اخباراخبار جمعیتمرکز تحقیقاتویژه

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران مقام مشورتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد را کسب کرد

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، این موسسه به‌واسطه سوابق و فعالیت‌های سلامت‌محور خود پس از مکاتبات لازم جهت درخواست مقام مشورتی اکوسوک. شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ضمن پذیرش درخواست جمعیت کسب این عنوان را به کارکنان این موسسه تبریک گفت.

جایگاه مشورتی، نوعی امتیاز مشاوره‌ای است كه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، برای یك سازمان غیردولتی واجد شرایط، قائل می‌شود؛ بنابراین، همانگونه كه در ماده بیستم قطعنامه ۳۱/۱۹۹۶/E، آورده شده، ترتیبات مشورتی با هر سازمان، باید به موضوعی مرتبط باشد كه سازمان مذكور در خصوص آن، صلاحیت یا ارتباط ویژه‌ای داشته باشد و بالعكس سازمان‌های مذكور نیز از نوعی توانایی برای ارائه كمكی مهم به فعالیت شورای اقتصادی و اجتماعی برخوردار باشند. این مقام به‌هیچ‌عنوان به‌منزله امکان نقل‌وانتقال مالی با سازمان ملل نیست

اساس مقام مشورتی ریشه در ماده ۷۱ فصل ۱۰ منشور سازمان ملل متحد دارد. شورای اقتصادی و اجتماعی این امکان را فراهم می‌کند که برای اخذ تصمیمات در حوزه فعالیت خود با سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی فعال در زمینه‌های مشابه مشورت کند. چنین امکانی ممكن است با سازمان‌های بین‌المللی و در صورت لزوم با سازمان‌های ملی پس از مشورت با اعضای سازمان ملل انجام شود.

وظایف اصلی این شورا شامل توسعه سطح استانداردهای زندگی، کار برای همه، توسعه اقتصادی، بهداشتی و دگرگونی اجتماعی؛ ارائه راهکار برای مسائل اقتصاد بین‌الملل و مشکلات بهداشتی و اجتماعی؛ آسان‌سازی همکاری‌های فرهنگی و آموزشی؛ و پیشرفت در احترام به حقوق بشر و آزادی سیاسی است.

در سال ۱۹۴۸، اندکی پس از تأسیس سازمان ملل متحد، ۴۵ سازمان غیردولتی در وضعیت مشورتی وجود داشتند که بیشتر سازمان‌های بزرگ بین‌المللی بودند. در حال حاضر بالغ‌بر ۵۰۰۰ سازمان غیردولتی دارای مقام مشورتی با شورای اقتصادی و اجتماعی (ECOSOC) هستند.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) مجمع عمومی سازمان ملل را در پیشبرد اهداف و توسعه مسائل اقتصادی و اجتماعی یاری می‌کند. این شورا که در سال ۱۹۴۵ تأسیس‌شده، دارای ۵۴ عضو است که تمامی آنها برای دوره‌ای ۳ ساله توسط مجمع عمومی برگزیده می‌شوند و دبیر این شورا نیز طی انتخاباتی که توسط اعضای آن برگزار می‌شود برای مدت یک سال به این سمت منصوب می‌گردد. هر یک از اعضای اکوسوک، دارای یک حق رأی هستند و تصمیمات مجمع بر اساس نظر اکثریت حاضر، اتخاذ می‌شود؛ که در حال حاضر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نیز یکی از این اعضا محسوب می‌شود

مؤسسه‌های غیردولتی (NGO) که می‌خواهند در تصمیم‌های رسمی سازمان ملل متحد سهیم باشند، باید نخست از سوی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد- اکوسوک -گواهی مقام مخصوص مشورتی UN را دریافت کنند تا بتوانند خود را به‌عنوان مرجعی موثق و دارای صلاحیت معرفی نمایند. امروزه بیش از ۲۸۷۰ سازمان غیردولتی، عضو اکوسوک هستند. درحالی‌که در بدو تأسیس این مجمع، تنها ۴۱ مؤسسه مردم‌نهاد (NGO)، عضویت اکوسوک را دارا بودند. آمار یادشده، نشانگر تمایل بهره‌گیری سازمان ملل از تجارب مؤسسه‌های غیردولتی است که تعهد آنها را در انجام وظایف خود دوچندان می‌کند.

NGOها برای دریافت گواهی “مقام مخصوص مشورتی UN “علاوه بر این‌که لازم است مقر معینی داشته و حداقل ۲ سال از تاریخ تأسیس آنها به‌عنوان NGO گذشته باشد، باید دارای اساسنامه مورد تأیید اعضا، ساختار روشن، سیستم پاسخگویی مناسب و روشی دموکراتیک در اتخاذ تدابیر نیز باشند.

دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل «جمعیت» ضمن تبریک کسب این مقام به همکاران این موسسه از تلاش آنان تقدیر و تشکر و کرد و افزود: این یک دستاورد مهم برای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران است زیر نشان می‌دهد که این موسسه وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و در مسیری که در پیش‌گرفته است موفق بوده.

دبیر کل «جمعیت» ابراز امیدواری کرد با تلاش هرچه بیشتر همکاران و همکاری سایر ارگانهای دولتی و غیردولتی، درزمینه کنترل و پیشگیری از مصرف و گرایش به مصرف دخانیات از آمار مصرف دخانیات در کشور روزبه‌روز کاسته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟