اخباراخبار جمعیتویژه

آماده امضاء یک میثاق‌نامه و برنامه مشترک مردمی سازی بین همه تشکل‌ها و وزارت کشور هستیم

وزیر کشور:

وزیر کشور گفت: آماده امضاء یک میثاق‌نامه و برنامه مشترک مردمی سازی به عنوان یک میثاق‌نامه بین همه تشکل‌ها و وزارت کشور هستیم تا طرح یک برنامه دقیق را عملیاتی کنیم.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، احمد وحیدی در همایش سالروز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی عنوان بسیار مهمی است و شاید زیربنای سایر انواع مشارکت‌ها باشد، افزود: اگر بخواهیم مشارکت‌های دیگر واقعی باشد منشا آن مشارکت‌های اجتماعی خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی مردم افزود: این سوال مطرح می‌شود که اگر آحاد ملت درگیر فعالیت‌های اقتصادی شدند. باز هم از فقر، آسیب‌های اجتماعی و برخی کمبودها رنج خواهیم برد یا خیر؟ وقتی آحاد ملت درگیر فعالیت‌های اقتصادی شوند نه تنها اقتصاد و تولید رشد می‌کند بلکه همه مردم احساس می‌کنند درگیر یک فعالیت هستند و به این ترتیب خود به خود آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. وقتی از مشارکت سیاسی صحبت می‌کنیم همه باید در مشارکت سیاسی برای تعیین سرنوشت کشور حضور جدی داشته باشند. این خواست انقلاب و نظام است که همه مردم در صحنه سیاست حضور داشته باشند.

وزیر کشور ادامه داد: حق هر فردی است که در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشد. جامعه ما سیاست ورزترین جوامع است. چرا که رهبران ما مایلند همه مردم در امر سیاست حضور داشته باشند به شکلی که رهبر انقلاب درباره سیاسی بودن دانشگاه‌ها نیز صحبت کردند. مشارکت اجتماعی زیرساخت مشارکت سیاسی است و مشارکت سیاسی مردم از برجستگی‌های نظام قلمداد می‌شود.

وی تاکید کرد: مشارکت اجتماعی می‌تواند به یک مشارکت سیاسی واقعی کمک کند. متاسفانه ما در برخی کشورها مشارکت سیاسی ظاهری، کم توان، کم اثر و کم فروغ را مشاهده می‌کنیم. مشارکت اجتماعی می‌تواند زیربنای مشارکت در همه حوزه‌ها باشد و جامعه پذیر کردن مردم در سایه مشارکت اجتماعی اتفاق می‌افتد.

وحیدی تاکید کرد: کسی که به کشورش، سرودش و پرچمش احترام نگذارد از وی چه تلقی می‌توان داشت. حتما چنین شخصی دچار مشکل هویتی شده است.

وی تاکید کرد: می‌توان تصور کرد فردی بتواند در این جریان جوری عمل کند که کشور خودش را در منظر بیگانگان تضعیف کند و ما بعدا به او مدال بدهیم یا تشویقش کنیم؟ هیچ تشویقی برای چنین افرادی در کار نیست. جریانات اجتماعی هویت بخشی می‌کنند. با جوامع ملی و محلی ایجاد تعلق می‌کنند ولی احساس تعلق و هویت برای فرد هنگامی که ایجاد شد نباید به جامعه ضربه بزند. دیدیم و شنیدیم که همین افراد از دشمن خواستند که مردم شان را تحریم کند.

وزیر کشور ادامه داد: وقتی عدم جامعه پذیری وجود داشته باشد چنین اتفاقی روی می‌دهد. در جامعه ما در مقابل تهاجم بنیان برافکن فرهنگ غربی و تمدن فرد گرا، به نگاه جمع‌گرا بسیار احتیاج داریم. قطعا این موارد جامعه را حفظ می‌کنند. مشارکت اجتماعی بنیان هر توسعه اجتماعی است و قطعا توسعه اجتماعی بنیان هر نوع توسعه دیگری است.

وحیدی با اشاره به وجود هوش مصنوعی در دنیای جدید افزود: هوش مصنوعی عنصر مهمی است برای اینکه دنیای جدید را بشناسیم. یکی از عناصر محوری در آماده شدن برای مواجهه با دنیای جدید در آینده تشکل‌های اجتماعی است. باید در طول سال برای رشد و توسعه تشکل‌های اجتماعی تلاش کنیم. نقش ممتاز تشکل‌های اجتماعی در اداره کشور حائز اهمیت است. قطعا دولت، دولت مردمی است و خود را با کمال تواضع در معرض این قرار داده که افرادی درباره کم کاری دولت در حوزه مردم سازی انتقاد کنند.

وی افزود: ادعا نمی‌کنیم توانسته‌ایم همه عرصه‌ها را در این امر پیموده‌ایم اما ادعا می‌کنیم که چنین خواسته‌ای داریم. جایگاه دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی نمونه‌ای از این خواسته ات.

وحیدی تاکید کرد: مشارکت اجتماعی یک کار مشترک همه جانبه است و امیدواریم بتوانیم با طراحی‌های عملیاتی و زمانبندی‌های مشخص به سمت تحقق این امر حرکت کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ هزار تشکل در کشور فعالیت می‌کنند. باید تصور کنیم که این تشکل‌ها چگونه می‌توانند در کنار یکدیگر یک امر بزرگ را محقق کنند. موضوعات متنوع و متعددی داریم که نیازمند مردم هستیم که در قالب تشکل‌ها ساماندهی شوند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟