اخباراخبار جمعیتویژه

بیانیه نشست عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

به مناسبت «هفته ملی بدون دخانیات»

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به مناسبت « هفته ملی بدون دخانیات» بیانیه نشست عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران را  منتتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت؛ به مناسبت « هفته ملی بدون دخانیات» جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بیانیه ای را منتشر کرده است که متن این بیانیه به شرح ذیل است.

 

بسمه تعالی

بیانیه نشست عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

هم‌زمان با سالروز شهادت امام ششم پیشوای شیعیان حضرت امام صادق (ع)  و  «هفته ملی بدون دخانیات»

مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۶

با حضور میهمانان و  هیئت‌امنای جمعیت

 نظر به وضعیت ویژه و نگران‌کننده استعمال دخانیات مخصوصاً نزد جوانان و آسیب‌های اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و… موارد ذیل به‌عنوان راهکارهای جدی برخورد با این ناهنجاری رو به افزایش در جامعه، درخواست می‌گردد:

۱-از دولت خدمتگزار مردمی محترم تقاضامندیم توجه ویژه به موضوع دخانیات داشته و براساس قانون و معاهده جهانی کنترل دخانیات همه موارد مطروحه از جمله موارد ذیل به‌طورجدی پیگیری گردد:

از دولت خدمتگزار مردمی محترم تقاضامندیم توجه ویژه به موضوع دخانیات داشته و براساس قانون و معاهده جهانی کنترل دخانیات همه موارد مطروحه از جمله موارد ذیل به‌طورجدی پیگیری گردد:

۱-۱ تشکیل منظم جلسات ستاد کشوری کنترل دخانیات بر اساس ماده ۱ قانون و قرارگرفتن دبیرخانه آن به طور مستقیم زیر نظر شخص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۲-۱ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر اجرای تکالیف و وظائف مندرجه در قانون جامع کنترل دخانیات پروژه بیمارستان بدون دخانیات را در سطح ملی گسترش و مورد اقدام جدی قرار دهد.

۳-۱ به منظور ایجاد انگیزه و تقویت بنیه جوانان کشور در مقابله با ورود به عرصه استعمال دخانیات و متعاقباً مواد مخدر، وزارت آموزش‌وپرورش اقدام و حمایت جدی جهت اجرای طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) در سطح ملی و گسترش آن در سطح آموزش و پرورش کشور بنماید.

۴-۱ جلوگیری از گسترش کشت تنباکو در سطح کشور و جایگزین نمودن زمین‌های حاصلخیز برای کشت و تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم، برنج، دانه‌های روغنی، نهاده­های دامی و… و توجیه و تشویق و ترغیب کشاورزان در این زمینه توسط وزارت جهاد کشاورزی وسایر سازمان های زیربط.

۵-۱ پای بندی وزارت صمت و اداره کل نظارت بر صنعت و تجارت مواد دخانی بر محدودسازی واحدهای تولیدی سیگار و توتون قلیان بر اساس مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات.

۶-۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف صحنه­ های استعمال دخانیات در فیلم­های سینمایی، سریال­ها، ­تولیدات شبکه خانگی و سایر موارد مرتبط با آن بر اساس بند ۳ ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات که هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم مواد دخانی را ممنوع نموده است.

۷-۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرای مصوبه قبلی ستاد کشوری کنترل دخانیات در جهت دانشگاه بدون دخانیات را به‌طورجدی در سطح ملی پیگیری نماید.

۸-۱ وزارت ورزش و جوانان با کمک دولت محترم و مجلس انقلابی تحصیل بودجه کافی به ‌ویژه از محل مالیات دخانیات جهت گسترش فضاهای ورزشی در سطح کشور را پیگیری و استفاده رایگان آن­ها را برای همگان بالاخص جوانان به‌طور جدی عملیاتی نماید.

۹-۱ سازمان برنامه‌وبودجه، تخصیص بودجه کافی جهت موارد مطرح‌شده در بندهای فوق را در اولویت قرار داده و به‌ویژه جهت اجرای طرح پاد در سطح ملی تخصیص لازم را منظور نماید.

۱۰-۱ وزارت گردشگری و صنایع دستی در صدور مجوز و هم­چنین نظارت بر واحدهای تابعه در سطح کشور در مورد ممنوعیت عرضه استعمال دخانیات در اماکن مرتبط به طور جدی اقدام نماید.

۱۱-۱ وزارت مسکن و شهرسازی که برنامه وسیع ایجاد مسکن مهر و شهرک های مسکونی را سرلوحه خود قرار داده است، ضروری است در همه ابعاد زمین های مناسب جهت ورزش، به ویژه جوانان به طور رایگان تخصیص دهد.

۲- نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه و جدی بر نظارت در زمینه مواد دخانی بر اساس تبصره ۲ ماده ۱ قانون جامع کنترل دخانیات اعمال نمایند، به‌علاوه راهکار لازم را جهت طرح مجدد موضوع افزایش مالیات مواد دخانی با استناد ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات برای سال جاری در دستور کار قرار دهند.

۳- با توجه به اینکه ۱۲ ماده از قانون جامع کنترل دخانیات، متمرکز بر اعمال محدودیت و جرائم می‌باشد از قوه قضائیه انتظار می‌رود تا در این زمینه اقدامات عملی و جدی اعمال نماید.

۱-۳ براساس مصوبه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری سال ۱۳۹۶ واردات، تولید و عرضه توتون­های معطر و معسل به علت آغشته بودن به انواع مواد زیان‌آور و بعضاً مخدر و همچنین رویه فریفتن و جذب جوانان به استعمال دخانیات ممنوع گردیده، اجرای این مصوبه به‌طورجدی منظور گردد.

۴- رسالت مهم علماء، خطباء، ائمه جمعه و جماعات در روشنگری موضوعات روز در سطح جامعه و عموم مردم است، بدین جهت آگاهی بخشی مردم در زمینه زیان های دخانیات اهمیت فوق العاده دارد بعلاوه با توجه به نقش بارز و تأثیرگذار حوزه‌های علمیه در تربیت نیروهای مبلّغ در داخل و خارج کشور، پیگیری تفاهم‌نامه‌های منعقد با جمعیت و عملیاتی نمودن مصوبات آن‌ها، از اهمیت ویژه برخوردار می‌باشد.

۵- صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دانشگاه عمومی علاوه بر تبلیغات و دادن آگاهی­های مفید، لازم است ضمن توجه جدی به عدم نمایش برنامه‌های حاوی صحنه‌های استعمال دخانیات به هر شکل، عملاً امربه‌معروف و نهی از منکر را به‌طورجدی انجام دهد.

۶- به‌منظور مبارزه جدی با قاچاق مواد دخانی، بدیهی است نهادهای موردنظر به‌ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی در این زمینه اقدامات تأثیرگذار نماید.

۷-شهرداری‏ها در صدور مجوز اماکن و هم­چنین جلوگیری از اقدامات تبلیغی در سطح شهر و تخصیص فضاهای مناسب برای آگاه سازی مردم در زمینه زیان های دخانیات، گسترش فضاهای سبز، بوستان­ها، پارک­های بدون دخانیات با نصب تابلو، بنر و … اقدامات عملی انجام دهند.

بیانیه نشست عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟