اخباراخبار جمعیتاخبار فرآموزفرآموز نفس پاکواحد پادویژه
موضوعات داغ

آیین اختتامیه طرح های مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و پایان فاز اول طرح پاد برگزار شد

آیین اختتامیه طرح‌های مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و پایان فاز اول طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و مدیریت اداره آموزش‌وپرورش شهرستان رباط‌کریم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، روز چهارشنبه ۲۹تیرماه سال جاری، آیین اختتامیه طرح‌های مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و پایان فاز اول طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) با حضور فرماندار رباط‌کریم، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش رباط‌کریم و جمعی از مسئولین در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حاج سید حسن معین شیرازی، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت نیز در این آیین با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: در بسیاری از آیات قرآن محور را به‌طورکلی تعلیم و آموزش لحاظ کردند .

وی افزود: دین اسلام با «افرا بسم ربک الذی خلق »، تعلیم، آموزش شروع می‌شود و این دین نمی‌تواند علم را از بخش‌های دیگر بخواهد بلکه صادرکننده علم است.علم به مبنا نیاز دارد و خداوند درآیات قرآن مبنای آن را تعیین کرده است .

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت عنوان کرد: برای تعلیم و آموزش فوندانسیون ،پایه و اساس تزکیه است و درآیات قرآن پیش از تعلیم نسبت به تزکیه تأکید شده است.

ردپای استعمال دخانیات در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت گفت: استعمال دخانیات مدخل و ورودی تمام مشکلات، ناهنجاری‌های اجتماعی و اعتیاد است.

حجت‌الاسلام معین شیرازی افزود: در ندامتگاه‌ها افرادی که در ارتباط با اعتیاد بوده‌اند صد درصد سیگار می‌کشیدند .آیا می‌توان در بین معتادین فردی را یافت که دارای سابقه مصرف سیگار نباشد؟

وی علت ورود به اعتیاد را استعمال دخانیات دانست و گفت: در جامعه بر اساس آمار بین ۱۱ الی ۱۴درصد افراد استعمال دخانیات دارند اما در ندامتگاه‌ها و زندان‌ها که ناهنجاری‌های اجتماعی به زندانی شدن افراد منجر شده است،۸۶درصد افراد سیگاری بوده‌اند، بنابراین همان‌طور که آموزش‌وپرورش هم تأکید کرده، والدین به‌منظور جلوگیری از اعتیاد فرزندان خود باید کاری کنند که فرزندشان در دام سیگار گرفتار نشوند ،در این صورت این فرزند معتاد نخواهد شد که خوشبختانه در این راستا طرح پاد به کمک آمده است.

خطر تعارفاتی که به سیگاری شدن می‌انجامد

وی گفت: تمام افرادی که سیگار می‌کشند از یک تعارف «بفرما» این کار را شروع کردند ،طرح پاد این مناعت را در شخصیت ایجاد می‌کند که در مواجهه با این تعارفات، بتواند مهارت نه گفتن را داشته باشد. اگر تمام  سیگاری‌ها و افرادی که به ناهنجاری‌های اجتماعی دچار شدند از روز اول به کشیدن اولین سیگار نه می‌گفتند، در این راه قدم نمی‌گذاشتند.

نهادینه‌سازی مهارت نه گفتن در دانش آموزان با اجرای طرح پاد

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت گفت: اگر شخصیت و منش در دانش‌آموز پیدا شود که جرأت نه گفتن را در مقابل مصرف سیگار داشته باشد، به اعتیاد دچار نمی‌شود و این‌گونه است که طرح پاد جرات «نه گفتن» را در افراد نهادینه می‌سازد.

وی گفت: یکی از خلأهای که از گذشته در آموزش‌وپرورش وجود داشته و پس از پیروزی انقلاب سعی بر رفع این خلأ شد، مربوط به ارتباط بین نهاد آموزشی با خانواده است که طرح پاد این ارتباط را با خانواده ایجاد می‌کند .

وی بیان کرد:پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی فرمودند: اگر خداوند به‌وسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از هر چیزی که آفتاب به آن می‌تابد.گرفتن یک ماهی در یک تنگ آب راحت است و در استخر ممکن نیست بنابراین جوانان و نوجوانان در آموزش‌وپرورش به‌مثابه یک‌کاسه، در دسترس معلمین هستند اگر مربیان از این ظرفیت استفاده نکنند، دیگران آن‌ها را فریب داده و به سمت آسیب‌های اجتماعی و  اعتیاد  می‌کشاندند.

وی تصریح کرد: رسالت و شأن طرح پاد این است که شخصیتی را در جوان و نوجوان در مقابله با استعمال دخانیات ایجاد می‌کند و  از طرفی با ارتباط مدرسه و خانواده این خلأها پر می‌شود.

مسئولیت سنگین همگان برای جلوگیری از استعمال دخانیات در جامعه

وی یادآور شد: بنده هم رهگذر بودم و در نمایشگاه بین‌المللی با غرفه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات آشنا شدم و از زمانی که در جریان مطالبی در ارتباط با مضرات استعمال دخانیات قرار گرفتم برای همکاری در این حوزه با جمعیت اعلام آمادگی کردم و تاکنون این همکاری ادامه داشته است. باید بدانیم که همه ما برای جلوگیری از استعمال دخانیات در جامعه مسئول هستیم.

 

احمدی، فرماندار رباط‌کریم در این همایش اظهار کرد: عمده موضوعات مسائل امنیتی و اجتماعی به آسیب‌های اجتماعی بازمی‌گردد .

وی افزود: هریک از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند بنیان جامعه و خانواده را متزلزل سازد و به ازهم‌پاشیدگی آن منجر شود.

وی گفت: صاحب‌نظران اجتماعی معتقدند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دولت‌ها با رفتارهای حاکمیتی و دولت گونه قابل‌حل نیست بلکه در وهله نخست باید فرهنگ‌سازی‌های خاص صورت پذیرد و سپس از تشکل‌های مردم‌نهاد درزمینهٔ های پیشگیری استفاده شود.

فرماندار رباط‌کریم بابیان این‌که در دوران کرونا آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان قابل‌مشاهده بود، گفت: در دوران بسا کرونا می‌طلبد که مربیان و معلمان با برنامه‌ریزی جامع و کامل ،دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها را در مقابل آسیب‌های اجتماعی توانمند کنند.

استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

احمدی بیان کرد: باید ازتشکل های مردم‌نهاد به‌عنوان بازوان توانمند مدیریتی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: هراندازه اداره کل آموزش‌وپرورش رباط‌کریم و همکاران این حوزه در حوزه آسیب‌های اجتماعی کار کنند، بازهم کم است و چه‌بسا در حوزه‌های آموزشی هم این مهم باید پیگیری شود.

هاشم رسول‌زاده ،سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش رباط‌کریم نیز در این آیین اظهار کرد: رباط‌کریم یکی از شهرستان‌های فعال در حوزه طرح‌های مختلف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بوده است به‌طوری‌که از سال‌های گذشته به همت همکاران اداره کل آموزش‌وپرورش این شهرستان فعالیت‌های خوب و چشمگیری در این حوزه در سطح مدارس و دانش آموزان صورت گرفته است .

وی افزود: به سبب شیوع بیماری کرونا و آسیب تعطیلی مدارس، بسیاری از دانش آموزان از فضای آموزشی دور شدند به همین دلیل همکاران در واحد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشاوره اقدامات بسیاری انجام دادند.

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش رباط‌کریم بیان کرد: طبق راهبرد سازمانی و تعامل بین ارگانی در انجام طرح‌های مختلف ازجمله نماد و یاریگران مشارکت نمودیم تا دانش آموزان و همکاران در سطح مدارس در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت لازم را انجام دهند و با حضوری شدن مدارس از ابتدای سال تحصیلی جدید امیدواریم بازخورد بیشتری نسبت به این طرح‌ها را شاهد باشیم.

تداوم اجرای طرح ملی پاد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید

رسول‌زاده با اشاره به طرح ملی پاد گفت: با استفاده از این طرح با ایجاد فضای مناسب در مدارس به دانش آموزان مقطع متوسطه این شهرستان آموزش‌های لازم در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات داده شد و در ادامه با شروع سال تحصیلی این طرح ادامه خواهد یافت.

 

 

در این آیین، مربیان واحد فر آموز نفس پاک به اجرای نمایش عروسکی برای کودکان و آشنایی آن‌ها با مضرات استعمال دخانیات پرداختند.

گفتنی است؛در پایان این آیین از مشارکت‌کنندگان در فاز نخست طرح ملی پاد، دانش آموزان و معلمین در طرح‌های مرتبط با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تقدیر به عمل آمد.

در حاشیه برگزاری این مراسم رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و جمعی از مسئولین نیز  از غرفه‌های  نمایشگاه مرتبط با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بازدید به عمل آوردند.

در این آیین، مربیان واحد فرآموز نفس پاک به اجرای نمایش عروسکی برای کودکان و آشنایی آنها با مضرات استعمال دخانیات پرداختند.

گفتنی است؛در پایان این آیین از مشارکت کنندگان در فاز نخست طرح ملی پاد، دانش آموزان و معلمین در طرح های مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی تقدیر به عمل آمد.

در حاشیه برگزاری این مراسم رییس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و جمعی از مسئولین نیز  از غرفه های  نمایشگاه مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی بازدید به عمل آوردند.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟