات این موسسه در مدت اجرای طرح پاد در این شهرستان با کاهش مصرف تا ۳.۵ درصدی روبرو بوده‌ایم و هدف ما گسترش این فعالیت‌ها از مدرسه به محله و نهایتاً درگیر شدن کل شهر در این طرح است که هم‌اکنون طرح در حال اجرای فاز محله قرار دارد.

واعظی کارشناس ارتباط با حوزه خواهران «جمعیت» با اشاره به گسترش روزافزون آزادی عمل رسانه‌ها و فضای مجازی، همچنین محبوس ماندن دغدغه‌ها و راهکارها در فضای نهادهای مدرن مانند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و نیز کم‌رنگ شدن کارکردهای نهادهای سنتی – مذهبی، بر لزوم تربیت مبلغین حوزه به خصوص بانوان طلبه به جهت اهمیت نقش زنان و مادران در خانواده و جامعه تأکید کرد و خواستار تعامل و همکاری با واحدهای حوزوی خواهران و تربیت مبلغ شد.

حجت‌الاسلام دماوندی ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت‌های «جمعیت»و با اشاره به استعمال دخانیات به عنوان دروازه ورود به اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی گفت: ما تمام توان خود را در زمینه همکاری با «جمعیت» به کار خواهیم گرفت و سعی در به همکاری گرفتن نهادهای مذهبی، مردمی و دولتی ازجمله سمن‌ها و آموزش و پرورش در این شهرستان را داریم.

امام جمعه دماوند در پایان افزود: با توجه به رشد روزافزون مصرف دخانیات و زیان‌های ناشی از آن، باید کارهای عملیاتی بیشتری توسط سمن‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط صورت گیرد و مردم نیز باید در این زمینه مطالبه گر باشند چراکه این مسئله از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر است که به عنوان یک فریضه الهی بر همگان واجب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟