اخبار جمعیتواحد ارتباط با حوزه‌های علمیهویژه

از «فتوای تنباکو» تا «نسل عاری از دخانیات»؛تببین آموزه های دینی و افشای ترفندهای دروغین صنایع دخانی توسط مبلغان در هفته ملی بدون دخانیات 

ستاد راهبری مبارزه با دخانیات حوزه‌های علمیه در بیانیه‌ای راهبردی خطاب به روحانیون و مبلغان سراسر کشور، ضمن بازخوانی میراث فتوای میرزای شیرازی، نسبت به ترفندهای پیچیده صنایع دخانی برای هدف قرار دادن نسل جوان هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی« جمعیت »، متن این بیانیه به شرح ذیل است :

بسم الله الرحمن الرحیم

هفته ملی بدون دخانیات، فرصتی مهم برای هشدار دوباره نسبت به یکی از پیچیده‌ترین و زیان‌بارترین معضلات سلامت، فرهنگ و اقتصاد جامعه است. دخانیات، نه یک سرگرمی بی‌ضرر است و نه یک «دلخوشی» ساده؛ بلکه محصول یک نظام تبلیغاتی و سوداگرانه است که با فریب، عادت‌سازی و عادی‌سازی، سلامت مردم را هدف گرفته و آینده نسل نوجوان و جوان را تهدید می‌کند.

این بیانیه باید به تمام روحانیون کشور ابلاغ شود؛ اعم از ائمه جمعه و جماعات، طلاب، مبلغان، اساتید حوزه، فعالان فرهنگی و همه کسانی که در عرصه تبلیغ، تبیین و کار فرهنگی نقش دارند تا در این هفته و پس از آن، با قوت و پیگیری، مردم را نسبت به ابعاد پنهان و آشکار دخانیات آگاه کنند.

شعار سال ۱۴۰۵ یعنی
«افشای جذابیت‌ها و تبلیغات دروغین برای نسلی عاری از دخانیات»
به‌درستی بر قلب مسئله دست می‌گذارد: صنایع دخانی امروز بیش از آنکه با منطق سلامت یا نیاز مردم عمل کنند، با فریب تصویری، بسته‌بندی جذاب، طعم‌دهنده‌ها، القای مدرن‌بودن و هدف‌گیری نوجوانان عمل می‌کنند.

روحانیت شیعه در تاریخ معاصر ایران، پیشگام مبارزه با این‌گونه نفوذها بوده است. مرحوم آیت‌الله العظمی میرزای شیرازی(رضوان‌الله‌علیه) با فتوای تاریخی تحریم تنباکو، نه‌تنها در برابر یک کالای زیان‌بار ایستاد، بلکه عملاً راه نفوذ استعمار انگلیس را در یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی آن روزگار بست. این فتوا، یک سند ماندگار است بر اینکه حوزه علمیه می‌تواند و باید در برابر استعمار اقتصادی و فرهنگی بایستد. امروز نیز دخانیات یکی از همان ابزارهای استعمار نوین و سوداگرانه است؛ ابزاری برای سودبری از بیماری، وابستگی و مرگ خاموش.

در شرایط کنونی جامعه، تجمعات شبانه مردم ایران علیه مستکبران و زورگویان عالم، فرصتی ارزشمند برای روشنگری است. این تجمعات می‌تواند و باید به صحنه‌ای برای افشای استعمار سوداگران دخانی تبدیل شود. در چنین فضاهایی، با پلاکارد، شعار، بنر و پیام‌های کوتاه و کوبنده می‌توان حقیقت را بازگو کرد:
این‌که همان نظامی که ملت‌ها را از دارو و بسیاری از نیازهای اساسی محروم می‌کند، اجازه گردش آزادانه و حتی توسعه برخی محصولات دخانی را می‌دهد، تصادفی نیست؛ این، چهره دوگانه منطق سود و سلطه است. آمریکا و برخی قدرت‌های مدعی، در حوزه‌های مهمی از جمله دارو، بر ملت‌ها فشار و تحریم تحمیل می‌کنند، اما درباره صنعت دخانیات چنین حساسیتی ندارند؛ و همین تناقض، نشان می‌دهد که دخانیات در منطق قدرت‌های استکباری، نه یک آسیب قابل چشم‌پوشی، بلکه ابزاری سودآور و قابل بهره‌برداری است.

از این‌رو، حوزه‌های علمیه باید در این میدان پیشگام مبارزه با استعمار سوداگران باشند. دخانیات فقط یک مسئله بهداشتی نیست؛ یکی از حربه‌های مستعمرین برای استمرار سلطه، تولید بیماری و تحمیل هزینه به ملت‌هاست. در چنین شرایطی، هرگونه ساده‌سازی این مسئله، خیانت به آگاهی عمومی است.

متأسفانه گاهی از برخی مسئولان یا افراد چنین جمله‌ای شنیده می‌شود که:
«این دلخوشی را از مردم نگیرید»
این جمله، خطرناک، غلط و گمراه‌کننده است. زیرا آنچه «دلخوشی» نامیده می‌شود، در واقع یک مسیر تدریجی به‌سوی بیماری، وابستگی، مرگ زودرس و تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده و جامعه است. بر اساس گزارش‌های معتبر ملی و بین‌المللی، مصرف دخانیات از عوامل اصلی مرگ‌های قابل پیشگیری، افزایش سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و ریوی، و بار سنگین اقتصادی بر نظام سلامت است. از سوی دیگر، صنعت دخانیات سالانه سودهای کلان می‌برد، در حالی‌که هزینه آن را مردم، خانواده‌ها و جامعه می‌پردازند. پس نامیدن آن به‌عنوان «دلخوشی»، صورت‌بندی نادرست و خطرناکی از یک فاجعه است.

بر این اساس، لازم است در متن‌ها، منابر و برنامه‌های فرهنگی، با اتکا به آیات قرآن، روایات، سیره علما، فتوای میرزای شیرازی و نیز مقالات و پژوهش‌های معتبر درباره دخانیات و استعمار، این موضوع به‌صورت جدی و مستند پیگیری شود. طلاب و روحانیون باید در این عرصه نه‌فقط سخن بگویند، بلکه پیگیر، مطالبه‌گر و جریان‌ساز باشند.

دوشادوش این نگاه، روزشمار هفته ملی بدون دخانیات ۱۴۰۵ به شرح زیر اعلام می‌شود:

– دوشنبه ۴ خرداد: خانواده‌های عاری از دخانیات، برای نسل بدون دخانیات
– سه‌شنبه ۵ خرداد: نسل عاری از دخانیات، با خودمراقبتی و سلامت روان
– چهارشنبه ۶ خرداد (عید سعید قربان): نسل عاری از دخانیات، با ترویج آموزه‌های دینی

– پنج‌شنبه ۷ خرداد: تعهد و مشارکت اصناف، برای نسل عاری از دخانیات
– جمعه ۸ خرداد: نسل عاری از دخانیات با ورزش و تفریحات سالم
– شنبه ۹ خرداد: آموزش نوجوانان و جوانان، برای نسل عاری از دخانیات
– یکشنبه ۱۰ خرداد: تعهد و مشارکت اصحاب رسانه، برای افشای ترفندهای صنایع دخانی

ستاد راهبری مبارزه با دخانیات حوزه‌های علمیه، از همه روحانیون، مبلغان، طلاب،ائمه جمعه و جماعات، مدیران فرهنگی و فعالان دینی و اجتماعی می‌خواهد که این هفته را به یک حرکت جدی، مستمر و اثرگذار تبدیل کنند؛ حرکتی برای بیدارسازی افکار عمومی، افشای دروغ‌های صنایع دخانی، و مقابله با استعمار نوین سوداگران.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

حجت الاسلام علیرضا رباطیان

دبیر ستاد راهبری مبارزه با دخانیات حوزه‌های علمیه

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا