اخباراخبار جمعیت

سیگار ارزان با مالیات اندک یعنی بازی با جان جوانان

دبیرکل انجمن دخانیات در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، مالیات بستن بر سیگار را نیازمند همراهی دولت و مجلس دانست و گفت: تا زمانی که دولت همت نکند، مجلس نیز تحت تاثیر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ، دبیر کل این موسسه در مصاحبه با برنامه “صبح وگفتگو” با بیان این که از بهمن سال گذشته سیگار تا حدود ۳۰ درصد گران شده است، افزود: خریدار بابت خریدش هیچ مالیاتی نمی پردازد و این مایه تاسف است.

وی با اعلام این که بالاترین رکورد تولید سیگار را در ایران زده ایم، ادامه داد: تولیدکننده صرفا به دنبال سود خود است و در مجلس گفته اند تعداد سیگاری ها ۱۴ میلیون نفر است در حالی که حدود ۸ میلیون نفر سیگاری داریم.

مسجدی سن استعمال دخانیات را حدود ۱۰ الی ۱۲ سال تخمین زد و افزود: اگر صنعت سیگار به تولید افتخار می کند، باید منتظر باشیم بچه های بیشتری به جامعه مصرف کننده ورود کنند و منتظر بیماری های تنفسی بیشتر باشیم.

*انفعال دولت و مجلس

وی از برخورد ضعیف دولت و مجلس نیز انتقاد کرد و گفت: مجلس باید به مالیات سیگار رای می داد. سال ۸۴ ایران جز معاهده جهانی کنترل دخانیات شد که مجلس هم آن را تصویب کرد .

مسجدی اضافه کرد: در پاکستان ۷۵ درصد قیمت یک پاکت سیگار، مالیات است، اما ما سیگار را گران می فروشیم ولی تولیدکننده و تاجر مالیات آن را نمی پردازند.

وی خاطرنشان کرد: دولت می گوید اگر این مالیات دریافت شود، این صنف دچار مشکل می شود در حالی که سالی ۶۵ هزار نفر بر اثر استعمال دخانیات از بین می روند.

*سیگار خارجی تماما ضرر است

همچنین سنگدوینی از رای آوردنِ مالیات بر سیگار در کمیسیون تلفیق بودجه و بی توجهی صحن به این مهم خبر داد و به رادیو گفت‌وگو گفت: مالیات بر سیگار تصویب نشد و رای نیاورد.

وی همچنین مالیات بستن بر سیگارهای خارجی را بسیار مهم دانست و با ابراز تاسف نسبت به تصویب نشدن آن گفت: سلامت انسان ها به این مسئله وابسته است و سیگار آن را به خطر می اندازد و لذا باید عوارضی وضع شود که از استفاده جلوگیری کند.

سنگدوینی با اشاره به از بین رفتن ۶۵ هزار نفر توسط دخانیات گفت: این آمار بسیار زیاد است؛ پس نباید برای درمان این ها هزینه کنیم؟

این نماینده مجلس افزود: سیگاری که از خارج وارد می شود و عوارضِ آن را نمی گیریم صرفا مردم ما را دچار ضرر و زیان می کند.

لینک مصاحبه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟