اخبارویژه

کاهش مصرف دخانیات حرکت جهادی می طلبد

آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)

در دیدار فاطیما الآوا نماینده سازمان جهانی بهداشت  در بحث کنترل دخانیات در منطقه امرو با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، اعضای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تهران و شعبه قم، اساتید و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی قم و سایر مسئولان در رابطه با لزوم پیوستن قم به‌عنوان مرکز دینی و مذهبی بدون دخانیات در کنار سایر مراکز دیگر مانند مدینه، مکه در ۹ مردادماه در شبستان مصلی امام خمینی قم بحث و تبادل‌نظر شد.
به گزارش روابط عمومی «جمعیت»،دکتر سید حسن عادلی رئیس هیأت مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات استان قم ضمن معرفی نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و نمایندگی قم، از استراتژی‌های جدید این سازمان مبنی بر تلفیق دین و علم برای کاهش مصرف دخانیات در جهان اسلام خرداد.
ایشان با تأکید بر اذعان  سازمان جهانی بهداشت مبنی بر حرکت­های مفید و پایدار جمهوری اسلامی ایران درزمینهٔ کاهش مصرف دخانیات و اهمیت نقش شهرهای قم و مشهد به‌عنوان شهرهای بدون دخانیات گفت: رهنمون‌های روحانیت از گذشته تاکنون در این زمینه بسیار مفید و موردتوجه مردم بوده است.
 آیت‌الله سعیدی، به سودجویی شرکت‌های دخانی و علی‌الخصوص شرکت‌های آمریکایی اشاره کرد و گفت: جلوگیری از قاچاق دخانیات و کاهش مصرف آن، یک حرکت جهادی می‌طلبد که باید معقول و حساب‌شده پیش برود. تمامی بخش‌ها می‌بایست در این زمینه همکاری کنند تا بتوان با توجه به‌تمامی جوانب به شهر بدون دخانیات در آینده دست‌یافت.
وی در ادامه تأکید کرد: مشکلات سیاسی و اقتصادی در کنار مسائل روحی و روانی و ناآگاهی مردم که منجر به استعمال دخانیات می‌شود نیز نقش مهمی دارند که می‌بایست به‌تمامی ابعاد آن توجه کرد. و بعد از شناخت مشکلات در همه زمینه‌ها برای مبارزه با دخانیات جایگزین مناسبی در جامعه پیدا کرد. به‌طور مثال با توجه به مسائل دینی و مذهبی راهکاری پیداکرده و در کنار آن به توسعه اماکن ورزشی و تفریحی نیز توجه کرد.
 نماینده سازمان بهداشت جهانی در ادامه ضمن اشاره به سیاست‌های این سازمان برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات افزود: سازمان بهداشت جهانی با کمک روحانیت به دنبال کاهش مصرف دخانیات در جهان و معرفی شهرهای مذهبی بدون دخانیات مانند مکه و مدینه که قبلاً اجرایی شده و در حال حاضر قم و مشهد هستند.
الآوا ضمن تأکید بر نقش مذهب و تأثیر فتوای مراجع دینی در کاهش استعمال دخانیات، به معاهده جهانی سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: این معاهده بین ۱۸۲ کشور منعقد گردیده و ایران نیز به‌عنوان رئیس دوره ۹ آن انتخاب‌شده است که هدف از برگزاری این جلسات گزارش کشورها در خصوص کاهش مصرف دخانیات در کشورشان است. بنابراین ایران به‌عنوان رئیس این دوره از جلسات انتظار می‌رود که دستاوردهای قابل‌توجهی را در خصوص افزایش مالیات بر دخانیات، کاهش ۳۰درصد مصرف آن و نیز پیوستن شهرهای مذهبی به شهر بدون دخانیات را گزارش کند.
گفتنی است در خاتمه این دیدار تقدیرنامه‌ای از طرف سازمان بهداشت جهانی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به آیت‌الله سید محمد سعیدی اهداء شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟