فرآموز نفس پاکویژه
موضوعات داغ

استنشاق دود محیطی دخانیات در کودکی

استنشاق دود محیطی دخانیات در کودکی، احتمال مرگِ ناشی از بیماری‌های ریه در بزرگ‌سالی را می‌افزاید

طبق مطالعه‌ای جدید، استنشاق درازمدت دود محیطی دخانیات در دوران کودکی، خطر مرگِ ناشی از بیماری انسداد مزمن ریوی (سی‌او‌پی‌دی[۱] ( را در بزرگ‌سالی می‌افزاید. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که استنشاق دود محیطی دخانیات در دوران بزرگ‌سالی، نه‌تنها خطر مرگِ ناشی از سی‌او‌پی‌دی، بلکه مرگِ ناشی از برخی بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که دود محیطی دخانیات عوارض جانبی زیادی برای ریه و سیستم عروقی بدن کودکان و بزرگ‌سالان دارد. اما تاکنون معلوم نبود که استنشاق دود محیطی دخانیات در کودکی ممکن است با مرگ‌ومیر در بزرگ‌سالی مرتبط باشد. متخصصان انجمن سرطان امریکا- به رهبری دابلیو راین دایور[۲]، استاد سلامت همگانی- ارتباط استنشاق دود محیطی دخانیات در کودکی و بزرگ‌سالی را با مرگ‌ومیر به دلایل مختلف، مانند بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و سی‌اوپ‍ی‌دی بررسی کردند. نمونه این پژوهش شامل ۷۰۹۰۰ مرد و زن بود که هرگز سیگار نکشیده و قبلاً در «مطالعه کوهورت تغذیه و پیشگیری از سرطان» شرکت کرده بودند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش که در آغاز مطالعه، عمدتاً ۵۰ تا ۷۴ساله بودند، به پرسش‌هایی درباره استنشاق دود محیطی دخانیات در دوران کودکی و بزرگ‌سالی پاسخ دادند و سپس به‌مدت ۲۲ سال پیگیری شدند.

احتمال فوت به‌دلیل ابتلا به سی‌اوپی‌دی در افرادی که دوران کودکی خود را با فردی سیگاری زندگی کرده بودند، در مقایسه با افراد عادی، ۳۱درصد بیشتر بود. به‌گفته دایور، محاسبات نشان می‌دهد که افزایش مرگ‌ومیر ناشی از سی‌او‌پی‌دی برابر است با حدود هفت مرگِ بیشتر در سال به‌ازای صدهزار نفر از شرکت‌کنندگانی که هرگز سیگار نکشیده بودند. اگرچه در این پژوهش فقط تعداد مرگ‌ومیرها ثبت می‌شد، افزایش موارد سی‌اوپی‌دی کُشنده نشان می‌دهد که زندگی با افراد سیگاری در کودکی ممکن است خطر ابتلا به سی‌او‌پی‌دی غیرکُشنده را نیز بیفزاید. به‌علاوه، طبق این پژوهش، استنشاق دود محیطی دخانیات در بزرگ‌سالی (۱۰ ساعت یا بیشتر در هفته) با ۹درصد خطر بیشتر برای مرگ به هر علتی، ۲۷درصد خطر بیشتر برای مرگ به‌دلیل بیماری ایسکمیک قلبی، ۲۳درصد خطر بیشتر برای مرگ به‌دلیل سکته مغزی، و ۴۲درصد خطر بیشتر برای مرگِ ناشی از سی‌اوپی‌دی همراه بوده است.

به‌گفته دایور، ”این نخستین پژوهشی است که ارتباط بین استنشاق دود محیطی دخانیات در کودکی و مرگ به‌دلیل سی‌او‌پی‌دی در میان‌سالی و پس‌ازآن را نشان می‌دهد… این نتایج همچنین بیانگر آن است که استنشاق دود محیطی دخانیات در بزرگ‌سالی باعث افزایش خطر مرگ به‌دلیل بیماری سی‌او‌پی‌دی می‌شود. درمجموع، یافته‌های ما شاهدی است بر اینکه استنشاق دود محیطی دخانیات در هر سنی خطرناک است و باید از آن پیشگیری کرد.“

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟