آموزشمقالاتواحد آموزشویژه

تاثیرات مخرب استعمال سیگار در سالمندان

به مناسبت 9 مهرماه ؛ روز جهانی سالمند منتشر شد

یک سبک زندگی سالم شامل پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، تغذیه مناسب، ورزش و…. می‌تواند همگان به ویژه زنان را از تبعات عوارض آنها در دوران سالمندی ایمن نگاه دارد.

زنان چه در کشورهای توسعه یافته و چه درکشورهای در حال توسعه به میزان فزاینده ای سیگار می کشند، بنابراین خود را در معرض خطر بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) قرار می دهند. علاوه بر مصرف سیگار، قرارگرفتن در معرض دود تحمیلی و استنشاق آن نیز عوارض مخربی در سنین مختلف از جمله سالمندی دارد.

تمرینات مقـاومتی در آب در درازمدت می‌تواند به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین و کم‌خطرترین ورزش ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان و حفظ دانسیته استخوانی براي سالمندان توصیه شود. همچنین اجرای برنامه‌های پیشگیری از چاقی و ترویج سبک‌های زندگی پیشگیری کننده از چاقی، می‌تواند یک عامل محافظتی در برابر اختلالات ناشی از چاقی در سالمندان باشد.

طی مطالعه ای که در چین انجام شده، مشاهده شده که تعداد زنان چینی مبتلا به PAD (بیماری شایع قلبی و عروقی) در آینده بیشتر می‌شود و تعداد زنان سالمندی که از PAD رنج می برند به وضوح افزایش خواهد یافت. بنابراین باید به تفاوت های سنی و جنسیتی در عوامل خطر بیماران PAD توجه بیشتری شود و اقدامات غربالگری و پیشگیری لازم انجام گیرد.

*تهیه شده توسط واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

(برگرفته از مقالات علمی)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟