اخباراخبار استان ها و نمایندگاناخبار جمعیتویژه

منفعت صنایع دخانی در مقابل ۵۰ درصد ورشکستگی صنایع داخلی

 

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در نشست هم‌اندیشی «جمعیت»، که ۲۶ دی در دفتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، تأکید کرد: این سازمان مردم نهاد درصدد راه‌اندازی نمایندگی خود در مشهد جهت اجرای طرح «شهر بدون دخانیات» و انجام فعالیت‌هایی در راستای مبارزه با مصرف دخانیات در این شهر است.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» این جلسه با حضور آقای لولاچیان نایب‌رئیس هیئت‌امنا  حجت‌الاسلام  معین شیرازی رئیس هیئت‌مدیره، حجت‌الاسلام مرسلی نایب‌رئیس هیئت‌مدیره, حجت‌الاسلام تکیه‌ای عضو هیئت‌مدیره، دکتر مسجدی دبیر کل جمعیت، کاظمی مشاور حقوقی، حجت‌الاسلام رباطیان رابط جمعیت با حوزه و ستاد ائمه جمعه و جماعات، طاهری مدیر اجرایی، شاهسون مسئول شعب استانی، حشمتی روابط عمومی و کوره‌پز هماهنگ‌کننده دفتر جمعیت در مشهد  و حضور پررنگ مدیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی و برخی مسئولان  استان و سمن ها برگزار شد.

محمدرضا مسجدی در ادامه با اشاره به این موضوع که اخیراً مسئول دفتر برنامه‌ریزی سازمان جهانی بهداشت (امرو) برای مبارزه با استعمال دخانیات در کشورهای مدیترانه شرقی که در قاهره مستقر است و ایران نیز جزء این کشورها به شمار می‌رود سفری به تهران داشت، در ادامه افزود: وی در نشستی اعلام کرد شیعیان مانند عربستانی‌ها که دو شهر مکه و مدینه را به عنوان دو شهر بدون دخانیات به دنیا معرفی کرده‌اند، می‌بایست مشهد و قم را نیز به لیست این اماکن در دنیا معرفی کنند.

وی گفت: مبارزه با مصرف دخانیات در تمام نقاط دنیا به صورت جدی در حال انجام است. نخستین مقابله به صورت رسمی در سال ۱۹۶۸ در آمریکا انجام گرفت که در آن زمان ۵۵ درصد از مردان و ۲۰ درصد از زنان آمریکایی سیگار مصرف می‌کردند؛ اما از آن سال تاکنون میزان مصرف سیگار در بین مردان آمریکایی به ۲۲ درصد و در زنان آمریکایی به ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش‌یافته است.

مسجدی در ادامه با اشاره به این موضوع  که هم‌اینک مصرف دخانیات در کشورهای درحال‌توسعه افزایش‌یافته زیرا اهرم‌های نظارتی در آن کشورها چندان جدی نیست، تأکید کرد: استثمار و نفوذ شرکت‌های بین‌المللی دخانیات در کشورمان موضوع قابل تاملی است. درواقع راهکار اصلی صنایع دخانیات در حال حاضر استثمار همه‌جانبه کشورهای درحال‌توسعه و جهان سوم است. این در حالی است که شرکت‌های بین‌المللی دخانیات، ایران را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کرده‌اند.

جلسه هم اندیشی مشهد شهر بدون دخانیات
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

دبیر کل «جمعیت» گفت: طی هفت سال گذشته بیش از ۵۰ درصد صنایع کشور ورشکسته یا تعطیل شدند و باقی نیز اغلب با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. این در حالی است که تعداد واحدهای تولیدی سیگار در این مدت از هفت واحد به ۲۸ واحد و مصرف توتون قلیان از دو هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است. به‌طور قطع موضوع دخانیات در کشور ما موضوع سیاسی است. همچنین طی هفت‌ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸، ۶۱۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام‌شده و دولت خوشحال است که تحریم‌ها را دور زده اما از این میزان ۳۱۸ میلیون دلار فقط مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها برای راه‌اندازی دو کارخانه تولیدی سیگار در استان‌های زنجان و گیلان بوده است.

دولت در مقابله با تولید سیگار توسط خارجی‌ها ضعیف عمل کرده است

مسجدی ادامه داد: ترامپ که همه چیز حتی نیازهای دارویی و درمانی را برای ایرانی‌ها تحریم کرده است دوست دارد که ایرانی‌ها سیگار خوب مصرف کنند. وی معتقد است با ایرانی تنها می‌توان از طریق فقر، بیماری و اعتیاد مقابله کرد نه جنگ و تحریم. همچنین نخست‌وزیر ژاپن که اخیراً به ایران سفر کرد، بنای ایجاد دو کارخانه تولید سیگار را در قشم و بندر انزلی بنیان نهاد و در حال حاضر ۵۱ درصد سیگار تولیدی در کشور مربوط به برند شرکت جی.تی.آی است.

دبیر کل «جمعیت» همچنین افزود: دولت در زمینه مقابله با تولید سیگار توسط شرکت‌های خارجی در ایران ضعیف عمل کرده است. در چنین شرایطی نقش سازمان‌های مردم نهاد، روحانیت و ائمه جمعه برای آگاه کردن مردم اهمیت دارد.

جلسه هم اندیشی مشهد شهر بدون دخانیات
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

مسجدی با اشاره به اینکه، در کشور رقمی بالاتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال افراد خرج سیگار می‌کنند، گفت: دو برابر این مبلغ را دولت خرج درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات می‌کند. قلیان مضر‌تر و گران‌تر از سیگار است. ۲.۷ دهم میزان شیوع اعتیاد در استان خراسان رضوی داریم که رقم بالایی است و از نظر معیارهای سلامتی قابل‌توجه است.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟