اخبارویژه

بیش از ۱۰۰۰ محل عرضه قلیان غیرقانونی در تهران وجود دارد

 

 

بر اساس مصوبات نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات تبصره ۷ آمده است، پروانه فروش فرآورده‌های دخانی توسط وزارت بازرگانی و بر اساس دستورالعمل مصوب ستاد صادر می‌شود. همچنین در تبصره این ماده آمده، توزیع فرآورده‌های دخانی از سوی اشخاص فاقد پروانه فروش ممنوع است.

به گزارش ماهنامه کارت قرمز، در ۳ ماهه اول سال ۹۸ در شهر تهران بیش از۱۳۰۰ قلیانسرا با مجوز، بیش از ۱۲۰۰ قلیانسرای فاقد پروانه کسب، بیش از ۱۰۰۰ محل عرضه قلیان غیرقانونی(رستوران ها ،کافی شاپ ها و …) در تهران وجود دارد که در این آمار مرکز تهران هنوز سرشماری نشده است.

این در حالیست که در آذر ۹۶ ، سرپرست دادسرای ناحیه ۱۹ تهران، ضمن انتقاد از صنف قهوه خانه داران به لحاظ عدم نظارت بر عرضه قلیان در این واحدها، اعلام کرد: مطابق ماده ۷ قانون کنترل جامع و مبارزه با دخانیات، کسانی حق عرضه مواد دخانی را دارند که از وزارت صمت مجوز داشته باشند.

همچنین غلامرضا حیدرعرب رئیس پیشین صنف قهوه خانه داران و سفره خانه داران نیز چندی پیش با اشاره به قلیانسراهای غیرمجاز در تهران و کلانشهرها گفت: چهار برابر قلیان سراهای مجاز، قهوه خانه غیرمجاز داریم. از سوی دیگر یکی از مشکلات ما تداخل صنفی است. چرا باید در رستوران ها، کافی شاپ ها و حتی مکان های تفریحی قلیان داده شود. این قلیان ها بدون مجوز است و نیاز به حضور مسئولان به ویژه ورود صنف های مربوطه دارد. اگر تعداد قهوه خانه های مجاز را حدود ۴ هزار باب بدانیم، این عدد برای قهوه خانه های غیرمجاز به بیش از ۱۵ هزار قهوه خانه می رسد که آمار بسیار عجیب و شگفت آوری است.

در مقابل محسن نظری رئیس فعلی این صنف اعلام می کند: ما حدود هزار قهوه‌خانه بدون مجوز در تهران داریم که هم گشت‌های ما و هم اتحادیه، هم بازرسی و هم اماکن به صورت روزانه این قهوه‌خانه‌ها را رصد کرده و اطلاعات آنها را به اتحادیه می‌دهند. با ارجاع آنها به اتحادیه یا این واحدها مجوز می‌گیرند یا تعطیل می‌شوند.

همچنین سردار لطفی رییس پلیس اطلاعات و امنیت فاتب، در بیان وضعیت واحدهای صنفی ارائه دهنده قلیان می گوید: در تهران بزرگ ۱۶۸۳ قهوه‌خانه دارای مجوز در حال فعالیت‌اند؛ ضمن آن‌که، ۱۱۱۸ فقره درخواست نیز در دست بررسی است . تعداد واحدهای صنفی ارائه دهنده قلیان که دارای جواز یا بدون جواز بوده و یا تداخل صنفی دارند را ۴۰۰۰ باب است.

در ادامه با نگاهی اجمالی به تیتر اخبار این بخش از خبرگزاری مهر متوجه عدم همبستگی و انسجام جهت خروج از این معضل می شویم؛

۶ مهر ۹۵: «با توافق وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت؛ قلیان از قهوه‌خانه‌ها حذف می‌شود»

۴ خرداد ۹۵: «دبیر دبیران شورایاری منطقه ۱۲ در صحن شورا؛ درگیری‌های قهوه‌خانه‌ها سالانه ۵۰۰ نفر را روانه زندان می‌کند»

۳ خرداد ۹۵: «رئیس پلیس اماکن عمومی ناجا خبر داد؛ شناسایی ۸ هزار واحد صنفی فاقد مجوز عرضه قلیان»

۲۶ اردیبهشت ۹۵: «رئیس کمیته عمران انتقاد کرد: قهوه‌خانه‌هایی که دانشکده‌ها را محاصره کرده‌اند»

۲۳ فروردین ۹۵: «۸۰ درصد قلیان سراها، حتی از اتحادیه صنفی مربوطه نیز مجوز ندارند»

۲ بهمن ۹۴: «چمران؛ کارکرد معتادان بیشتر در سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های غیرمجاز است»

۷ مهر ۹۴: «برخورد نیروی انتظامی با قهوه‌خانه‌های محدوده ۵۰۰ متری مدارس»

 

اما متأسفانه باوجود تأکیدات متعدد، شاهد اقدام خاص در رابطه بانظم دهی به این موضوع نبوده‌ایم. موضوعی که قرار بود دو ماه پس از ابلاغ اجرا شود اما با گذشت ۶ سال، آمار مراکز بدون مجوز عرضه قلیان روزبه‌روز در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟