اخباراخبار جمعیتویژه

زنگ خطر افزایش عرضه و مصرف دخانیات در آستارا

نماینده امین «جمعیت» در آستارا در گفتگو با ایرنا هشدار داد:

عرضه و مصرف مواد دخانی مانند سیگار و قلیان که از سوی کارشناسان امر به‌عنوان دروازه‌های ورود به دنیای اعتیاد شناخته می‌شوند، از چند سال گذشته با چراغ خاموش در نقاط مختلف شهرستان آستارا در حال افزایش است.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت» به نقل از ایرنا، آمارهای سازمان بهداشت جهانی و مرکز تحقیقات کنترل دخانیات نشان می‌دهد مصرف مواد دخانی سالانه موجب مرگ بیش از هشت میلیون نفر در جهان می‌شود که سه میلیون از این مرگ‌ها براثر ابتلا به انواع سرطان‌ها است.

دخانیات از دیدگاه سلامت عمومی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری سرطان و بیماری‌های غیر واگیر است و حتی دود دست‌دوم سیگار به‌عنوان شایع‌ترین ماده دخانی در جهان که از آن به‌عنوان دود تحمیلی یاد می‌شود نیز سالانه بیش از یک‌میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

مصرف مواد دخانی نه‌تنها سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، بلکه ازنظر اقتصادی، هزینه‌های بهداشتی و کاهش میزان بهره‌وری خسارت سنگینی را برای جوامع در پی دارد و این در شرایطی است که از ۱.۳ میلیارد نفر سیگاری در دنیا، ۸۰ درصد آن‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند.

خسارت‌های جانبی و آسیب‌های جسمی البته تنها یک‌سوی ماجرا هست و پژوهش‌های متعددی بیانگر آن است که هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات بسیار بیشتر از درآمد حاصل از فروش محصولات دخانی است.

اگرچه به‌طورمعمول استعمال دخانیات رفتاری مردانه در نظر گرفته می‌شود، اما نتیجه تحقیقی مربوط به سال ۲۰۰۷ در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که بیش از ۱۴۰ میلیون نفر از زنان جهان در سنین ۱۸ تا ۴۴ ساله سیگار مصرف می‌کنند که این امربر شدت نگرانی‌ها می‌افزاید.

در ایران نیز بر اساس آخرین آمارها سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود، بیش از ۶۰ هزار نفربر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و کارشناسان بر این باور هستند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ‌ومیر در کشور طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

بااین‌وجود در سال‌های اخیر تصور و فرهنگ غلطی بین اقشار مختلف رایج شده که مصرف مواد دخانی را به‌مثابه تفریح و وقت‌گذرانی در نظر می‌گیرند و حتی در مواردی به‌صورت خانوادگی در اماکن عمومی نسبت به استعمال قلیان اقدام می‌کنند.

استعمال مواد دخانی البته از دیرباز در نقاط مختلف کشور وجود داشته اما در سال‌های اخیر این پدیده نامبارک در نقاطی مانند شهرستان آستارا رشد پیداکرده و رواج آن بین نوجوانان و جوانان به‌عنوان پدران و مادران آینده موجب افزایش نگرانی کارشناسان امر شده است.

افزایش عرضه و مصرف دخانیات

نماینده جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در آستارا در این زمینه گفت: باوجوداینکه مصرف مواد دخانی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است و سلامت افراد را تهدید می‌کند، در یک دهه گذشته قلیان از چهار باب به ۴۰۰ باب و عاملان فروش مواد دخانی از ۲ مورد به ۴۰ مورد در این شهرستان افزایش‌یافته است.

سید رضا میر نظری افزود: با همین تناسب میزان مصرف مواد دخانی مانند سیگار و قلیان نیز در آستارا بیشتر شده است و ازاین‌رو در حال حاضر برای جلوگیری از عرضه قلیان و مواد دخانی در مقابل مدرسه‌ها، مکان‌های مذهبی و ورزشی این شهرستان تلاش می‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس قانون جامع دخانیات ایران باید فروشگاه‌های عرضه مواد دخانی دست‌کم ۱۰۰ متر از این مکان‌ها فاصله داشته باشند اما متأسفانه تابه‌حال این قانون از سوی متولیان امر ازجمله اداره صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها جدی گرفته نشده و به مرحله اجرا درنیامده است.

نماینده جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در آستارا اضافه کرد: چایخانه‌ها و عاملان فروش مواد دخانی باوجوداینکه ناظر و بازرس دارند اما متأسفانه هیچ بازرسی صورت نمی‌گیرد و در هنگام مجوز دادن نیز بررسی لازم انجام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: چایخانه‌ها تنها مجاز به عرضه چای هستند و این امر باعرضه قلیان تفاوت دارد و نیازمند مجوزی جداگانه است اما ازآنجایی‌که نظارتی صورت نمی‌گیرد، به‌وفور این تداخل را شاهد هستیم که در چایخانه‌ها نسبت به عرضه قلیان اقدام می‌کنند.

میر نظری عنوان کرد: طبق قانون چنین واحدهای متخلفی از سوی شبکه بهداشت، میراث فرهنگی و صنعت، معدن و تجارت باید به تعزیرات حکومتی معرفی شوند که متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: در این روزها که با بازگشایی مدرسه‌ها و آغاز سال تحصیلی جدید هم‌زمان است، ازجمله در مقابل مدرسه دخترانه فرندخت در محدوده پل مرداب همچنین جلو مدرسه پسرانه صفوی جنب فرمانداری آستارا شاهد فعالیت واحدهای صنفی عرضه‌کننده قلیان و فروش تنباکو هستیم.

شاهد فروش نخی سیگار از سوی دکه‌های مطبوعاتی به افراد زیر ۱۸ سال هستیم

نماینده جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در آستارا گفت: دکه پل مرداب هم که تنها مجوز توزیع و فروش مطبوعات از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد نیز نسبت به عرضه سیگار اقدام می‌کند و بارها در آن شاهد فروش سیگار به‌صورت نخی به افراد زیر ۱۸ سال بوده‌ایم.

وی افزود: حتی روبه‌روی مسجد جامع آستارا به یک واحد صنفی مجوز فروش مواد دخانی داده‌شده که این امر به‌وضوح نشان می‌دهد از سوی اتحادیه مربوطه نظارت لازم صورت نگرفته و قانون رعایت نشده است.

میر نظری بیان کرد: با توجه به اینکه آستارا شهرستانی ساحلی است و فصل تابستان طرح‌های سالم‌سازی در آن اجرا می‌شود، به‌جای ترویج تفریحات سالم شاهد عرضه قلیان و سیگار به مسافران هستیم.

وی اضافه کرد: گاه خانواده‌هایی را شاهد هستیم به‌صورت دسته‌جمعی نسبت به مصرف قلیان اقدام می‌کنند که اقدام غلط آن‌ها علاوه بر واردکردن آسیب به‌سلامتی خودشان، برای سایرین درواقع نوعی ترویج هم به شمار می‌رود.

نماینده جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در آستارا بابیان اینکه چنین شرایطی برای شهرستانی که ادعای فرهنگی بودن دارد مایه تأسف است، یادآور شد: پارک‌ها، نقاط ساحلی و چایخانه‌ها اماکن عمومی هستند و به‌موجب قانون استعمال دخانیات در آن‌ها ممنوع است.

وی اظهار کرد: استعمال سیگار و قلیان کشیدن افراد که این روزها به حدود ۱۴ سال هم کاهش‌یافته است، فاجعه محسوب می‌شود؛ این‌ها نوعی آسیب برای نسل جوان است و از این بابت احساس خطر می‌کنیم.

میر نظری با اشاره به اینکه برخی از واحدهای صنفی با نصب تابلوهای فریبنده شهروندان و به‌ویژه نوجوانان و جوانان را به استعمال دخانیات ترغیب می‌کنند، تصریح کرد: پس از فشارهای بسیار امسال تنها چند مورد در روبه‌روی امامزادگان قاسم و ابراهیم (ع) از سوی اداره صمت بازرسی‌شده که تاکنون در مورد نتیجه آن اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: مسافران به‌هرحال هم‌وطنان ما و دختران و پسران دانش‌آموز امروز، پدران و مادران آینده همین کشور هستند و نباید بگذاریم با توسعه این واحدهای عرضه مواد دخانی شرایط به‌گونه‌ای شود که قباحت استعمال دخانیات در جامعه از بین برود.

لینک خبر:
https://www.irna.ir/news/84919560/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟