دود تحمیلی؛ تهدیدی برای مادران باردار و نسل آینده/آگاهی والدین آینده نسبت به پیامدهای مصرف دخانیات در کارگاه آموزشی بیمارستان تریتا

روز پنجشنبه ۲۱ خردادماه سال جاری، کارگاه آموزشی «والدین در انتظار فرزند» با محوریت پیامدهای مصرف دخانیات، دود تحمیلی و اهمیت سلامت روان در دوران بارداری، در بیمارستان تریتا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی « جمعیت»،کارگاه آموزشی «والدین در انتظار فرزند» با تدریس زهرا صدر، مدیر واحد بانوان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در بیمارستان تریتا برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی، خانم دکتر آقاییان مبحث سلامت روان را برای شرکتکنندگان بیان کرد .
در این کارگاه شرکت کنندگان با ارتباط دو سویه سلامت روان و مصرف دخانیات آشنا شدند.
صدر با اشاره به اینکه استرس، اضطراب، افسردگی و مشکلات خانوادگی میتواند زمینهساز گرایش به مصرف دخانیات باشد، تأکید کرد که مصرف دخانیات نیز به نوبه خود موجب تشدید مشکلات روانی شده و سلامت مادر و جنین را در معرض خطر قرار میدهد.
وی همچنین به آثار زیانبار دود تحمیلی بر زنان باردار اشاره کرد و گفت قرار گرفتن مادر در معرض دود سیگار، علاوه بر افزایش فشارهای روانی، خطرات جدی برای جنین، مادر باردار و نوزاد به همراه دارد و میتواند سلامت خانواده را تحت تأثیر قرار دهد.
مدیر واحد بانوان جمعیت در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش همسران در ایجاد محیطی سالم برای دوران بارداری تأکید کرد و خواستار مشارکت بیشتر خانوادهها در پیشگیری از مصرف دخانیات و محافظت از مادران باردار در برابر دود تحمیلی شد.
در پایان جلسه، وی از شرکتکنندگان پرسید که علاوه بر آشنایی با مضرات سیگار، چه دستاوردی از این کلاس داشتهاند. یکی از همسران حاضر در کارگاه اظهار کرد: «من به صورت تفننی سیگار مصرف میکردم، اما از همین امروز تصمیم دارم آن را ترک کنم.»
همچنین یکی دیگر از شرکتکنندگان گفت: «تلاش میکنم هیچگاه همسر باردارم در معرض دود سیگار و حضور افراد سیگاری قرار نگیرد.»
این اظهارات نشاندهنده تأثیر آموزش و آگاهیبخشی در تغییر نگرش خانوادهها نسبت به مصرف دخانیات و اهمیت حفاظت از سلامت مادر و فرزند است.







