اخبار استان ها و نمایندگاناخبار جمعیتویژه

نگرش خانواده نسبت به دخانیات نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان دارد

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات قم :

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: نگرش خانواده نسبت به دخانیات، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان دارد؛ خانواده‌ای که خود مصرف‌کننده باشد، توان مقابله با مصرف دخانیات در فرزندان را نخواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»،محمد علی گل روز سه‌شنبه به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: خانواده به‌عنوان یک نهاد اجتماعی تاثیر بنیادینی در شکل‌گیری رفتارهای کودکان و نوجوانان دارد؛ زمینه شکل‌گیری شخصیت انسان حتی قبل از تولد و در دوران بارداری صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که نقش عوامل فردی و محیطی هر کدام اهمیت خاص خود را دارد، اضافه کرد: در مقوله پیشگیری از مصرف دخانیات، بدیهی است خانواده‌ای که در آن والدین آگاهی کافی از خطرات مصرف دخانیات و سایر مواد داشته و خود مصرف‌کننده نباشند، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان به مصرف دخانیات خواهند داشت.

وی تصریح کرد: ارتباط ضعیف بین والدین با فرزندان، گوش نکردن به مشکلات آن‌ها، عدم رفع نیازهای عاطفی آنان و گسستگی عاطفی می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت روان کودک وارد کرده و او را مستعد رفتارهای پرخطر از جمله مصرف دخانیات نماید.

علی گل بیان کرد: والدین با آموزش نظم و انضباط به کودکان، باید زمینه توجه به قواعد و هنجارهای اجتماعی و پرهیز از رفتارهای ناسازگار را در آن‌ها فراهم کنند.

وی افزود: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که بسیاری از خانواده‌ها در دورهمی های خانوادگی قلیان مصرف می‌کنند و آن را به‌عنوان یک تفریح در نظر می‌گیرند، در حالی که این رفتار زمینه بسیاری از ناهنجاری‌ها را در فرزندان فراهم می‌کند.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات قم اضافه کرد: عواملی از جمله آگاه‌سازی والدین درباره خطرات مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، آموزش اطلاعات لازم در مورد دخانیات، افزایش مهارت لازم برای ساختن پیوندهای قوی خانوادگی، برقراری ارتباط صمیمانه با اعضای خانواده، نظارت صحیح والدین بر فرزندان و بالابردن اعتماد به نفس می‌تواند به پیشگیری از این معضل بزرگ در سطح جامعه کمک کند.

علی گل افزود: وضع قوانین و مقررات واضح و روشن در خانواده، بیان شفاف و صریح مواضع والدین، تشویق فعالیت‌های سالم و خلاق، پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با فعالیت‌های سازنده آموزشی، فرهنگی و ورزشی از دیگر عواملی است که می‌تواند به پیشگیری از مصرف دخانیات در فرزندان کمک کند.

منبع:https://www.irna.ir/news/85126778/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟