اخباراخبار جمعیت

پژوهش های حوزه دخانیات باید به سمت کاربردی و اجرایی شدن پیش روند.

این جلسه در تاریخ ۲۵ تیرماه در سالن کنفرانس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با حضور آقایان: دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت، دکتر فیروزآبادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، دکترزکریایی رئیس دانشکده خبر، طاهری مدیر اجرایی جمعیت و خانم‌ها: صدر، دیباجی، غفاری، حسینی و سایرین برگزار شد.

در این جلسه مقاله خانم حسینی با عنوان” بررسی مقاله فرا تحلیل پژوهش‌های بعد از انقلاب اسلامی در زمینهٔ علل و انگیزه‌های استعمال دخانیات” موردبررسی قرار گرفت که با تائید و تشویق اساتید و حاضرین روبرو شد.

همچنین  پروپوزال  تهیه‌شده توسط دکتر دیباجی با عنوان” ارائه الگوی تعاملی ارتقای سبک زندگی زنان جوان به‌منظور کاهش گرایش به مصرف قلیان “مورد بررسی و ارزیابی برای اجرایی شدن قرار گرفت.

این پژوهش‌ها، باهدف یافتن علل و انگیزه‌های مصرف دخانیات در گروه‌های سنی و جنسی متفاوت در راستای کاهش مصرف دخانیات و جامعه سلامت‌محور و عاری از دخانیات انجام‌گرفته است.

در این جلسه اساتید با اتفاق‌نظر نسبت به یافتن راهکارهای جدیدتر کاهش مصرف دخانیات و فرهنگ‌سازی در این زمینه بر کاربردی کردن و اجتناب از فعالیت های پژوهشی تاکید کردند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به درست اجرا نشدن قانون مالیات بر دخانیات افزود: طبق مطالعات بانک جهانی دولت‌ها از سود دخانیات بهره‌ای نمی‌برند و سود آن فقط در جیب مافیای دخانیات می‌رود.

دکتر فیروزآبادی ضمن ایجاد انگیزه و تائید نیاز بیشتر به این دست از پژوهش‌ها اظهار داشت: نتیجه تحقیقات نباید کتابخانه‌ای شود و باید در رسانه و فضای مجازی به‌گونه‌ای که برای عامه­ی مردم قابل‌فهم باشد منتشرشده تا باعث آگاه‌سازی جامعه از مضرات دخانیات شود.

زکریایی نیز ضمن اشاره به زیرساخت‌های ضعیف فرهنگی در این زمینه افزود: باید به دنبال ایده‌های به‌روزتری برای کاهش مصرف دخانیات باشیم و علاوه بر قانون دولت و انجمن‌ها از سایر ظرفیت‌های موجود در این زمینه خاصه رسانه ها نیز بهره‌برداری لازم صورت پذیرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟