اخباراخبار جمعیتویژه

نشست تخصصی به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد

در آستانه 31 می"روز جهانی بدون دخانیات"

به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات نشست تخصصی به میزبانی مرکز مشاوره دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش  روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، به نقل از مرکز مشاوره دانشگاه تهران روز دوشنبه مورخ ۹ خرداد ۱۴۰۱ همزمان با هفته ملی بدون دخانیات( ۴ لغایت۱۰ خرداد)  و در آستانه ۳۱ می”روز جهانی بدون دخانیات” ، نشست تخصصی توسط معاونت دانشجویی دانشگاه تهران با همکاری دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت، دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات به میزبانی دانشگاه تهران  برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور در خصوص عوارض دخانیات بر سلامت به ایراد سخن پرداخت.

وی از منظر اقتصادی به تبیین موضوع استعمال دخانیات پرداخت و با اشاره به آمار رو به افزایش مصرف کنندگان به سود اقتصادی ناشی از تولید و توزیع آن اشاره کرد که توسط کشورهای خارجی از جمله آمریکا مورد بیشترین بهره برداری قرار می‏گیرد.

در این نشست دکتر زهره عزیزی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران به شرکت کنندگان به ارائه گزارشی از میزان شیوع مصرف دخانیات به خصوص در نسل جوان پرداخته و به رسالت مراکز مشاوره دانشجویی در ارتقای سواد سلامت روان در دانشجویان، همچنین ترویج فرهنگ خود مراقبتی و دفاع از حق سلامت خود پرداخت و درهمین راستا به گزارش مختصری از روند طرح پیشگیری از دخانیات در دانشگاه تهران اشاره کرد.

دکترمهدی شهبازی، مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی در این نشست  به نقش ورزش به ویژه ورزش‏های هوازی بر سلامت جسم و روان دانشجویان و تاثیر آن بر پیشگیری از دخانیات به ایراد سخن پرداخت.

دکتر علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت سلامت جسم و روان دانشجویان به مسئولیت اجتماعی مراکز آموزش عالی تاکید کرد.

وی به این نکته تاکید داشت که دانشجویان به مثابه فرزندان آموزش عالی نیازمند توجه ویژه و آگاهی بخشی هستند و از جمله بسترهای مهم آن مراقبت‏های دلسوزانه جمعیت دانشجویی و نسل جوان است و این مراقبت و توجه لازم از آموزش و پرورش شروع شده و تا آموزش عالی ادامه پیدا کند.

دکتر ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح سیاست‏ها و برنامه‏ های وزارت علوم در راستای پیشگیری از مصرف دخانیات و از منظر رویکرد روانی -اجتماعی به تبیین زمینه های سبب ساز استعمال دخانیات در این نشست پرداخت . از جمله نکات مهم مورد اشاره او تغییر رویکرد از درمان به پیشگیری با محوریت آموزش, مهارت افزایی و افزایش سواد سلامت بود.

در ادامه این نشست دکتر عبدالرحمن رستمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به موضوع مهم مالیات به عنوان یکی از کنترل کننده‏ ‏های مصرف دخانیات اشاره کرد و افزایش مالیات را از جمله راهبردهای اثربخش در این حوزه معرفی کرد.

وی به نقش مهم اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه در ایجاد فرهنگ پیشگیری از استعمال دخانیات اشاره کرد.

دکتر اباذر اشتری، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم  در این نشست به موضوع شهر بدون دخانیات با محوریت دانشگاه بدون دخانیات اشاره کرد و در ادامه به معرفی برخی از برنامه های جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از جمله ” پاد” پیشگیری از استعمال دخانیات پرداخت.

دکتر منصور رنجبر، مدیر بخش بیماری‏های غیر واگیر و بهداشت روان دفتر سازمان بهداشت جهانی(who)  نیز در این نشست به تشریح راهبردهای ۶ گانه سازمان جهانی بهداشت در اجرای قوانین و مداخلات کنترل دخانیات پرداخت. همچنین وی اشاره کرد از جمله برنامه‏های مهم در تغییر رفتار شهروندان نسبت به استعمال دخانیات “بازاریابی اجتماعی” است و نقش آن از آموزش اثربخش تر است.

دکتر بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات هم به تشریح برنامه ملی کنترل دخانیات و راهکارهای مختلف سازمان جهانی بهداشت برای کاهش مصرف دخانیات پرداخت.

گفتنی است؛ این برنامه با مشارکت  بالغ بر ۲۰۰ نفر ازمتخصصان ،کارشناسان ، رؤسای مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه ها وعلاقه مندان این حوزه به  صورت حضوری و مجازی از ساعت ۹ الی ۱۲ در سالن امیر کبیر دانشگاه تهران برگزار شد .

دکتر مسجدی- دانشگاه تهران

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟