اخباراخبار جمعیت

پژوهش های حوزه دخانیات باید به سمت کاربردی و اجرایی شدن پیش روند.

این جلسه در تاریخ ۲۵ تیرماه در سالن کنفرانس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با حضور آقایان: دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت، دکتر فیروزآبادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، دکترزکریایی رئیس دانشکده خبر، طاهری مدیر اجرایی جمعیت و خانم‌ها: صدر، دیباجی، غفاری، حسینی و سایرین برگزار شد.

در این جلسه مقاله خانم حسینی با عنوان” بررسی مقاله فرا تحلیل پژوهش‌های بعد از انقلاب اسلامی در زمینهٔ علل و انگیزه‌های استعمال دخانیات” موردبررسی قرار گرفت که با تائید و تشویق اساتید و حاضرین روبرو شد.

همچنین  پروپوزال  تهیه‌شده توسط دکتر دیباجی با عنوان” ارائه الگوی تعاملی ارتقای سبک زندگی زنان جوان به‌منظور کاهش گرایش به مصرف قلیان “مورد بررسی و ارزیابی برای اجرایی شدن قرار گرفت.

این پژوهش‌ها، باهدف یافتن علل و انگیزه‌های مصرف دخانیات در گروه‌های سنی و جنسی متفاوت در راستای کاهش مصرف دخانیات و جامعه سلامت‌محور و عاری از دخانیات انجام‌گرفته است.

در این جلسه اساتید با اتفاق‌نظر نسبت به یافتن راهکارهای جدیدتر کاهش مصرف دخانیات و فرهنگ‌سازی در این زمینه بر کاربردی کردن و اجتناب از فعالیت های پژوهشی تاکید کردند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به درست اجرا نشدن قانون مالیات بر دخانیات افزود: طبق مطالعات بانک جهانی دولت‌ها از سود دخانیات بهره‌ای نمی‌برند و سود آن فقط در جیب مافیای دخانیات می‌رود.

دکتر فیروزآبادی ضمن ایجاد انگیزه و تائید نیاز بیشتر به این دست از پژوهش‌ها اظهار داشت: نتیجه تحقیقات نباید کتابخانه‌ای شود و باید در رسانه و فضای مجازی به‌گونه‌ای که برای عامه­ی مردم قابل‌فهم باشد منتشرشده تا باعث آگاه‌سازی جامعه از مضرات دخانیات شود.

زکریایی نیز ضمن اشاره به زیرساخت‌های ضعیف فرهنگی در این زمینه افزود: باید به دنبال ایده‌های به‌روزتری برای کاهش مصرف دخانیات باشیم و علاوه بر قانون دولت و انجمن‌ها از سایر ظرفیت‌های موجود در این زمینه خاصه رسانه ها نیز بهره‌برداری لازم صورت پذیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟