اخباراخبار جمعیتویژه

بر کنترل و پیشگیری از مصرف دخانیات با همکاری دستگاه قضایی تأکید شد

در راستای پیگیری حقوق عامه مردم

در راستای پیگیری حقوق عامه مردم در ارتباط با کنترل و پیشگیری از مصرف دخانیات، جلسه مشترکی روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه با حضور دکتر غلام عباس ترکی معاون قضایی دادستان کل کشور ، دکتر محمد حسین صادقی مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام سید حسن معین شیرازی ریاست هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت، علی عطا طاهری مدیر اجرایی و حجت‌الاسلام علیرضا رباطیان مدیر واحد ارتباط با حوزه این موسسه مردم‌نهاد، در محل دادستانی کل کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، در این جلسه هریک از اعضای محترم به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص راهکارهای اجرایی در زمینه کنترل و پیشگیری از مصرف دخانیات پرداختند.

همچنین در این جلسه مقرر شد:

  1. تدوین بخشنامه و دستورالعمل واحد برای دادستان‌های کل کشور در زمینه کنترل دخانیات برای مراکز عرضه مواد دخانی به‌ویژه قلیان همراه با تعیین مؤلفه‌های مشخص
  2. برخورد قانونی با تولید و عرضه محصولات دخانی فاقد استاندارد ازجمله توتون‌های معسل و معطر (با توجه به رای دیوان عدالت)
  3. جلوگیری از فروش و تبلیغات مواد دخانی در فضای مجازی
  4. به‌منظور محدود کردن فعالیت قلیان سراها، مدل واحدی ارائه و ابلاغ شود.
  5. در زمینه مهارت افزایی قشر کودک و نوجوان در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه دخانیات، برنامه عملیاتی ارائه شود.
  6. پیشنهاد عضویت دادستان کل کشور به‌عنوان عضو اصلی در ستاد کشوری کنترل دخانیات از دیگر مصوبات این جلسه بود.
  7. جهت به‌روزرسانی قانون جامع کنترل دخانیات، پیگیری‌های لازم انجام شود.
  8. با توجه به نص قانون جامع کنترل دخانیات و آیین‌نامه‌های اجرایی تابعه از توافقات شرکت‌های دخانی و حمایت‌های مربوطه از واحدهای ورزشی، آموزشی، فرهنگی و… جلوگیری به عمل آید.
  9. برای جلوگیری از نمایش صحنه‌های استعمال دخانیات در برنامه‌های تلویزیونی، سریال‌های خانگی و سایر موارد دیگر نشست مشترک با وزارت ارشاد اسلامی و صداوسیمای جمهوری اسلامی با پیگیری معاونت انجام گیرد.
  10. همچنین مقرر شد، بازنگری تقویت ضمانت اجرایی، انتقال دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات از وزارت بهداشت به معاونت حقوق عامه دادستانی و افزودن دادستان کل به اعضا، لزوم تعاملات بین‌المللی، انجام مطالعات تطبیقی برای دستیابی به تجارب و الگوهای موفق در سایر کشورها در حوزه‌های مرتبط با کنترل دخانیات و بومی‌سازی آن مورد توجه قرار گیرد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟