اخباراخبار استان ها و نمایندگاناخبار جمعیتویژه

عوارض کشت توتون در اراضی کشاورزی

رییس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات در قم هشدار داد:

به مناسبت هفته ملی  بدون دخانیات، روز سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲نشست خبری دکتر عادلی، رییس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات در قم و مسئولان مرکز بهداشت استان، با اصحاب رسانه  با حضور بیش از ۲۰ تن از اصحاب رسانه در سالن جلسات مرکز بهداشت استان قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، دکتر عادلی، رییس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات در قم، و مسئولان مرکز بهداشت استان به تشریح ابعاد مختلف موضوع دخانیات پرداختند. در ابتدای جلسه آقای دکتر عادلی با تاکید بر اهمیت موضوع پیشگیری و کنترل دخانیات، افزود :سالانه بیش از ۸ میلیون مورد بر اثر مصرف دخانیات در جهان رخ می دهد که بیش از ۱ میلیون مرگ آن مربوط به افرادی است که در معرض دود دست دوم افراد مصرف کننده دخانیات قرار دارند، که این افراد بیشتر شامل کودکان، زنان، افراد بیمار و سالخورده است که به نوعی قربانی مصرف دخانیات توسط دیگران می شوند.

وی  گفت: سالانه مقادیر بسیار زیادی از اراضی ارزشمند کشاورزی زیر کشت توتون می رود که این روند طی سالیان اخیر افزایش پیدا کرده است و ادامه این روند می تواند عوارض اقتصادی، اجتماعی و سلامتی زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد.

عادلی ادامه داد، ممکن است برخی این تصور را داشته باشند که تولید و مصرف دخانیات برای کشور صرفه اقتصادی دارد، در حالی که سالیانه میلیاردها تومان صرف تشخیص و درمان بیماری های مختلف ناشی از مصرف دخانیات از جمله سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مزمن ریوی می شود.

در این نشست نرگس جعفری- مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان قم ، نیز اظهار داشت: طبق ماده ۸ کنوانسیون جهانی در سال ۹۸ قرار شد زیرساخت‌های شهر مقدس بدون دخانیات در قم فراهم شود در این راستا جلساتی هم برگزار شد تا مسئولان با طرح آشنا شوند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه پیشگیری و کنترل دخانیات در استان گفت: این کارگروه که با ریاست استانداری و دبیری دادستانی تشکیل شده است، وظیفه پیگیری و مطالبه گری اقدامات لازم و اجرای مواد قانونی مربوطه را به عهده دارد. جعفری با بیان اینکه حدود ۷۰ شاخص برای شهر بدون دخانیات در نظر گرفته شده است، خواستار مشارکت و همکاری همه جانبه کلیه دستگاه های اجرایی و نظارتی برای کنترل این معضل اجتماعی شد.

وی تأکید کرد: اولویت طرح شهر مقدس بدون دخانیات در قم در اطراف محدود حرم و جمکران و دیگر قسمت‌های دیگر شهر است. مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه مصرف سیگار سالانه ۱۱۰ هزار میلیارد خسارت اقتصادی وارد می‌کند اضافه کرد: در هفته مبارزه با دخانیات برنامه‌های متنوع اجرا می‌شود از در جمله تمام مراکز بهداشت نمایشگاه کنترل دخانیات راه‌اندازی شده همچنین مسابقات ورزشی و همایش پیاده‌روی برگزار خواهد شد. د

کتر محمد جواد باقریان معاون فنی مرکز بهداشت استان نیز در این جلسه توجه به ضوابط، اجرای قانون، کاهش دسترسی و توسعه مشارکت اجتماعی را برای کنترل دخانیات مهم دانست و آکاه سازی جامعه نسبت خطرات جسمی، روانی و اجتماعی مصرف دخانیات را یک راه مهم برای کنترل دخانیات بر شمرد.

دکتر علی گل، مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات قم، به نقش مهم خانواده در پیشگیری از مصرف دخانیات اشاره کرد و گفت: خانواده به عنوان یک نهاد اجتماع تاثیر بنیادینی در شکل گیری رفتارهای کودکان و نوجوانان دارد و زمینه شکل گیری شخصیت انسان حتی قبل از تولد و در دوران بارداری صورت می گیرد.

وی افزود: در این بین نقش عوامل فردی و محیطی هر کدام اهمیت خاصل خود را دارد و بدیهی است خانواده ای که در آن والدین آگاهی کافی از خطرات مصرف دخانیات و سایر مواد داشته و خود مصرف کننده نباشند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان به مصرف دخانیات خواهند داشت.

وی تاکید کرد: ارتباط ضعیف بین والدین با فرزندان، گوش نکردن به مشکلات آن ها، عدم رفع نیازهای عاطفی آنان و گسستگی عاطفی می تواند، آسیب های جدی به سلامت روان کودک وارد کرده و او را مستعد رفتارهای پرخطر از جمله مصرف دخانیات نماید. والدین با آموزش نظم و انضباط به کودکان، باید زمینه توجه به قواعد و هنجارهای اجتماعی و پرهیز از رفتارهای ناسازگار را در آنها فراهم کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟