اخباراخبار جمعیتویژه

تلفات سیگار در ایران معادل سقوط ۲ هواپیما در روز است

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات؛

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: درسال ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر در کشور در اثر بیماری‌های ناشی از دخانیات فوت می کنند و این معادل تلفات سقوط دو هواپیما در روز است.

به گزارش روابط عمومی جمعیت، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدا و سیما که در حاشیه  برگزاری نشست عمومی جمعیت که ششم خرداد ماه در دفتر مرکزی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات برگزار شده بود، گفت:بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم دخانیات از جمله استفاده از صحنه‌های دخانیات در صدا و سیما، رسانه‌های مجازی، تلویزیون خانگی و هرآنچه کالای فرهنگی به شمار می‌رود ممنوع است.

وی گفت: مطالعه‌ای که در مورد تولیدات رسانه‌ای چهار دهه گذشته انجام دادیم نشان داد صحنه‌های مربوط به دخانیات در دهه چهارم بیش از سه دهه پیش از آن بوده است.

دکترمسجدی افزود: نیاز به توضیح ندارد که استعمال دخانیات از سوی هنرمندان محبوب جوانان و نوجوانان چه تاثیر مخربی می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات علت اصلی سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماران تنفسی در کشور است، افزود: دست کم سالی ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر در کشور در اثر بیماری‌های ناشی از دخانیات جان خود را از دست می‌دهند؛ معادل تلفات سقوط دو هواپیما در روز.

دکتر مسجدی بیان کرد: استعمال دخانیات در اماکن عمومی و اماکن سربسته، در پارک‌ها در اتوبوس‌ها و در رستوران‌ها ممنوع است، اما متاسفانه اخیرا مشاهده می‌شود در حسینیه قلیان کشیده می‌شود. ما قهوه خانه داریم، قلیانخانه نداریم.
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه همه چیز در کشور حتی تامین واکسن کرونا و دارو مشمول تحریم شده، تاکید کرد: تنها چیزی که در این چند دهه کشورمان را تحریم نکرده اند، دخانیات است.

وی عنوان کرد: جای سوال دارد چرا تمامی صنایع کشور در این چند سال اخیر دچار ورشکستگی، تعطیلی یا کاهش سقف تولید تا یک سوم توان تولیدشان شده اند، اما واحد‌های تولید سیگار و قلیان و توتون قلیان، از ۶ واحد به ۲۸ واحد رسیده است.

دکتر مسجدی گفت: چیزی جز سود در اینجا مطرح نیست؛ سودی که در مصرف بیشتر نهفته است و بار مصرف بیشتر را نوجوانان و جوانان، آینده سازان کشور، دانش آموزان و دانشجویان به دوش می‌کشند.

وی تاکید کرد: باید امکانات فرهنگی و ورزشی رایگان برای کودکانمان فراهم کنیم تا برای دور هم جمع شدن به جای اینکه به سیگار و قلیان رو بیاورند، ورزش کنند و این تقاضای ما از وزارت ورزش و وزارت مسکن و شهرسازی است که هر کجا شهرک سازی می‌شود، به فکر زمینی برای ورزش رایگان فرزندانمان باشند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: به طور متوسط سالانه در حدود ۶۰ میلیارد نخ سیگار معادل سه میلیارد پاکت سیگار در کشور مصرف می‌شود؛ اگر متوسط هر بسته سیگار را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ضرب در ۳ میلیارد کنیم، چیزی در حدود ۶۰ میلیارد تومان می‌شود. برآوردی از میزان هزینه برای قلیان و توتون قلیان در دست نیست.

وی افزود: بانک جهانی می‌گوید هر چقدر مردم برای سیگار خرج کنند، حداقل دو برابر آن هزینه بیماری‌های ناشی از سیگار بر دولت تحمیل می‌شود.

دکتر مسجدی بیان کرد: ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات که ۱۶ سال قبل در ۱۳۸۶ تصویب شده می‌گوید دولت مکلف است هر سال از محل افزایش مالیات، قیمت مواد دخانی را ۱۰ درصد افزایش دهد؛ این یعنی از آن سال تا کنون باید ۱۶۰ درصد بر مالیات بر شرکت‌های دخانیات افزوده می‌شد.

وی گفت: متاسفانه در بحث بودجه ۱۴۰۱ به رغم آن که کمیسیون تلفیق بسیار تلاش کرد و دو بار موضوع افزایش مالیات را در صحن علنی طرح کرد، این مساله به تصویب نرسید و ۴۰ هزار میلیارد تومان که می‌توانست صرف آموزش و پرورش و توسعه فضا‌های فرهنگی و ورزشی شود، از دست رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟