اخباراخبار جمعیتویژه

۱۴ درصد جمعیت کشور،سیگار و قلیان می کشند/ سرطان رو به افزایش است

دبیرکل «جمعیت» در «دومین همایش ملی سرطان» عنوان کرد:

دومین همایش ملی سرطان به همت بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان و با همکاری جمعی از اساتید و متخصصین ملی و بین المللی بنام در حوزه کنترل سرطان، در راستای ارتقا دانش مشاوران سلامت و کادر درمان به خصوص افرادی که مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تشخیص و درمان سرطان فعالیت می‌کنند و آشنا نمودن آنها با تازه‌های تشخیص و درمان پنج سرطان شایع و قابل پیشگیری (پستان، پروستات، ریه، دهانه رحم و دستگاه گوارش)، در روزهای ۶ و ۷ بهمن ۱۴۰۱ در سالن قدس ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»  به نقل از ایرنا از مرکز کنترل سرطان، دکتر محمد رضا مسجدی، در دومین همایش کنترل سرطان که در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: سالانه ۴۰ تا ۶۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور اتفاق می‌افتد. بنابراین در سال ۹۵ تعدادی از خیرین و اساتید دانشگاه دور هم جمع شدند و بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان را تأسیس کردند.

وی با عنوان این مطلب که هزینه‌های سرطان از عهده هیچ دولتی بر نمی‌آید، گفت: مهم‌ترین هدف بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان، پیشگیری، تشخیص و درمان زودرس است.

مسجدی با اشاره به افزایش آمار سرطان در کشور با توجه به رشد سنی جمعیت، افزود: سرطان در دنیا و ایران، دومین یا سومین علت مرگ است و سالانه ۱۴۰ هزار نفر در کشور دچار سرطان می‌شوند که در سال‌های آینده به ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد.

وی با اشاره به رشد شتابنده سرطان در کشور ادامه داد: باید به عوامل خطر ابتلا به سرطان توجه کنیم تا بتوانیم آمار سرطان را کاهش دهیم.

وی به عوامل خطر سرطان‌ها که با بیماری‌های غیرواگیر مشترک هستند، اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا، دخانیات، مصرف الکل، عدم فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی نامناسب، پنج عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌ها شناخته می‌شود.

دبیرکل «جمعیت» به دخانیات به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطان اشاره کرد و افزود: ۱۴ درصد جمعیت کشور ما، سیگار و قلیان می کشند و در این بین، مصرف قلیان به ویژه در بین دختران ما رو به افزایش است.

وی گفت: دخانیات، از جمله عوامل خطر است که خودمان در بروز آن دخالت داریم.

مسجدی در ادامه به احداث بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی انستیتو کانسر در مجتمع بیمارستانی امام خمینی اشاره کرد و افزود: بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان، این پروژه را بر عهده گرفته و اسفند ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/85010932/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟