اخبارویژه

برای اجرای گسترده «پاد» یاری همه بخش ها را می طلبیم

برای اجرای گسترده «پاد» یاری همه بخش ها را می طلبیم

آقای حمایت خواه جامعه شناس، استاد دانشگاه و عضو مرکز پژوهش‌های مجلس، سه شنبه ۲مهر در دیدار با محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت، حمیدرضا شاهسون مدیرعامل جمعیت بخش استان ها و سایر اعضای این سازمان مردم نهاد برای پیشبرد اهداف «جمعیت» اعلام همکاری کرد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت، در ابتدای این دیدار حمیدرضا شاهسون با تشریح طرح پاد از هدایت این طرح به سمت پروژه های پژوهشی خبر داد و گفت: این طرح در ورامین هم‌اکنون از مدرسه به مرحله خانه و محله رسیده است.

در ادامه محمد رضا مسجدی از گسترش طرح پاد و اجرای عملیاتی آن در کل شهر خبر داد و گفت: در کشورهای اروپایی از سن ۲۵ سال به بالا کاهش چشمگیری در آمار استعمال دخانیات اتفاق افتاده است، اما استعمال مواد دخانی در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال همچنان به‌عنوان یک معضل پایدار است که این مشکل علاوه بر استعمال سیگار و قلیان به سیگارهای الکترونیک نیز کشیده شده  است.

دبیر کل جمعیت در ادامه افزود: متأسفانه در ایران نیز کاهش سن شروع مصرف دخانیات به سیزده سال رسیده و تناقض در الگوهای رفتاری در محیط خانه، مدرسه و رسانه‌های غربی و فضای مجازی مشکلات جدی را برای جوانان و نوجوانان به وجود آورده  که با اجرای این طرح در مدارس به دنبال رفع این مشکل هستیم.

وی ادامه داد: انگلیس یکی از کشورهایی است که اولین و وسیع‌ترین تحقیقات درباره مضرات دخانیات را از سال ۱۹۵۰ شروع کرده و اولین آمار آن‌ها بررسی مرگ‌ومیر جامعه پزشکی بر اثر دخانیات بوده است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ استعمال دخانیات را به‌طور چشمگیری کاهش داده و تا سال ۲۰۲۵ استعمال آن را در این کشور به صفر برساند و در این راه بخش‌های اقتصادی، آموزشی، صنعتی و … باهم در تلاش هستند تا به این هدف دست یابند.

مسجدی گفت: متأسفانه در ایران علیرغم اطلاع مردم و مسئولین از مضر بودن دخانیات هنوز به این باور نرسیدیم که باید دخانیات را در کشور ریشه‌کن کنیم. آموزش‌وپرورش به‌طور کامل در جریان طرح پاد قرار دارند و باید همکاری لازم در خصوص گسترش این طرح در تمام مدارس کشور به عمل بیاورند.

تاثیر سازمان های مردم نهاد در کاهش استعمال دخانیات

حمایت خواه نیز با اشاره به تأثیر بسیار مثبت مشارکت‌های مدنی در کاهش استعمال دخانیات گفت: تا زمانی که نتوانیم تعامل نهادی در سطح کلان را در کشور برقرار کنیم موفقیت چشمگیری نه‌تنها در این زمینه بلکه در سایر زمینه‌ها و آسیب‌های اجتماعی ازجمله کودکان کار نداشته و به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

برای اجرای گسترده «پاد» یاری همه بخش ها را می طلبیم
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

وی با اشاره به همه‌گیر شدن مصرف قلیان ادامه داد: متأسفانه قلیان در خانواده‌های ایرانی به‌عنوان یک تفریح به کار برده می‌شود و این بسیار نگران‌کننده است. کودکان و فرزندمان ما در همه‌جا آن را امری عادی می دانند.

وی در ادامه از درخواست جمعیت مبنی بر انجام کارهای تحقیقاتی درزمینه جامعه‌شناسی، حمایت نمایندگان از طرح پاد و تأمین بودجه، حمایت و اعلام آمادگی کرد تا در تمامی زمینه‌های لازم همکاری کامل داشته باشند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟