اخباراخبار استان ها و نمایندگان

بررسی وضعیت برنامه «قم شهر مقدس بدون دخانیات»

در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم مطرح شد

جلسه بررسی وضعیت شهر بدون دخانیات قم با حضور، حاجی زاده، معاون سیاسی امنیتی استاندار قم، نماینده سازمان صمت قم،سید حسن عادلی، رئیس سازمان نظام پزشکی و رییس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات قم، و محبی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، با هدف بررسی وضعیت و توسعه طرح مذکور روز ۲۳فروردین ماه ۱۴۰۱ در استانداری قم برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با دخانیات ایران-نمانیدگی قم، با آغاز اجرای طرح «قم شهر مقدس بدون دخانیات» در سال ۹۸، اقدامات مختلفی از جانب سازمان ها و ارگانهای مربوط جهت رسیدن به این مهم، صورت گرفت، تا با چشم اندازی ۵ ساله علاوه بر کاهش مصرف دخانیات در جامعه ؛ در خصوص خرید و فروش، عرضه، و استعمال دخانیات، طبق قانون جامع کنترل دخانیات اقداماتی صورت گیرد. در این راستا، در گام نخست ممنوعیت عرضه و مصرف مواد دخانی در شعاع هزار متری حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در دست اجرا قرار گرفت.
با توجه به اهمیت ادامه اجرای این طرح و بررسی روند صدور مجوز، نحوه نظارت و عرضه محصولات دخانی در سطح استان، جلسه گروه کاری تخصصی سلامت و امنیت غذایی در روز سه شنبه مورخ ۲۳/۱/۱۴۰۱ برگزار گردید.
در این جلسه دکتر محبی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردند، معاونت بهداشتی کلیه وظایف خود را که در زمینه کنترل برعهده داشته است، پیگیری کرده است و چنانچه روند اجرایی طرح قم شهر مقدس بدون دخانیات به صورت کامل اجرایی گردد، موفقیت های بیشتری در این زمینه حاصل خواهد شد.
همچنین دکتر سید حسن عادلی، رئیس سازمان نظام پزشکی و رئیس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در استان قم نیز در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت احیای این طرح، تاکید کرد مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، سوپرمارکت ها در خصوص عرضه مواد دخانی، بایستی علاوه بر مجوز خود، عاملیت فروش عرضه مواد دخانی را هم داشته باشند که متأسفانه بنا بر اطلاعات بدست آمده بیش از ۱۰۰۰ فروشنده، بدون داشتن عاملیت عرضه مواد دخانی، اقدام به فروش محصولات دخانی نموده‌اند. همچنین طبق قانون جامع کنترل دخانیات هرگونه تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیر مستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است اما متاسفانه ما شاهد تبلیغات گسترده و پرهزینه مراکز فروش دخانی در سطح استان هستیم. ایشان در ادامه افزود نقطه مخاطره ساز و پراهمیت این موضوع این است که سن استعمال دخانیات پائین آمده و این مسئله اهمیت توجه بیشتر و اجرای سریعتر برنامه های اجرایی این طرح را می‌طلبد.
در این جلسه که نماینده سازمان صمت جهت ارائه گزارش از روند صدور مجوز، عرضه و نظارت بر دخانیات در سطح استان قم نیز حضور داشتند، در زمینه نظارت بر فروشندگان مواد دخانی اذعان داشت که اعمال محدودیت در صدور پروانه در حیطه کاری اداره صمت نیست، اما در خصوص بازدید و بازرسی اداره صمت نظارت مستمر دارد و تا کنون ۴۵۰۰ واحد شناسایی شده است و اخطار آن به اداره اماکن ارسال شده است و ۲۵۰۰ واحد آماده پلمپ هستند.
در پایان حاجی زاده، معاون سیاسی امنیتی استاندار قم و ریاست گروه کاری تخصصی سلامت و امنیت غذایی ضمن اشاره به این موضوع که دخانیات زمینه ورود به مصرف مواد مخدر را فراهم نموده است، خواهان برخورد با مراکز عرضه غیر قانونی محصولات و مواد دخانی گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟